Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Wanneer is het nodig om remschijven te vervangen?
De gemiddelde levensduur van de voorremschijven bedraagt 50.000 tot 70.000 km en voor de achterremschijven ligt die bij 70.000 tot 100.000 km. Toch moeten ze in bepaalde gevallen eerder vervangen worden. U moet nieuwe schijven plaatsen zodra ze tot op de minimale dikte die in de handleiding van de auto vermeld is versleten zijn. Het advies luidt om dit om de 10.000 km met behulp van een schuifmaat op te meten. Verder wijzen barsten en spanen, ongelijkmatige slijtage en kromtrekking erop dat de componenten aan vervanging toe zijn.
De remschijven kijkt u op de onderstaande manier na op slijtage:
Daarnaast zijn er indirecte aanwijzingen die aangeven dat uw remschijven nagekeken of vervangen moeten worden. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat u bij het remmen last heeft van gewiebel, geknars, geratel of getril, wat erop kan wijzen dat de onderdelen vervormd zijn. Wellicht moet u dan aanvullende metingen verrichten, bijvoorbeeld met een meetinstrument met een wijzerplaat. Voor u doorgaat met meten, maakt u de wielnaaf en de schijf goed schoon. Plaats het instrument op een statief en plaats de as haaks op het oppervlak van de schijf op circa 5 mm van de rand van de schijf. Het uiteinde van de spindel moet in contact komen met het oppervlak. Laat nu de wielnaaf draaien. De wijzer mag geen afwijking van meer dan 0,06 mm laten zien.
Een zwakke en onregelmatige remwerking en een vibrerend rempedaal wijzen er veelal op dat het wrijvingsvlak van de schijven ongelijkmatig is versleten.
Moet ik remschijven en remblokken gelijktijdig vervangen?
Bij vervanging van remschijven is het raadzaam om gelijktijdig nieuwe remblokken aan te brengen. De oude exemplaren zullen een slijtagepatroon hebben ontwikkeld dat overeenkomt met dat van de oude schijven. Om die reden kan het gebruik van deze remblokken ook hier het risico met zich meebrengen van vervroegde slijtage van de schijven en een verminderde remwerking. Hoeveel tijd de werkzaamheden in beslag nemen, zal afhangen van de constructie van de auto en van uw technische vaardigheden. De installatie van nieuwe remschijven en remblokken vergt doorgaans tussen 15 minuten en 3 uur.
Kan ik ook maar één remschijf vervangen?
Nee, dat kunt u beter laten. De vervanging van remschijven mag uitsluitend paarsgewijs op dezelfde as gebeuren. Zo voorkomt u dat ten gevolge van een geringere dikte van het oude exemplaar en daarmee een andere lengte van de zuigerslag het remsysteem niet synchroon werkt, waardoor de auto bij het remmen onstabiel wordt.
Is het gevaarlijk om met versleten remschijven te rijden?
Ja, het is heel gevaarlijk, vandaar dat u versleten schijven direct dient te vervangen. Te dunne remschijven zijn niet in staat om de hitte effectief af te voeren, wat kan leiden tot barsten of breken ten gevolge van oververhitting. Hierdoor zal het wiel blokkeren en de auto gaan slippen. Door ongelijkmatige slijtage en diepe groeven wordt het contactoppervlak met het remblok verkleind, met als gevolg dat er minder goed geremd kan worden. Kromtrekking veroorzaakt zijwaartse bewegingen, die tot ongelijke slijtage van het werkzame oppervlak van de componenten en een langere beweging van het rempedaal (zompige remmen) leiden. De schijf kan echter nog wel worden gebruikt als er sprake is van enige corrosie, hoewel u het remoppervlak moet schoonmaken door bij het remmen het rempedaal volledig naar beneden te duwen. Mocht de remkracht door corrosie of een slechte werking van de mechanismen sterk zijn verminderd, dan dienen de onderdelen zo spoedig mogelijk vernieuwd te worden.