Wanneer de boordcomputer deze code opslaat, heeft de ECU een ontstekingsfout van een bepaalde cilinder gedetecteerd, in dit geval cilinder 2. De meeste wagens hebben 4 tot 6 cilinders, die in een vaste volgorde de ene na de andere bougie ontsteken. Met een vonk ontsteekt de bougie het lucht-brandstofmengsel. De vrijgekomen energie doet de krukas draaien. Een gelijkmatige draaiing van de krukas laat de auto soepel lopen. Bij een ontstekingsfout neemt het toerental van de krukas toe of af; als gevolg slaat de ECU een OBD2-code op. Afhankelijk van de ernst van de afwijking in het toerental gaat de foutcode gepaard met een knipperend, dan wel voortdurend brandend motorwaarschuwingslampje. Het systeem is dusdanig ontworpen om de bestuurder alert te maken op een probleem dat beschadiging van de katalysator kan veroorzaken. Bij P0302 is onmiddellijke aandacht vereist.
Oorzaak van OBD2-code P0302De foutcode kan op een van de volgende oorzaken wijzen:
Soms moet de oorzaak voor de foutcode bij een mankement van een andere sensor worden gezocht, zoals een defecte kruk- of nokkenassensor, MAF-sensor of lambdasensor.
P0302: symptomenBehalve een knipperend, dan wel constant brandend motorwaarschuwingslampje kan P0302 gepaard gaan met de volgende symptomen:
Eerst dient met een OBD2-scanner te worden gecheckt of P0302 de enige optredende DTC is. Zijn er nog andere codes, moeten deze eerst worden verholpen. Treedt hij alleen op, check met een testrit of hij na het wissen terugkomt. Vervolgens moet op losse stekkers van bobines of beschadigde bekabeling worden gecheckt, alsook op losse massakabels. Deze kunnen ontstekingsfouten veroorzaken.
Wanneer de ontsteking naar behoren functioneert, is er mogelijkerwijs een probleem met de brandstoftoevoer, dat de ontstekingsfouten veroorzaakt. Wanneer de brandstofdruk te laag ligt, kunnen de brandstofpomp of brandstofdrukregelaar defect zijn. Onregelmatige ontsteking kan tevens het gevolg zijn van defecte of verstopte brandstofinjectoren.
Zijn ontsteking en brandstoftoevoer in orde, kan een aantal mechanische problemen ten grondslag aan ontstekingsfouten liggen:
De motortiming kan tevens verstoord zijn door een distributieriem of ketting die een tand of schakel mist.
Is deze foutcode ernstig?P0302 kan uiteindelijk resulteren in schade aan de motor en / of de katalysator. Er dient daarom met reparatie niet te worden gewacht.
Bij het zich voordoen van deze OBD2-code is een ontstekingsfout in cilinder 2 gedetecteerd.
De meest waarschijnlijke storingen zijn een defect van een bougie of bobine, de bougiekabel of een niet goed functionerende brandstoftoevoer.
Bougiekabels en stekkers checken en vervangen, defecte bougie, bobine of bobineblok vervangen, brandstofinjector of pomp vervangen, evt. een nieuwe koppakking kopen.
Een geïsoleerde ontstekingsfout komt wel eens voor. Wanneer na het wissen van de code en het maken van een testrit de code weer verschijnt, wacht niet met actie ondernemen
Ja, maar mogelijkerwijs is de rijdbaarheid ernstig beïnvloed. Het gevaar van een afslaande en niet meer te starten motor is denkbaar. Het is beter om zo snel mogelijk naar de werkplaats te rijden.
De nieuwe bougies kosten tussen de € 75 en de € 150, arbeidsloon inbegrepen. Mochten bobines, EGR-klep en katalysator aan vervanging toe zijn, komen de kosten daarvoor er nog eens bij. Dan kan de reparatie al gauw meer dan € 1000 bedragen.
Foutcode P0302 - Ontstekingsfout cilinder 2 kan bij elke auto voorkomen, maar komt het vaakst voor bij de volgende auto's:
Als de code P0302 in je auto wordt weergegeven, zorg er dan voor dat de diagnose correct wordt uitgevoerd en check of de fout niet reeds verholpen is. Ga na of er symptomen zijn die verband houden met het probleem en onderzoek de opties om het probleem op te lossen.
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op