Bij het verbrandingsproces in de motor draait alles om het ideale lucht-brandstofmengsel. De ECU ontvangt voortdurend gegevens van de sensors van het brandstofinjectiesysteem en van die van de luchtinlaat. Wanneer de unit detecteert dat er teveel brandstof in de verbrandingskamer terechtkomt aan de hand van de gegevens van de lambdasensor, genereert het systeem foutcode (DTC) P0172: het lucht-brandstofmengsel is te vet. Waar zich te veel brandstof bevindt, is te weinig zuurstof. De uitstoot bevat volgens de sensor op bank 1 te weinig zuurstof. De "bank 1" in de beschrijving verwijst naar het gedeelte van de motor waar de eerste cilinder zich bevindt. De OBD2-code kan in combinatie met P0175 optreden, die verwijst naar bank 2.
Oorzaken van P0172Er zijn tal van redenen waarom deze storing optreedt. De meest gebruikelijke redenen zijn een defecte lambdasensor of een vervuilde luchtmassameter (MAF sensor of LMM von de auto). Andere oorzaken voor de foutcode zijn:
Alhoewel onwaarschijnlijk, is er een kans dat de code veroorzaakt wordt door een defect in het koelvloeistofsysteem: een thermostaat die geopend vast zit of een defecte koelvloeistoftemperatuursensor. Wanneer deze componenten voortdurend met te lage temperaturen te maken krijgen, kan er meer brandstof dan gewoonlijk in de motor terechtkomen. Een defecte ECU is heel uitzonderlijk, doch kan niet volledig als oorzaak voor de foutcode worden uitgesloten.
P0172: symptomenWanneer een defecte sensor de veroorzaker van de code is, kan het zijn dat je niets merkt tijdens het rijden. Aan de zwarte rook uit de uitlaat, die schadelijk is voor het milieu, is echter wel te zien, dat het brandstofmengsel te vet is. Ook kan het brandstofverbruik van de auto stijgen.
P0172: ReparatieOmdat er tal van mogelijke oorzaken voor DTC P0172 zijn, kan de diagnose en uiteindelijke reparatie van het probleem uitdagingen opleveren. Het uitvoeren van een brandstofdruktest is doorgaans de eerste stap. Het is evenwel raadzaam, met de gemakkelijkste opties te beginnen: het checken en reinigen van de MAF-sensor. Mocht de foutcode zich na deze reiniging weer voordoen, worden volgende reparaties aanbevolen:
Met name het checken van de koelvloeistoftemperatuursensor en de toestand van de bougies wordt bij een diagnose van deze foutcode nog wel eens overgeslagen.
Alhoewel de foutcode de rijdbaarheid niet wezenlijk hoeft te beïnvloeden, zal de auto wellicht de eerstvolgende uitstoottest niet doorstaan.
Met deze code geeft de ECU een te vet lucht-brandstofmengsel aan.
Defecte lambdasensor, defecte of vervuilde MAP- en/of MAF-sensor, verstopt luchtfilter, versleten bougies, lekkende brandstofinjector of een vacuümlek.
Reiniging van de MAF-sensor, aankoop van de verstuiver diesel of benzine, vervanging van de brandstofpomp of brandstofregelklep, vervanging van luchtfilter, vervanging van thermostaat / koelvloeistoftemperatuursensor, aankoop van de auto bougies.
Ja dat kan. Aanvankelijk is er ook weinig te merken, al kunnen zich ontstekingsfouten voordoen. Milieuvriendelijk is het verder rijden met foutcode P0172 niet.
Foutcode P0172 - Brandstofmengsel: Systeem te vet (bank 1) kan bij elke auto voorkomen, maar komt het vaakst voor bij de volgende auto's:
Als de code P0172 in je auto wordt weergegeven, zorg er dan voor dat de diagnose correct wordt uitgevoerd en check of de fout niet reeds verholpen is. Ga na of er symptomen zijn die verband houden met het probleem en onderzoek de opties om het probleem op te lossen.
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op