181
KOMBI
FRIDOLIN
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
De modellen van VW onderscheiden zich door hun betrouwbaarheid en gaan maar zelden kapot. Toch kennen ze, net als voertuigen van andere merken, karakteristieke defecten. Bij bepaalde mankementen moet de hulp van professionals ingeroepen worden. Andere defecten kunt u zelf verhelpen aan de hand van stapsgewijze instructievideo's ter reparatie van Volkswagens, die door de AUTODOC Club gemaakt zijn.
De motor
Temperatuursensoren voor technische vloeistoffen vormen het gevoeligste element binnen het koelsysteem van de motor, in het bijzonder bij de Volkswagen Passat. Als deze uitvalt, draait de motor stroef, ten gevolge waarvan de tijd om op temperatuur te komen en in sommige gevallen het brandstofverbruik toeneemt. Deze sensor kunt u zelf vervangen aan de hand van de geïllustreerde pdf-reparatiehandleiding voor Volkswagens.
Bij bepaalde modellen, waaronder de Volkswagen Polo, kan een afdichtingselement van de carterventilatieklep beschadigd raken Dit probleem gaat vaak gepaard met een wisselvallige werking als de motor koud is. Mogelijk is er sprake van olielekkage vlakbij de olievulpijp. Dit afdichtingselement is in de motorruimte te vinden. Ter vervanging van het component hoeft u alleen maar de bevestigingsbouten los te draaien en de slang los te koppelen van het inlaatspruitstuk. Dit kan eenvoudig thuis worden uitgevoerd. De stapsgewijze tutorial voor VW-reparaties helpt u daarbij.
Het remsysteem
Eigenaren van een VW zien zich vaak geconfronteerd met een verkeerde werking van de vacuüm-rembekrachtiger. Wanneer u uw auto hoort piepen en kraken of voelt dat hij bij het remmen naar links of rechts trekt, dan zijn dit aanduidingen voor een slechte werking van de vacuüm-rembekrachtiger. Daar komt bij dat het rempedaal moeilijker in te drukken is. Aan de hand van de handleiding voor het repareren en onderhouden van Volkswagens met stappenplan kunt u de vacuüm-rembekrachtiger zelf vervangen. Let erop dat u wellicht speciaal gereedschap nodig hebt om de vacuüm-rembekrachtiger te kunnen vervangen: een wringijzer, tangen en dopsleutelbits.
De carrosserie
Een typisch euvel van bepaalde Volkswagenmodellen, onder andere de Golf, is het aan elkaar vastvriezen van de portieren en het daklijstwerk. De oorzaak hiervan ligt in het ontwerp van het lijstwerk en het materiaal dat bij de productie gebruikt is besloten. Breng om dit euvel te verhelpen een speciale beschermingslaag aan op de deurlijst waar deze in aanraking komt met het dak en breng met regelmaat een siliconenspray voor auto's aan. Nadere toelichtingen hierover kunt u onder onze tips en de instructievideo's vinden.
Daarnaast kunnen de scharnieren van de achterklep makkelijk verroest raken, met als gevolg dat de achterklep moeizaam open te klappen is. Met het invetten van de scharnieren kunt u dit mankement verhelpen. Mocht deze actie niet helpen, dan dienen deze onderdelen vervangen te worden. Om deze werkzaamheden naar behoren uit te voeren, kunt u gratis de reparatie- en onderhoudshandleiding voor Volkswagens voor de doe-het-zelvers downloaden.
Bij bepaalde auto's kunnen er ronde vlekken op de beslagen voorruit ontstaan. Deze zijn gemakkelijk te verwijderen door op de binnenkant van de ruit een speciaal glaspolijstmiddel aan te brengen.