Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Wat is de functie van de bovenste en onderste draagarmen?
De functionaliteit van de onderdelen kan enigszins verschillen al naargelang de constructie van de ophanging. In geval van een ophanging met dubbele draagarmen houdt de bovenste draagarm het bovenste gedeelte van de fusee vast, waarmee wordt voorkomen dat het wiel tijdens het rijden scheef gaat staan. De onderste exemplaren houden de fusee eveneens vast evenals de onderste uiteinden van de schokdempers waardoor de fusee niet kan schommelen. In een multi-linkophanging geven de bovenste draagarmen de zijwaartse krachten door en koppelen ze de fusee aan het hulpframe. Met de onderste draagarm aan de voorzijde wordt het wielcontact bepaald. De onderste draagarm achteraan zorgt ervoor dat het gewicht van de carrosserie door de veer wordt gedragen.
Welke symptomen duiden op een defect aan een draagarm?
Bij een defect aan een draagarm kan de auto naar één kant trekken. De wielen zijn niet goed meer uitgelijnd. De banden verslijten niet gelijkmatig. De schokdempende werking van de ophanging gaat achteruit, wat met name te merken is tijdens het rijden op wegen met een slecht wegdek. Tijdens het rijden zult u specifieke geluiden horen: geklop, gepiep of geklik. Dit is gewoonlijk op slechte wegen te horen. Op een effen wegdek is een specifiek gebrom hoorbaar vanuit de ophanging en geknerp tijdens het sturen. Er kan zich zowel oversturing als ondersturing voordoen en er kan sprake zijn van een vertraagde stuurrespons.
Is het gevaarlijk om te rijden met een defecte draagarm?
Een ondeugdelijke arm veroorzaakt een slechte wegligging, waardoor de verkeersveiligheid in het gedrang gebracht wordt. Er bestaat een verhoogd slipgevaar op gladde ondergronden. Een defecte draagarm resulteert in het risico op een te grote scheefstand van het wiel, en dat is heel gevaarlijk als u met hogere snelheden rijdt, want u kunt de controle over het voertuig volledig verliezen.
Hoe kunnen draagarmen defect raken?
De gevoeligste punten van deze onderdelen zijn de bussen en de kogelgewrichten. Eerstgenoemden harden uit en barsten op den duur, waarbij het rubberen gedeelte kan loskomen van het metalen gedeelte. De inzettingen en de kogels van de kogelgewrichten verslijten, waardoor er speling ontstaat. Als het vervangen niet op het juiste moment wordt gedaan, bestaat de kans dat de bevestigingen en de montageplaatsen van de bussen en kogelgewrichten stuk gaan als gevolg van een zwaardere belasting en speling. Hierdoor is er een grotere kans op schade aan de draagarm zodra het wiel over obstakels heen rijdt. Let erop dat ook nieuwe componenten door een zware stoot beschadigd kunnen raken. Soms verliezen de onderdelen hun kracht als gevolg van corrosie.
Kan ik ook maar één draagarm vervangen?
U kunt weliswaar enkel de beschadigde draagarm vervangen, maar het advies luidt de vervanging van deze onderdelen paarsgewijs uit te voeren, met name als ze langdurig in gebruik zijn geweest. Ook een draagarm die kortstondig in gebruik geweest is, kan al andere technische kenmerken hebben dan het nieuwe onderdeel. Daar komt bovenop dat de componenten nagenoeg dezelfde levensduur hebben. Een defect aan het ene exemplaar duidt er daarom doorgaans op dat het andere eveneens spoedig kan stukgaan.
Hoeveel tijd kost de vervanging van de draagarmen?
Het vervangen van de onderdelen duurt mogelijk 1-5 uur. De demontage en montage van de componenten is behoorlijk arbeidsintensief. Tot het benodigde gereedschap behoren een krik en compressoren voor de veren. Daarnaast bestaat de klus gewoonlijk uit de demontage van de remmechanismen. Nadat de nieuwe draagarmen zijn gemonteerd, moeten de wielen altijd worden uitgelijnd, los van het feit of ze nu boven of onder zitten. Hierbij is het van belang om deze procedure goed uit te voeren, omdat dit cruciaal is voor de lange gebruiksduur van de banden en overige componenten van de ophanging, de besturing van de auto en de veiligheid op de weg.