Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Welke tekenen duiden op een slecht werkende remklauw?
Een mankement aan dit onderdeel blijkt uit een minder goede remwerking, een oververhitte remschijf en gepiep en getril vanuit de remklauw als de auto in beweging is. Tijdens het remmen kan het voertuig naar één kant overhellen. In sommige gevallen kunt u een brandgeur ruiken. Bij inspectie kan een lekkende remklauw worden vastgesteld. Door de remklauw heen en weer te schommelen kan speling in de geleidepennen gemakkelijk waargenomen worden.
Moet ik remklauwen paarsgewijs vervangen?
Remklauwen hoeven niet als paar vervangen te worden. Deze componenten zijn vrij duurzaam en de vervanging ervan wordt pas uitgevoerd als ze defect raken. Maar als u bij het uitvoeren van de reparatie ook nieuwe remblokken plaatst, let er dan op dat deze per as setsgewijs vervangen dienen te worden.
Welke symptomen duiden op een klemmende remklauw?
Als een remklauw vast komt te zitten, zal het voertuig bij het indrukken van het rempedaal naar één kant trekken. De reden hiervoor is dat een remblok van het defecte onderdeel tegen de schijf aan schuurt, met als gevolg dat de wielen op verschillende snelheden gaan draaien. Daarbij komt dat de schijf oververhit kan raken, iets wat meteen na het stopzetten van het voertuig zichtbaar is: de component is dan roodgloeiend. Bij het loslaten van het rempedaal kunt u gepiep en gerammel horen en het pedaal kan naar de vloer wegzakken.
Een vastzittende remklauw is mogelijk het gevolg van gebrekkige geleidepennen en zuigers. Eerstgenoemden gaan gewoonlijk kapot door een gescheurde stofhoes waardoor er vuil en vocht in het mechanisme terechtkomt en er vet kan uitlekken. Hierdoor ontstaat schurende slijtage, oververhitting, roestvorming op de onderdelen, waardoor deze uiteindelijk vast komen te zitten. Het gebruiken van een ongeschikt smeermiddel kan eveneens tot gevolg hebben dat de onderdelen niet meer kunnen bewegen als het gestold is.
Gewoonlijk blijven de zuigers vastzitten doordat de hoezen van de zuigers versleten zijn, met als gevolg een nadelige uitwerking van vuil, vocht en dooimiddelen wat tot corrosie leidt. Af en toe komt het voor dat een zuiger vast komt te zitten door een slechte uitlijning vanwege een verkeerde montage of door een grotere opening tussen de wanden van de remklauw en de zuiger veroorzaakt door de gebruikelijke slijtage.
Deze defecten dienen direct na constatering te worden verholpen. Door met een vastgelopen mechanisme te rijden bestaat de kans op vroegtijdige slijtage en vervorming van de remschijven, versnelde schuringsslijtage van de remblokken, oververhitting van het volledige remsysteem, kokende remvloeistof en hierdoor vermindering van de remwerking. Het verbruik van brandstof kan eveneens toenemen. De banden verslijten niet gelijkmatig. Zowel de motor als de versnellingsmechaniek functioneren onder een zwaardere belasting.
Is vervanging van de remklauwen moeilijk?
De moeilijkheidsgraad van de demontage en montage wordt grotendeels bepaald door de constructie van uw auto. De vervanging van een eenheid vergt gemiddeld 1-5 uur. Deze klus moet overigens door een vakman worden geklaard. Nadat het nieuwe onderdeel is gemonteerd, dient het remsysteem te worden ontlucht. Deze ingreep moet absoluut goed worden uitgevoerd, want de remwerking is hiervan afhankelijk.
Houd er rekening mee dat niet altijd de complete eenheid hoeft te worden vervangen. Meestal kan dit probleem verholpen worden met een speciaal reparatiepakket, door vervanging van de zuigers, geleidepennen, stofhoezen en afdichtingen. Daarnaast is het verstandig om de revisie van een remklauw door een vakman te laten uitvoeren.