Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Wat zijn de aanwijzingen voor een defect?
Defecten van dit component hebben rechtstreeks invloed op het functioneren van de aangedreven eenheden: de dynamo, de aircocompressor, de hydraulische pomp van de stuurbekrachtiging en de koeling ventilator. De bestuurder merkt misschien dat de accu van het voertuig minder snel wordt opgeladen. Als dat gebeurt, licht het waarschuwingslampje voor de accu op of het gaat op het dashboard knipperen. Wanneer uw wagen beschikt over hydraulische stuurbekrachtiging, vergt het draaien van het stuurwiel in geval van een slechte multiriem veel meer moeite dan gebruikelijk. Bij het starten van de motor en het rijden met een hoog toerental hoort u een specifieke pieptoon van onder de motorkap. Bij een visuele controle kunt u barsten, schuurplekken, afgepelde ribben en olieresten op het onderdeel waarnemen.
Kan een gebrekkige multiriem leiden tot een toename van het brandstofverbruik?
Nee, een slijtage van dit deel beïnvloedt het brandstofverbruik niet. Een te strakke riem heeft wel een grotere laterale mechanische belasting van de dynamo en de krukas tot gevolg. Deze hebben namelijk extra energie nodig voor de rotatie, en daardoor zal de motor een beetje meer brandstof verbruiken. Deze verschillen zijn dusdanig klein dat het vrijwel niet te merken is zonder gebruik te maken van speciale precisiemeters.
Waarom maakt de multiriem een piepend geluid bij kou?
Bij het starten van de motor, zeker wanneer het buiten koud is, is een knarsend geluid hoorbaar omdat de viscositeit van het smeermiddel van de lagers van de dynamo of van de poelies en de looprollen van andere hulpapparatuur toeneemt. In geval van stolling van het smeermiddel vergt het ronddraaien van de poelie meer moeite dan gebruikelijk. Dit zorgt ervoor dat de riem wegglijdt en dat een specifiek piepgeluid wordt gemaakt. Nadat de onderdelen van het voertuig warm zijn geworden, zal dit geluid vanzelf verdwijnen. Nog een andere reden voor het piepend geluid van de riem vlak nadat de motor is gestart, is dat er vocht tussen de riem en de poelies condenseert en verdampt na het opwarmen van de motor.
Kan ik de multiriem gewoon gebruiken als ik aanwijzingen voor een defect heb ontdekt?
Een gebrekkige riem dient direct te worden vervangen. Want deze kan bij het rijden kapot gaan, met als gevolg dat het sturen van het voertuig wordt bemoeilijkt, de elektrische uitrusting niet meer werkt en de accu leeg raakt, zodat het onmogelijk is om de motor te starten. Daar komt nog bij dat een defecte multiriem schadelijk is voor het kleppenmechanisme: hij kan om de poelie van de krukas of om andere poelies van deze installatie heen wikkelen. Hierdoor kan de getande riem scheuren, kunnen de motorkleppen stuk gaan en kunnen de nokkenassen scheuren.
Is het mogelijk om zelf een multiriem te vervangen?
Het vervangen van de multiriem is een omslachtige procedure. Maar als u de instructievideo's van AUTODOC CLUB volgt, kunt u dit zelf doen. Bedenk dat het verstandig is om nieuwe loopwielen in combinatie met de riem te plaatsen. Fotografeer of schets het geleidingsschema van de riem voor u aan de slag gaat. En het is essentieel om de riem op de juiste manier aan te spannen zodra u klaar bent. Wellicht hebt u daarbij speciale gereedschappen nodig.
Waardoor kan een multiriem kapot gaan?
Over het algemeen breekt de riem door te grote of ongelijkmatige slijtage, of doordat de poelies verkeerd zijn uitgelijnd of omdat de lagers van de dynamo en van de overige extra componenten vastlopen. Hetzelfde kan zich voordoen bij een onjuiste montage van het component, zoals bij een omgekeerde montage of bij het niet in acht nemen van het geleidingsschema van de producent van de auto. Het niet opvolgen van de aanwijzingen van de producent voor de gelijktijdige vervanging van de poelies en de riem levert eveneens risico's op: de versleten poelies hebben bramen op hun oppervlakte, waardoor de nieuwe riem kan worden beschadigd. Verder is het van belang om het component goed op spanning te houden.
Waar wordt de multiriem op aangesloten?
Al naar gelang de constructie van de auto en de uitvoering ervan, kan dit component een verschillend aantal eenheden verbinden. Over het algemeen wordt de riem vastgemaakt aan de poelies van de dynamo, de aircocompressor en de hydraulische pomp van de stuurbekrachtiging. Verder is het systeem voorzien van span- en looprollen. Een uitgebreid schema van de riemloop vindt u in het instructieboekje van uw auto.