P0700 is de indicatie voor een storing in het elektrische systeem dat de automatische transmissie regelt. Hij treedt vaker op in combinatie met codes voor de schakelsolenoïde (magneetklep) of andere transmissiecodes. Deze storing laat de auto in noodloop schakelen. Die blijft gehandhaafd totdat het mankement is gerepareerd of de boordcomputer normale werking detecteert.
Oorzaken van P0700De oorzaak kan verschillen al naargelang het merk, model en bouwjaar van de auto. Fabrikanten gebruikten verschillende elektrische constructies en mogelijkerwijs betekent de DTC verschillende dingen voor verschillende auto's. Een aantal mogelijke oorzaken:
Bij de diagnostiek met een scanner is vast te stellen dat P0700 normaal gezien niet alleen optreedt. Het is altijd verstandig om te beginnen met het bestuderen van de freeze-framegegevens om te zien wat er gebeurde op het moment dat het motorwaarschuwingslampje aan ging. Maak een nota van alle codes en gegevens van de scan, wis de gegevens en maak een testrit. Kijk daarna welke codes er weer verschijnen. Mogelijkerwijs gebeurt dat niet, en dan is er sprake van een tijdelijke sensorfout of een magneetklep die bleef hangen. Wanneer de codes wel terug komen, check de versnellingsbak met verwijderd oliecarter. Voer een zichtinspectie uit van de versnellingsbak en alle kabelbomen ervan. Vervolgens wordt de scanner gebruikt voor het monitoren van de transmissie tijdens het rijden, zoals werking van de solenoïde en de toestand van het kleplichaam. Het kan een slippende koppelomvormer betreffen. Aanbevolen reparatiewerkzaamheden zijn:
Bij P0700 kan het gaan om iets simpels zoals weinig versnellingsbakolie als gevolg van een lek in de versnellingsbak of een gebroken kabel. Daarom is het van belang om alle optredende codes te checken en te verhelpen alvorens dure en overbodige reparaties te ondernemen. Wanneer een versnellingsbak storingen vertoont, zie je wel eens metalen schilfers in de vloeistof. Die verstoppen de schakelsolenoïden en de kleplichamen. Wanneer metaaldeeltjes zich in de transmissie ophopen is dit gevolg van mechanische slijtage en kan erop wijzen dat de versnellingsbak gerepareerd of vervangen moet worden.
Hoe ernstig is OBD2-code P0700?De foutcode kan een indicatie zijn van mogelijke grotere toekomstige problemen met de versnellingsbak. De rijdbaarheid is duidelijk in het geding en wanneer er problemen zijn bij het schakelen, of wanneer hij in een versnelling vast blijft zitten, zou er helemaal niet met de auto gereden mogen worden.
Deze DTC is een indicatie van een defect in de elektrische controle van de transmissie.
Oorzaken kunnen variëren van minder ernstig tot heel ernstig: laag peil van de versnellingsbakolie, kabelbreuk, of defecte TCM of defect versnellingsbak-kleplichaam.
Versnellingsbakolie verversen, kabelboom repareren, TCM vervangen, kleplichaam vervangen, solenoïde vervangen.
Ja dat kan. Wanneer er geen symptomen optreden, of wanneer een andere code is verholpen, dient de code te worden gewist en een testrit gemaakt. Soms is het gewoon vals alarm.
Als de auto in noodloop schakelt, is de eerste rit sowieso richting garage. Problemen met de transmissie moeten altijd zo snel mogelijk worden verholpen.
Een verversing van de transmissieolie en bijbehorende check komt op € 200 - 350. Wanneer de TCM moet worden vervangen, gaat dit ettelijke duizenden euro's kosten.
Foutcode P0700 - Storing in het transmissieregelsysteem kan bij elke auto voorkomen, maar komt het vaakst voor bij de volgende auto's:
Als de code P0700 in je auto wordt weergegeven, zorg er dan voor dat de diagnose correct wordt uitgevoerd en check of de fout niet reeds verholpen is. Ga na of er symptomen zijn die verband houden met het probleem en onderzoek de opties om het probleem op te lossen.
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op