Foutcode P0011 betekent dat er een probleem is met de variabele kleptiming in de motor. De aansturing van de opening en sluiting van inlaat- en uitlaatkleppen verhoogt de brandstofefficiëntie van de auto. De nokkenas(sen) van de auto wordt (worden) aangestuurd door de ECU met behulp van een olieregelklep. De OBD2-code refereert specifiek naar de timing van de nokkenas in bank 1 van de motor, waar het motormanagement heeft gedetecteerd dat de hoekverandering van de inlaatnokkenas buiten het verwachte bereik ligt.
P0011: OorzakenEr kunnen tal van redenen zijn voor de ECU om een P0011 te registreren. De volgende oorzaken zijn het waarschijnlijkst:
Wanneer er een probleem is met de variabele kleptiming van de motor heeft dit onherroepelijk een invloed op de motorprestatie. De volgende symptomen zijn gerelateerd aan P0011.
Voordat je begint met ontmanteling van de motor is het een goed idee om een paar elementaire checks te doen.
Wissen van de foutcodes. Soms gaan motorwaarschuwingslampjes branden om onduidelijke redenen en wissen van de foutcode verhelpt dan het probleem. Misschien is de onderliggende oorzaak een andere foutcode.
Check de toestand en het peil van de motorolie. Vervang desnoods de motorolie, zie erop toe de olie de juiste viscositeit heeft.
Check de bedrading van de sensor en de klepaandrijving. Lokaliseer de kabelboom van de nokkenas- en de krukassensor van de auto. Kijk of kabel geen breuken vertoont. Check de stekkers om te zien of ze goed passen en of ze niet beschadigd of vuil zijn.
Verwijder en reinig de nokkenas- en de krukassensoren
Wanneer de ECU de foutcodes P0340 of P0335 registreert, kan dit wijzen op een probleem met de krukas- en / of de nokkenassensoren van de auto. Vervanging kan helpen, maar probeer eerst of reiniging met een oplosmiddel helpt.
De inlaatnokkenas op bank 1 zit in een verder gevorderde positie dan bedoeld door de ECM.
Een fout in de bedrading, magneetklep zit vast, de olietoevoer is verstopt vanwege bijv. te dikke olie.
Reiniging of vervanging van de nokkenassensor en/of de krukassensor. Vervanging van de nokkenasversteller, verversing van de motorolie, vervanging van kabelboom en stekkers.
Wanneer zich geen symptomen voordoen, kan de code na het wissen permanent verdwijnen.
Ja. Wanneer de code zich blijft voordoen, betekent dit vaak de gang naar de garage. Problemen met de timing kunnen complex zijn en een geschoold oog nodig hebben.
Wanneer olie- of filtervervanging de code wist, blijft het bij de prijs voor de motorolie of het filter. Vervanging van de nokkenas- of krukassensor is ook niet al te duur, en wanneer je dit zelf kunt, bespaar je de arbeidsuren van de garage. Betreft het probleem de nokkenasversteller, reken dan met een reparatie van minstens € 600,-. Wanneer de nokkenas zelf het probleem is, kan reparatie in de viercijferige bedragen lopen.
Foutcode P0011 - Nokkenaspositie A - (Bank 1) Timing te vroeg of systeemprestatie kan bij elke auto voorkomen, maar komt het vaakst voor bij de volgende auto's:
Als de code P0011 in je auto wordt weergegeven, zorg er dan voor dat de diagnose correct wordt uitgevoerd en check of de fout niet reeds verholpen is. Ga na of er symptomen zijn die verband houden met het probleem en onderzoek de opties om het probleem op te lossen.
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op