/8
HECKFLOSSE
PONTON
HENSCHEL
170
PULLMANN
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
De modellen van Mercedes-Benz zijn voor velen een toonbeeld van uitmuntende kwaliteit en technische perfectie geworden. Anderzijds is het zo dat naarmate de constructie van de onderdelen en de assemblages complexer wordt, evenredig de reparatie ervan kostbaarder wordt. Maar als u zelf een aantal onderdelen vervangt, kunt u geld besparen. Informatie over eventuele mankementen die u zelf kunt verhelpen, maar ook tips voor eigenhandige reparaties en onderhoud aan uw Mercedes-Benz vindt u hieronder.
Het chassis
Bij bepaalde voertuigen is de veerschotel van voorwielophanging de zwakste plek. Dit betreft met name de Mercedes-Benz E-Klasse (W210). Omdat een veerschotel op de carrosserie van de auto gepuntlast is, moet voor de montage van nieuwe componenten de hulp van vakmensen worden ingeroepen. Maar het vervangen van de veren en schokdempers kunt u zelf uitvoeren als u de reparatie- en onderhoudshandleiding voor Mercedes-Benz stap voor stap opvolgt.
Compressoren zijn wezensonderdelen van de luchtvering. Als er sprake is van een duidelijk lagere rijhoogte van het voertuig, bestaat er een grote kans dat dit onderdeel kapotgaat. Dit euvel kan op twee manieren worden verholpen: u kunt naar een onderhoudscentrum gaan voor de reparatie van de compressor of trachten het kapotte onderdeel zelf te vervangen; na het gratis downloaden van de gratis stapsgewijze tutorial van de AUTODOC Club voor het repareren van een Mercedes-Benz.
Daarnaast kunnen ook pneumatische cilinders defect raken. Deze zijn herstelbaar: het enige dat u hiervoor hoeft te doen is naar een gespecialiseerde werkplaats te gaan en de defecte cilinder tegen betaling door een luchtdichte te laten vervangen. Let op: bijtijdse reiniging van deze onderdelen verlengt de levensduur aanmerkelijk. Voor een correcte demontage en montage van auto-onderdelen kunt u een geïllustreerde pdf-leidraad voor het repareren van uw Mercedes-Benz downloaden.
De motor
De vier- en zescilinderlijnmotoren waarvan de C-Klasse (W202) en de E-Klasse (W210) van Mercedes-Benz zijn voorzien, zijn vatbaar voor vervormingen van de cilinderkop. Hierdoor kan de afdichting van de motor defect raken, er olie bij de pakking van de cilinderkop en het cilinderblok gaan lekken en de achterbout van het uitlaatspruitstuk kapotgaan. Als dit het geval is, is het raadzaam naar de vakman te gaan. Deze moet de motor uit elkaar halen, de bevestigingspunten van de kop en de kleppen slijpen en alle pakkingen vervangen.
Maar met enkele simpele tips kunt u de achteruitgangsprocessen vertragen. Voor een goede koeling van de motor adviseren wij u de radiateur jaarlijks te reinigen, op tijd na te gaan of de hoofd- en hulpventilatoren nog degelijk werken en met het blote oog te controleren of de aandrijfriemen goed werken.
De magneet van de nokkenasversteller gaat vaak kapot bij de modellen uit de Mercedes-Benz ML-Klasse en C-Klasse die uitgerust zijn met een V6-motor. Voor de vervanging hiervan kunt u gebruik maken van onze handleidingen en tutorials voor de doe-het-zelfreparatie van Mercedes-Benz.