Met de generieke OBD2-foutcode P0300 geeft de ECU ontstekingsfouten in de cilinders aan. Een of meerdere cilinders verbranden het lucht/brandstofmengsel niet. Het systeem voor de opsporing van ontstekingsfouten maakt gebruik van gegevens die via feedback-circuits worden aangeleverd om de ECU te laten weten of een onderdeel (bijv. een bougie of brandstofinjector) al of niet een signaal heeft ontvangen, en kan ook aflezen of het onderdeel op het signaal heeft gereageerd. Krijgt de ECU dat signaal niet, interpreteert hij dit als een ontstekingsfout. Die kunnen echter ook door een vacuümlek of defecte brandstofinjectoren zijn veroorzaakt. In deze gevallen wordt de onderliggende oorzaak van de foutcode ondersteund door andere foutcodes, opgeslagen door de ECU.
De oorzaken van de P0300 foutcodeAan de foutcode kunnen de volgende oorzaken ten grondslag liggen:
Dit is een van de moeilijkste codes om een juiste diagnose te stellen. Tal van oorzaken van ontstekingsfouten zijn mogelijk. Hun reparatie varieert van tamelijk eenvoudig tot gecompliceerd. Hoe dan ook dient diagnostiek en reparatie van de foutcode te gebeuren met gebruik van een scanner die live data-streams kan monitoren om bepaalde sensoren als oorzaak van de foutcode te bevestigen of uit te sluiten. Mogelijke reparaties zijn:
In sommige gevallen is de katalysator de boosdoener. Wanneer de uitstoot naar rotte eieren ruikt, moet deze worden vervangen. Defecte brandstofinjectoren kunnen ook foutcode P0300 provoceren. Mocht de code terugkeren na reparatie van de auto, check dan ook eventuele gerelateerde foutcodes. Check de elektrodenafstand van de bougies met een voelermaat.
Foutcode P0300 moet als ernstig worden beschouwd aangezien de motor onverwacht kan afslaan. Wanneer de code niet tijdig wordt verholpen, kan de katalysator ernstige schade oplopen.
De code duidt op een ontstekingsfout in één of meerdere cilinders.
Een groot aantal oorzaken kunnen de P0300 doen verschijnen. Defecte bougies of bougiekabels, een verstopte einddemper of katalysator, alsmede een EGR-klep die open blijft staan, of lage brandstofdruk.
De code verdwijnt door reparatie van vacuümlekken, of vervanging van kapotte bedrading, aankoop van nieuwe bougies, of de reiniging van de EGR-klep.
Ja, als hij het resultaat is van een feedbackfout. In dat geval blijft hij ook weg. Keert de code terug, moeten achterliggende oorzaken worden onderzocht.
Dat kan, maar is niet raadzaam. Eventuele startproblemen kunnen uiteindelijk erger worden en de motor kan midden in het verkeer uitvallen.
Foutcode P0300 - Een of meer cilinders zonder verbranding kan bij elke auto voorkomen, maar komt het vaakst voor bij de volgende auto's:
Als de code P0300 in je auto wordt weergegeven, zorg er dan voor dat de diagnose correct wordt uitgevoerd en check of de fout niet reeds verholpen is. Ga na of er symptomen zijn die verband houden met het probleem en onderzoek de opties om het probleem op te lossen.
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op