De ECU slaat deze code op wanneer hij een brandstoftrim vaststelt, die niet volgens het boekje is. De ECU regelt de hoeveelheid door de motor te ontvangen brandstof aan de hand van een signaal van de zuurstofsensoren. Deze actie heet een brandstoftrim. Wanneer het signaal om minder brandstof vraagt, wordt een negatieve brandstoftrim uitgevoerd. Is meer brandstof de boodschap, geeft de ECU-module een positieve brandstoftrim in opdracht. In geval van foutcode P0171 is op de eerste cilinderbank het lucht-brandstofmengsel te mager. De motor ontvangt ofwel teveel lucht, ofwel te weinig brandstof.
Oorzaken van foutcode P0171Het spreekt voor zich om de oorzaak van de foutcode te zoeken in de brandstoftoevoer. Eventuele problemen met de luchttoevoer mogen echter niet over het hoofd worden gezien. Mogelijke oorzaken van een te mager lucht-brandstofmengsel zijn:
Wanneer ter gelegenheid van OBD2-diagnose P0170 optreedt in combinatie met foutcode P0174, wordt het probleem hoogstwaarschijnlijk door een lekkage veroorzaakt.
Wanneer zich geen andere foutcode voordoet, moet in het kader van verdere diagnose een druktest worden uitgevoerd om op vacuümlekken te testen, en de brandstofdruk worden gecheckt. Zijn deze onderdelen in orde, ligt het probleem bij een sensor of bij de ECU zelf.
Symptomen van foutcode P0171De foutcode gaat mogelijkerwijs gepaard met een van de volgende symptomen:
Wanneer te lang met het verhelpen van de oorzaak van de foutcode wordt gewacht, kan de katalysator beschadigd raken.
P0171: ReparatieEffectieve reparatie die P0171 verhelpt, betreft vaak reiniging van de injectoren (verstuivers in de auto) en opsporing van vacuümlekken. Verder is de foutcode te wissen door:
Het is niet verstandig om lang te blijven doorrijden wanneer deze OBD2-code optreedt. P0171-code is een ernstige zaak. Wanneer een auto deze code in zijn ECU-module heeft opgeslagen, rijdt hij niet naar behoren. Een motor, die de juiste lucht/brandstofverhouding niet handhaaft, veroorzaakt ernstige daling van vermogen die zich tijdens het rijden duidelijk voordoet. Ook is de onevenwichtige lucht-brandstofverhouding nadelig voor de katalysator. Het is verstandig om deze code zo snel mogelijk te laten diagnosticeren en repareren zodat uw wagen soepel rijdt.
De code verschijnt wanneer het het lucht-brandstofmengsel op de eerste cilinderbank te arm is, i.e. te veel zuurstof of te weinig brandstof krijgt.
Tal van oorzaken zoals een defecte of vervuilde MAF-sensor, een vacuümlek, een defect in de brandstoftoevoer, maar ook een defect van de ECU kunnen ten grondslag liggen aan P0171.
Door vervanging van een defecte MAF-sensor of zuurstofsensoren, vervanging van de brandstofpomp of brandstofdrukregelaar, of reparatie van het vacuümlek.
Hij verdwijnt soms, om na enige tijd weer op te duiken.
Het is mogelijk om met deze foutcode voor korte tijd te blijven rijden. Het langdurig negeren ervan kan mogelijk resulteren in oververhitting van de motor en motorschade.
Dat hangt af van de uitgevoerde reparatie en de prijs van het te vervangen onderdeel. Als je geluk hebt, gaat het om een kapotte vacuümslang van € 45,- of een verstopte brandstoffilter van € 120,-. Een lambda- of MAF-sensor kan al aardig in de papieren lopen. Kosten voor een diagnostische check (±€80,-) ben je al direct kwijt, plus de werkuren van de monteur.
Foutcode P0171 - Brandstofmengsel Bank 1 te mager kan bij elke auto voorkomen, maar komt het vaakst voor bij de volgende auto's:
Als de code P0171 in je auto wordt weergegeven, zorg er dan voor dat de diagnose correct wordt uitgevoerd en check of de fout niet reeds verholpen is. Ga na of er symptomen zijn die verband houden met het probleem en onderzoek de opties om het probleem op te lossen.
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op