Vervang Multiriem door uzelf

Zelf Multiriem vervangen – handleidingen en tutorials

Nuttige leidraden en tips betreffende het vervangen van Multiriem
Merk
Model
Categorie van het auto-onderdeel

Multiriem vervangen: leidraden met stappenplan

Hier vind je nuttige handleidingen en tips voor vervanging van je Multiriem op populaire automodellen. De professionele aanbevelingen van onze experts helpen je bij de eigenhandige vervanging van je Multiriem. Selecteer je auto in de selector en download gratis handleidingen en video's.
Multiriem wijzigen: videogids

Meest bekeken video-tutorials over de installatie van Multiriem

  • Universeel
    Zelf Multisnaar vervangen - video online
    Hoe een mulitiriem te vervangen [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Zelf Dynamoriem monteren video-instructie op TOYOTA AYGO
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een TOYOTA AYGO 1 (AB10) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Hoe en wanneer Aandrijfriem vervangen PEUGEOT 208: videohandleidingen
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een PEUGEOT 208 1 (CA_,CC_) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Multi-V-riem demonteren online instructies
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een RENAULT SCENIC 2 (JM) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Poly-V-snaar veranderen PEUGEOT tips
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een PEUGEOT 206 1 (2D) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Ontdek hoe u het probleem met Poly-V-riem FORD kunt oplossen: videogids
    Hoe een multiriem vervangen op een FORD FIESTA V JH, JD [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Zelf Multisnaar vervangen - video online
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een VW GOLF 4 (1J1) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Zelf Dynamoriem monteren video-instructie op OPEL CORSA
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een OPEL CORSA C (F08, F68) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Hoe en wanneer Aandrijfriem vervangen MERCEDES-BENZ B-CLASS (W245): videohandleidingen
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een MERCEDES-BENZ B200 (W245) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Multi-V-riem demonteren online instructies
    Handleiding: Hoe een V-snaar, spanrol vervangen op een FORD MONDEO 3
  • Poly-V-snaar veranderen VW tips
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een VW POLO 4 (9N) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Ontdek hoe u het probleem met Poly-V-riem VW kunt oplossen: videogids
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een VW GOLF 5 (1K1) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een CITROEN C3 1 (FC, FN) [AUTODOC-TUTORIAL]
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een CITROEN C3 1 (FC, FN) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een RENAULT TWINGO 1 (C06) [AUTODOC-TUTORIAL]
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een RENAULT TWINGO 1 (C06) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Hoe een multiriem vervangen op een MERCEDES-BENZ W203 C-Klasse [HANDLEIDING AUTODOC]
    Hoe een multiriem vervangen op een MERCEDES-BENZ W203 C-Klasse [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een OPEL ZAFIRA-B 2 (A05) [AUTODOC-TUTORIAL]
    Hoe een multiriem vervangen / poly v-riem op een OPEL ZAFIRA-B 2 (A05) [AUTODOC-TUTORIAL]
Multiriem : correcte verwijdering
Algemene aanbevelingen van AUTODOC voor het terugdringen van verontreiniging
Vervangen van uw Multiriem - beste-praktijkengids

Video-handleidingen voor vervanging van Multiriem - playlist van AUTODOC CLUB

  • Multiriem zelf vervangen - gratis instructievideo
    Play all playlists
    Hoe de multiriem vervangen tutorial | Stap-voor-stap videogids
DIY gids voor probleemoplossing Multiriem
Advies over auto-onderhoud
  • Aandrijfriem vervanging en nog veel meer - gratis videotips
    Wat te doen wanneer de riem piept | AUTODOC tips
  • Multi-V-riem vervangende trucjes
    Geluiden onder de motorkap die u niet mag negeren | AUTODOC
  • Onderhoudsadvies Poly-V-riem
    4 redenen waarom je MOTORSTORINGSLAMPJE brandt | AUTODOC tips
  • Multisnaar onderhouds tips
    De tekenen en oorzaken van het overslaan van de motor | Tips van AUTODOC
Installeer de AUTODOC CLUB-app!
Uw persoonlijke uitgavenboekhouder, onderhoudstips, reminders over aanstaande afspraken en service-intervallen, instructies voor eigenhandige reparaties – allemaal op uw telefoon.
Instructie voor Multiriem plaatsen - scannen de QR-code
Scannen

Om de app te downloaden:

  • - scan de QR-code
  • - via de App Store downloaden
  • - bij Google Play downloaden
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op

Veelgestelde vragen over de vervanging van de multiriem

Wat zijn de aanwijzingen voor een defect?

