Vervang Remschijven door uzelf

Zelf Remschijven vervangen – handleidingen en tutorials

Nuttige leidraden en tips betreffende het vervangen van Remschijven
Merk
Model
Categorie van het auto-onderdeel

Remschijven vervangen: leidraden met stappenplan

Hier vind je nuttige handleidingen en tips voor vervanging van je Remschijven op populaire automodellen. De professionele aanbevelingen van onze experts helpen je bij de eigenhandige vervanging van je Remschijven. Selecteer je auto in de selector en download gratis handleidingen en video's.
Remschijven wijzigen: videogids

Meest bekeken video-tutorials over de installatie van Remschijven

  • Zelf Schijfremmen achter en vóór vervangen - video online
    Hoe een voor remschijven en voor remblokken vervangen op een FORD FOCUS 2 [HANDLEIDING]
  • Zelf Schijfremmen monteren video-instructie op VW GOLF
    Hoe een achter remschijven, achter remblokken vervangen op een VOLKSWAGEN GOLF 4 [Handleiding]
  • Hoe en wanneer Schijfremmen vóór en achter vervangen FORD MONDEO III Estate (BWY): videohandleidingen
    Hoe een achter remschijven, achter remblokken vervangen op een FORD MONDEO 3
  • Schijfremmen vóór en achter demonteren online instructies
    Hoe de VW GOLF 5 voor remschijven vervangen Handleiding | Autodoc
  • Schijfremmen veranderen RENAULT tips
    Hoe de RENAULT MEGANE 2 voor remschijven, voor remblokken vervangen Handleiding | Autodoc
  • Ontdek hoe u het probleem met Schijfremmen vóór en achter VW kunt oplossen: videogids
    Hoe een remschijven vooraan van remblokken vervangen op een VW LUPO HANDLEIDING | AUTODOC
  • Zelf Schijfremmen achter en vóór vervangen - video online
    Hoe een achter remschijven van remblokken vervangen op een RENAULT GRAND SCENIC 2
  • Zelf Schijfremmen monteren video-instructie op PEUGEOT 307
    Hoe een achter remschijven van achter remblokken vervangen op een PEUGEOT 307 [HANDLEIDING]
  • Hoe en wanneer Schijfremmen vóór en achter vervangen FORD FOCUS III: videohandleidingen
    Hoe de FORD FOCUS 3 voor remschijven, voor remblokken vervangen Handleiding | Autodoc
  • Schijfremmen vóór en achter demonteren online instructies
    Hoe de BMW 3 E46 voor remschijven, voor remblokken vervangen Handleiding | Autodoc
  • Schijfremmen veranderen PEUGEOT tips
    Hoe een voor remschijven van voor remblokken vervangen op een PEUGEOT 307 [HANDLEIDING]
  • Ontdek hoe u het probleem met Schijfremmen vóór en achter MERCEDES-BENZ kunt oplossen: videogids
    VOOR REMSCHIJVEN VAN VOOR REMBLOKKEN vervangen - MERCEDES-BENZ C W203 [HANDLEIDING]
  • Hoe een achter remschijven vervangen op een OPEL VECTRA C
    Hoe een achter remschijven vervangen op een OPEL VECTRA C
  • Hoe de BMW 3 E46 achter remschijven vervangen Handleiding | Autodoc
    Hoe de BMW 3 E46 achter remschijven vervangen Handleiding | Autodoc
  • Hoe een voor remschijven, voor remblokken vervangen op een OPEL VECTRA C
    Hoe een voor remschijven, voor remblokken vervangen op een OPEL VECTRA C
  • Hoe een achter remschijven van achter remblokken vervangen op een VOLVO XC90 1 [HANDLEIDING]
    Hoe een achter remschijven van achter remblokken vervangen op een VOLVO XC90 1 [HANDLEIDING]
Remschijven : correcte verwijdering
Algemene aanbevelingen van AUTODOC voor het terugdringen van verontreiniging
Vervangen van uw vóór en achter Remschijven - beste-praktijkengids

Video-handleidingen voor vervanging van Remschijven - playlist van AUTODOC CLUB

  • Remschijven zelf vervangen - gratis instructievideo
    Play all playlists
    Hoe de remschijven vervangen tutorial | Stap-voor-stap videogids
DIY gids voor probleemoplossing Remschijven
Advies over auto-onderhoud
  • Schijfremmen vervanging en nog veel meer - gratis videotips
    Wat te doen als de autoverwarming niet werkt | AUTODOC tips
  • Schijfremmen vervangende trucjes
    De startmotor inspecteren zonder hem te demonteren | AUTODOC tips
  • Onderhoudsadvies Schijfremmen
    Hoe krassen uit kunststof auto-onderdelen te verwijderen | AUTODOC tips
  • Schijfremmen onderhouds tips
    Hoe roest te verwijderen | AUTODOC tips
Installeer de AUTODOC CLUB-app!
Uw persoonlijke uitgavenboekhouder, onderhoudstips, reminders over aanstaande afspraken en service-intervallen, instructies voor eigenhandige reparaties – allemaal op uw telefoon.
Instructie voor Remschijven plaatsen - scannen de QR-code
Scannen

Om de app te downloaden:

  • - scan de QR-code
  • - via de App Store downloaden
  • - bij Google Play downloaden
test4
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op

Lijst van de meest voorkomende DTC-codes - vind de betekenis en kom te weten hoe je het probleem oplost

Schijfremmen: de meest voorkomende foutcodes

Veelgestelde vragen over de vervanging van de remschijven

Wanneer is het nodig om remschijven te vervangen?

