Deze DTC kan zich voordoen bij auto's, die zijn uitgerust met een turbocharger van de auto of een supercharger, en deze vertoont een lagere output dan verwacht. De ECU geeft een signaal af om een bepaalde hoeveelheid aanjaging (boost) te produceren. Wanneer hij een boodschap terugkrijgt dat deze uitblijft, resulteert dit in de OBD2-code met een beschrijving die "underboost" vermeldt. Hij laat het motorwaarschuwingslampje branden en kan de auto in noodloop schakelen. Dit gebeurt om de auto te beschermen. De noodloop blijft dan gehandhaafd totdat de code is gewist of gerepareerd.
P0299 code: OorzakenHet resultaat van de DTC is tamelijk duidelijk en soms drastisch, maar kan echter door verschillende sensoren worden veroorzaakt: de MAP-sensor (inlaatdruksensor) en de druksensor van de rembekrachtiging komen in aanmerking. Het vaakst treedt de foutcode echter op door de volgende oorzaken:
Het kan gebeuren dat iets banaals als een lage oliedruk ten grondslag ligt aan de foutcode. In dat geval is de storing snel verholpen.
Symptomen van P0299Naast het oplichten van het waarschuwingslampje op het dashboard en een eventuele inschakeling van de noodloop kan het motorvermogen dalen. De auto trekt slecht op. De motor kan stotterend draaien en wanneer een defecte turbo of supercharger de schuldige is, maakt deze geluiden. Zwarte rook komt uit de uitlaat.
P0299 code: ReparatieDe diagnose begint met scannen naar eventuele andere optredende foutcodes. Aan de hand van het foutcoderapport wordt nota gemaakt van alle freeze-framegegevens, die informatie bevatten over de toestand van de wagen toen de code optrad. Wanneer er zich geen prestatieverlies voordoet, kan het aan een defecte druksensor van de rembekrachtiger liggen. Dan treedt naast P0299 een andere foutcode op, die verdwijnt na vervanging van de sensor. Is er wel sprake van prestatieverlies, liggen volgende reparaties voor de hand:
Een motor die niet het verwachte vermogen ontvangt, veroorzaakt problemen die op den duur verergeren. De motor stelt zich op dat geanticipeerde vermogen af. Wanneer dat vermogen niet komt, kan dit de motorafstelling ontregelen. Verder kan bij een, turbolader die kapot gaat een stuk van de turbine in de motor gezogen worden, met onmiddellijke schade als gevolg.
De ECU detecteert onvoldoende output van de turbolader of supercharger
Een defecte turbolader of supercharger is het meest waarschijnlijk. Andere mogelijkheden zijn een defect van de EGR, geblokkeerde of lekkende luchtinlaat, defecte laaddruksensor.
Checken op andere foutcodes, die op defecte sensoren wijzen. Blijft de code optreden: vervanging van de turbolader / supercharger, reparatie van de inlaat, EGR-vervanging.
Ja dat kan. Vermogensverlies veroorzaakt echter wel andere problemen, wanneer er niets aan wordt gedaan. Wanneer de auto in noodloop schakelt, is direct handelen noodzakelijk.
Dat hangt van de ernst van het probleem af. De vervanging van een turbolader kan in de viercijferige bedragen lopen. Wanneer het een EGR-probleem betreft, kost reparatie tussen €100 en €1000. Is het een kwestie van vervanging van een paar slangen, ben je er met zo'n €60 wel vanaf. Treedt de code op als gevolg van te lage oliedruk, volstaat het bijvullen van de motorolie.
Foutcode P0299 - Turbolader/supercharger "A": druk te laag kan bij elke auto voorkomen, maar komt het vaakst voor bij de volgende auto's:
Als de code P0299 in je auto wordt weergegeven, zorg er dan voor dat de diagnose correct wordt uitgevoerd en check of de fout niet reeds verholpen is. Ga na of er symptomen zijn die verband houden met het probleem en onderzoek de opties om het probleem op te lossen.
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op