Defecten van dit component hebben rechtstreeks invloed op het functioneren van de aangedreven eenheden: de dynamo, de aircocompressor, de hydraulische pomp van de stuurbekrachtiging en de koeling ventilator. De bestuurder merkt misschien dat de accu van het voertuig minder snel wordt opgeladen. Als dat gebeurt, licht het waarschuwingslampje voor de accu op of het gaat op het dashboard knipperen. Wanneer uw wagen beschikt over hydraulische stuurbekrachtiging, vergt het draaien van het stuurwiel in geval van een slechte multiriem veel meer moeite dan gebruikelijk. Bij het starten van de motor en het rijden met een hoog toerental hoort u een specifieke pieptoon van onder de motorkap. Bij een visuele controle kunt u barsten, schuurplekken, afgepelde ribben en olieresten op het onderdeel waarnemen.

Kan een gebrekkige multiriem leiden tot een toename van het brandstofverbruik?

Nee, een slijtage van dit deel beïnvloedt het brandstofverbruik niet. Een te strakke riem heeft wel een grotere laterale mechanische belasting van de dynamo en de krukas tot gevolg. Deze hebben namelijk extra energie nodig voor de rotatie, en daardoor zal de motor een beetje meer brandstof verbruiken. Deze verschillen zijn dusdanig klein dat het vrijwel niet te merken is zonder gebruik te maken van speciale precisiemeters.

Waarom maakt de multiriem een piepend geluid bij kou?

Bij het starten van de motor, zeker wanneer het buiten koud is, is een knarsend geluid hoorbaar omdat de viscositeit van het smeermiddel van de lagers van de dynamo of van de poelies en de looprollen van andere hulpapparatuur toeneemt. In geval van stolling van het smeermiddel vergt het ronddraaien van de poelie meer moeite dan gebruikelijk. Dit zorgt ervoor dat de riem wegglijdt en dat een specifiek piepgeluid wordt gemaakt. Nadat de onderdelen van het voertuig warm zijn geworden, zal dit geluid vanzelf verdwijnen. Nog een andere reden voor het piepend geluid van de riem vlak nadat de motor is gestart, is dat er vocht tussen de riem en de poelies condenseert en verdampt na het opwarmen van de motor.

Kan ik de multiriem gewoon gebruiken als ik aanwijzingen voor een defect heb ontdekt?

Een gebrekkige riem dient direct te worden vervangen. Want deze kan bij het rijden kapot gaan, met als gevolg dat het sturen van het voertuig wordt bemoeilijkt, de elektrische uitrusting niet meer werkt en de accu leeg raakt, zodat het onmogelijk is om de motor te starten. Daar komt nog bij dat een defecte multiriem schadelijk is voor het kleppenmechanisme: hij kan om de poelie van de krukas of om andere poelies van deze installatie heen wikkelen. Hierdoor kan de getande riem scheuren, kunnen de motorkleppen stuk gaan en kunnen de nokkenassen scheuren.

Is het mogelijk om zelf een multiriem te vervangen?

Het vervangen van de multiriem is een omslachtige procedure. Maar als u de instructievideo's van AUTODOC CLUB volgt, kunt u dit zelf doen. Bedenk dat het verstandig is om nieuwe loopwielen in combinatie met de riem te plaatsen. Fotografeer of schets het geleidingsschema van de riem voor u aan de slag gaat. En het is essentieel om de riem op de juiste manier aan te spannen zodra u klaar bent. Wellicht hebt u daarbij speciale gereedschappen nodig.

Waardoor kan een multiriem kapot gaan?

Over het algemeen breekt de riem door te grote of ongelijkmatige slijtage, of doordat de poelies verkeerd zijn uitgelijnd of omdat de lagers van de dynamo en van de overige extra componenten vastlopen. Hetzelfde kan zich voordoen bij een onjuiste montage van het component, zoals bij een omgekeerde montage of bij het niet in acht nemen van het geleidingsschema van de producent van de auto. Het niet opvolgen van de aanwijzingen van de producent voor de gelijktijdige vervanging van de poelies en de riem levert eveneens risico's op: de versleten poelies hebben bramen op hun oppervlakte, waardoor de nieuwe riem kan worden beschadigd. Verder is het van belang om het component goed op spanning te houden.

Waar wordt de multiriem op aangesloten?

Al naar gelang de constructie van de auto en de uitvoering ervan, kan dit component een verschillend aantal eenheden verbinden. Over het algemeen wordt de riem vastgemaakt aan de poelies van de dynamo, de aircocompressor en de hydraulische pomp van de stuurbekrachtiging. Verder is het systeem voorzien van span- en looprollen. Een uitgebreid schema van de riemloop vindt u in het instructieboekje van uw auto.