Dit is een veel voorkomende OBD2-foutcode. Ten behoeve van een optimale brandstofefficiëntie gebruikt de boordcomputer gegevens van de TPS-sensor (gaskleppositiesensor). Wanneer de code zich voordoet, registreert de ECU een lager dan verwachte uitgangsspanning van de gaskleppositiesensor. Deze spanning dient afhankelijk van de auto niet lager dan 0,17 - 0,20V te liggen.
Oorzaak van de P0122 codeDe foutcode wijst op een van de volgende situaties:
De symptomen kunnen afhankelijk van het automerk variëren. Inschakelen van de noodloop is standaard voor deze foutcode. Verschillende autofabrikanten hanteren echter verschillende noodloopstrategieën. Doorgaans wordt de stroom naar de gasklepbediening afgeknepen zodat de gasklephuis diesel of benzine zich nog maar beperkt opent. De nodige wijzigingen worden door de ECU doorgevoerd bij de brandstoftoevoer en motortiming om het toerental te verlagen. Het motorwaarschuwingslampje brandt. De volgende symptomen kunnen optreden:
Deze code is heel goed eigenhandig te verhelpen wanneer een stapsgewijs diagnoseproces wordt aangehouden:
De stappen voor reparatie:
P0122 kan samen met andere TPS-gerelateerde codes optreden. Volg de aanbevelingen van de autofabrikant met betrekking tot de andere optredende codes om het probleem op te lossen. Doorgaans wijst P0122 op een kapotte sensor of een losse stekker van de TPS. Omdat er relatief weinig mogelijke oorzaken zijn, is de diagnose niet zo gecompliceerd als veel andere OBD2-codes. De moeilijkheidsgraad hangt vooral af van de eigen ervaring. Het zich toegang verschaffen tot de sensor en de bedrading kan al naargelang de auto ingewikkeld of eenvoudig zijn.
Ernst van de P0122 codeDe auto schakelt in noodloop, en de gevolgen hiervan verschillen al naargelang de noodloopstrategie van de autofabrikant. De auto accelereert slecht en de motor kan in een hoog stationair toerental blijven hangen. Bij het optrekken kan de auto schokken. Mogelijkerwijs valt de motor zelfs uit, De noodloop is niet erg bevorderlijk voor het rijcomfort, de brandstofefficiëntie en uiteindelijk ook niet goed voor de motor.
De uitgangsspanning van de gaskleppositiesensor is te laag.
Een kapotte sensor, kapotte bedrading of stekkers, storing in de stroomtoevoer.
Reparatie of vervanging van de stekkers en / of de bedrading, vervanging van de TPS.
Ja. Wis de codes en kijk of hij na een testrit terugkomt, voordat je verdere maatregelen neemt.
Ja. Wanneer de auto in noodloop schakelt, is het rijden op snelwegen echter niet verstandig aangezien je niet kunt optrekken.
Foutcode P0122 - Gaskleppositiesensor: signaal te zwak kan bij elke auto voorkomen, maar komt het vaakst voor bij de volgende auto's:
Als de code P0122 in je auto wordt weergegeven, zorg er dan voor dat de diagnose correct wordt uitgevoerd en check of de fout niet reeds verholpen is. Ga na of er symptomen zijn die verband houden met het probleem en onderzoek de opties om het probleem op te lossen.
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op