De ECU regelt de ontsteking en de brandstofinjectie aan de hand van gegevens van de nokkenas- en de krukassensor van de auto. Wanneer de ontvangen gegevens van beide signalen een afwijking vertonen, klopt de ontstekingstiming niet, met ruw stationair draaien van de motor en startproblematiek als gevolg. Het motorwaarschuwingslampje floept aan de ECU slaat code P0016 op.
P0016: OorzakenDe computergestuurde ontsteking en brandstofinjectie zijn complexe processen. Defecten van de sensoren kunnen leiden tot breakdown of zelfs permanente schade wanneer dit niet wordt verholpen. Dit zijn de meest gebruikelijke oorzaken van foutcode P0016
Behalve dat het motorwaarschuwingslampje brandt, vertoont de auto bij deze foutcode de volgende symptomen:
Wanneer je bij het stellen van de diagnose defecte of beschadigde kabels of componenten vindt, repareer of vervang deze, wis de codes en maak een testrit met de auto. Duikt P0016 weer op, ga naar de volgende stap.
Een oscilloscoop is de aangewezen diagnose-apparatuur. Hiermee zijn de signalen van de krukaspositiesensor en de positiesensoren van de nokkenas op bank 1 (en evt bank 2) goed te vergelijken. Wanneer hun posities afwijken, is een uitgerekte distributie riem van de auto of -ketting, of een reluctorring met een missende tand het probleem. Vervang het nodige onderdeel en check daarna of de code terugkeert.
De volgende optie is de aankoop van de nieuwe nokkenassensor, ook wanneer deze een multimetertest doorstond. Hitte en trillingen kunnen periodiek optredende problemen in de sensor veroorzaken, die niet bij de diagnostiek opduiken.
Wanneer de OBD2-code niet verdwijnt, probeer het dan met de vervanging van de olieregelklep voor de inlaatnokkenas.
Belangrijk: het checken van de kleptiming is het eerste dat moet gebeuren vóór eventuele vervanging van bedrading of sensoren. Ook de olie checken kan al veel leed verhelpen. Door eerst naar deze zaken te kijken, kun je jezelf geld en werk besparen.
De ECU detecteert dat de inlaatnokkenas en de krukas niet in de correcte positie staan.
Defecte nokkenas- of krukaspositiesensor, gerekte distributieriem of -ketting, defecte reluctorring of geblokkeerde olietoevoer.
Vervanging van de nokkenas- of krukaspositiesensor, vervanging van de reluctorring, vervanging van de distributieriem (-ketting), vervanging van de OCV-klep.
Verschijnt de code ondanks een gebrek aan symptomen, kan gewoon wissen de code doen verdwijnen. Komt hij terug, sluit een oscilloscoop aan voor verdere diagnose.
Niet altijd. Soms start de auto bij deze foutcode niet. Het probleem is ernstig genoeg om diagnose en reparatie niet uit te stellen.
Afhankelijk van de nodige reparatie kunnen kosten nogal verschillen. Een olieverversing en filtervervanging zijn relatief goedkope oplossingen (€30 - €60). Voor de vervanging van een distributieriem of distributieketting kunnen kosten van €300 - €1000 ontstaan.
Foutcode P0016 - Onjuiste verhouding van krukas- en nokkenaspositie (Bank 1 sensor A) kan bij elke auto voorkomen, maar komt het vaakst voor bij de volgende auto's:
Als de code P0016 in je auto wordt weergegeven, zorg er dan voor dat de diagnose correct wordt uitgevoerd en check of de fout niet reeds verholpen is. Ga na of er symptomen zijn die verband houden met het probleem en onderzoek de opties om het probleem op te lossen.
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op