De gemiddelde levensduur van de voorremschijven bedraagt 50.000 tot 70.000 km en voor de achterremschijven ligt die bij 70.000 tot 100.000 km. Toch moeten ze in bepaalde gevallen eerder vervangen worden. U moet nieuwe schijven plaatsen zodra ze tot op de minimale dikte die in de handleiding van de auto vermeld is versleten zijn. Het advies luidt om dit om de 10.000 km met behulp van een schuifmaat op te meten. Verder wijzen barsten en spanen, ongelijkmatige slijtage en kromtrekking erop dat de componenten aan vervanging toe zijn.

De remschijven kijkt u op de onderstaande manier na op slijtage:

  1. Krik de betreffende as van de auto op.
  2. Verwijder het wiel.
  3. Meet de dikte van de schijf op met een schuifmaat. Om de nauwkeurigste meetresultaten te verkrijgen, worden de metingen bij voorkeur uitgevoerd op 12-15 punten rondom de schijf, waarbij de afstand tussen de schijf en de rand 12-15 mm bedraagt. De afgelezen waarden moeten bijna identiek zijn.
  4. De resultaten moeten worden vergeleken met de minimale toegestane dikte die in het instructieboekje van uw auto vermeld wordt.
  5. Inspecteer de oppervlakte van de schijf met het blote oog. Diepe sporen, ongelijkmatige slijtage, barsten en sterke corrosie duiden erop dat de onderdelen aan vervanging toe zijn.

Daarnaast zijn er indirecte aanwijzingen die aangeven dat uw remschijven nagekeken of vervangen moeten worden. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat u bij het remmen last heeft van gewiebel, geknars, geratel of getril, wat erop kan wijzen dat de onderdelen vervormd zijn. Wellicht moet u dan aanvullende metingen verrichten, bijvoorbeeld met een meetinstrument met een wijzerplaat. Voor u doorgaat met meten, maakt u de wielnaaf en de schijf goed schoon. Plaats het instrument op een statief en plaats de as haaks op het oppervlak van de schijf op circa 5 mm van de rand van de schijf. Het uiteinde van de spindel moet in contact komen met het oppervlak. Laat nu de wielnaaf draaien. De wijzer mag geen afwijking van meer dan 0,06 mm laten zien.

Een zwakke en onregelmatige remwerking en een vibrerend rempedaal wijzen er veelal op dat het wrijvingsvlak van de schijven ongelijkmatig is versleten.

Moet ik remschijven en remblokken gelijktijdig vervangen?

Bij vervanging van remschijven is het raadzaam om gelijktijdig nieuwe remblokken aan te brengen. De oude exemplaren zullen een slijtagepatroon hebben ontwikkeld dat overeenkomt met dat van de oude schijven. Om die reden kan het gebruik van deze remblokken ook hier het risico met zich meebrengen van vervroegde slijtage van de schijven en een verminderde remwerking. Hoeveel tijd de werkzaamheden in beslag nemen, zal afhangen van de constructie van de auto en van uw technische vaardigheden. De installatie van nieuwe remschijven en remblokken vergt doorgaans tussen 15 minuten en 3 uur.

Kan ik ook maar één remschijf vervangen?

Nee, dat kunt u beter laten. De vervanging van remschijven mag uitsluitend paarsgewijs op dezelfde as gebeuren. Zo voorkomt u dat ten gevolge van een geringere dikte van het oude exemplaar en daarmee een andere lengte van de zuigerslag het remsysteem niet synchroon werkt, waardoor de auto bij het remmen onstabiel wordt.

Is het gevaarlijk om met versleten remschijven te rijden?

Ja, het is heel gevaarlijk, vandaar dat u versleten schijven direct dient te vervangen. Te dunne remschijven zijn niet in staat om de hitte effectief af te voeren, wat kan leiden tot barsten of breken ten gevolge van oververhitting. Hierdoor zal het wiel blokkeren en de auto gaan slippen. Door ongelijkmatige slijtage en diepe groeven wordt het contactoppervlak met het remblok verkleind, met als gevolg dat er minder goed geremd kan worden. Kromtrekking veroorzaakt zijwaartse bewegingen, die tot ongelijke slijtage van het werkzame oppervlak van de componenten en een langere beweging van het rempedaal (zompige remmen) leiden. De schijf kan echter nog wel worden gebruikt als er sprake is van enige corrosie, hoewel u het remoppervlak moet schoonmaken door bij het remmen het rempedaal volledig naar beneden te duwen. Mocht de remkracht door corrosie of een slechte werking van de mechanismen sterk zijn verminderd, dan dienen de onderdelen zo spoedig mogelijk vernieuwd te worden.