Het EVAP-systeem (tankontluchting) voert de benzinedampen naar de motor, zodat ze daar worden verbrand en niet in het milieu terechtkomen. Wanneer de boordcomputer deze foutcode opslaat, betekent dit dat de ECU een storing van de regelklep van het EVAP-systeem of zijn circuit.
Oorzaak van foutcode P0443De DTC kan optreden als gevolg van een van de volgende oorzaken:
NB: het is tevens mogelijk dat de code optreedt omdat de dop van de benzinetank niet goed geplaatst is.
Welke symptomen treden op in geval van foutcode P0443?
Soms is het branden van het motorwaarschuwingslampje het enige symptoom en is er aan de motorwerking niets te merken. Wanneer de ventilatieklep geopend blijft steken, kan de motor mager of ruw gaan draaien. In dat geval doen zich ook ander codes voor. Nog een potentieel symptoom is een verhoogde druk in de brandstoftank, die een sissend geluid veroorzaakt bij het openen van de dop van de tank. In dat geval werkt de ontluchtingsklep niet of blijft hij gesloten.
Diagnose en aanbevolen reparatie van P0443Check allereerst of de dop van de benzinetank goed afsluit. Sluit een geavanceerde scanner aan om de live data te analyseren van het moment waarop de storing optrad. Wis de code en maak een testrit om te kijken of hij opnieuw optreedt.
Check het gehele systeem op elektrische storingen en de ontluchtingsklep op sporen van roest. Kijk ook er draden, die er op het eerste gezicht goed uitzien, of deze niet beschadigd zijn.
Check de ventilatieklep of er een blokkade door ophoping van vervuiling is ontstaan en die de werking verstoort.
Geef met behulp van de scanner een commando voor het activeren van de solenoïde. Wanneer je een klik hoort, is deze in werking getreden. Hoor je niets, ontkoppel de stekker en kijk of deze niet is beschadigd.
Wanneer visuele inspectie niets oplevert, voer dan eventueel een rooktest uit om het systeem op lekken te checken. Met behulp van rook en UV-vloeistof kunnen lekken efficiënt worden opgespoord.
Stappen voor reparatie van de foutcode P0443:
Dit is geen heel ernstige OBD2-code. Het probleem kan echter wel leiden tot een verhoogd brandstofverbruik. Ook komt de auto niet door een uitstoottest. Bij het negeren van de foutcode is het milieu daarom niet gebaat.
De code treedt op wanneer een storing in het circuit van de regelklep van het tankonluchtingssysteem wordt gedetecteerd.
Een kortsluiting in de magneetklep, beschadigde stekker of bedrading, defect van de ventilatieklep, ontbrekende of niet goed geplaatste tankdop.
Vervanging van de magneetregelklep, reparatie van de bedrading en / of de stekker, vervanging van de ventilatieklep, correct plaatsen van de tankdop.
Ja, dat kan. Soms betreft het gewoon een valse code. Na het wissen en het maken van een testrit zou hij dan niet meer moeten terugkomen.
Ja, dat is mogelijk. Het rijden wordt nauwelijks beïnvloed. Blijven rijden met een brandend motorwaarschuwingslampje wordt echter niet aanbevolen.
Om een richtlijn te geven: vervanging van een EVAP-regelklep kost ongeveer € 130.
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op