Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Wanneer dien ik de remblokken te vervangen?
Kijk de onderdelen van het remsysteem om de 10.000 kilometer met het blote oog na. Kijk of er metalen schilfers op de remblokken zichtbaar zijn. Indien dit inderdaad zo is, zijn ze erg versleten. Over het algemeen zijn de remblokken van de vooras om de 25.000-40.000 km aan vervanging toe, die van de achteras om de 40.000-60.000 km. De onderdelen moeten direct worden vervangen als de dikte ervan is afgenomen tot de grenswaarden die in de voertuigdocumentatie staan vermeld. Bovendien geeft de slijtage-indicator (indien aanwezig) aan dat er nieuwe onderdelen moeten worden gemonteerd, evenals gepiep bij het remmen, een langere remweg en een te grote speling of trillingen van het rempedaal.
Moeten alle remblokken tegelijkertijd worden vervangen?
De remblokken dienen per as setsgewijs te worden vernieuwd. Zo kan er zo effectief mogelijk worden geremd. De nieuwe onderdelen kunnen steviger tegen de schijven worden aangedrukt, zodat de wielen sneller vertragen. Als de remblokken slechts aan één kant worden vervangen, resulteert dit in een minder goede stabiliteit van de auto.
Kan ik de vervanging van de remblokken zelf uitvoeren?
Ja, dat kan. Lees voor aanvang van de werkzaamheden onze pdf-handleidingen door en bekijk onze tutorials en raadpleeg de instructies van de producent van de auto. U hebt het volgende gereedschap nodig: een wielmoerslagdop, een ratelsleutel, een momentsleutel, een koevoet, een zuigercompressor voor de remklauw, een ringsteeksleutel, een doorslag, een hamer en een rondbektang. Om uw auto gereed te maken voor de herstelwerkzaamheden hebt u wielkeggen, een krik en een afdekkap voor gelakte carrosseriedelen nodig. Daarnaast hebt u een aantal chemische middelen nodig: een reinigingsspray voor de remmen, kopervet en antipieppasta. Denk eraan een stofmasker, beschermende handschoenen en een veiligheidsbril te dragen.
De vervangingswerkzaamheden nemen niet veel tijd in beslag. Een geoefende bestuurder kan de montage van de componenten binnen 15-20 minuten per wiel uitvoeren. Het monteren van de onderdelen op de voor- en achterwielen neemt dus circa 1-1,5 uur in beslag. Voor een beginner duurt het wellicht langer. De remmen hoeven na de reparatiewerkzaamheden niet te worden ontlucht, want deze zijn niet van invloed op de dichtheid van de installatie.
Waardoor slijten de remblokken snel af?
In veel gevallen is vroegtijdige slijtage van de remblokken het gevolg van een slecht functionerende remklauw. Vastgelopen geleidepennen of zuigers verhinderen dat het remblok loskomt van de schijf nadat er is geremd. Hierdoor staat het onderdeel bloot aan abrasieve slijtage en te hoge temperaturen. De slijtage van de remschijf heeft ook gevolgen voor de staat waarin de remblokken zich bevinden. Door groeven en slijtranden op het oppervlak wordt ongelijke slijtage van de remblokken veroorzaakt. Soms kunnen de componenten aangetast worden door binnendringende vreemde materialen, zoals kleine stukjes grind, tussen de wrijvingsvlakken. Ook de rijstijl kan leiden tot vroegtijdige slijtage. Veelvuldig abrupt remmen of bergachtige kronkelwegen kunnen oververhitting van de onderdelen tot gevolg hebben. Vandaar dat het voor sportief rijden beter is om hoogwaardige remblokken te kiezen, die bij een extreem hoge temperatuur goed blijven functioneren.