P0234: Turbolader/supercharger A: druk te hoog
Betekenis van foutcode P0234
Deze foutcode treedt op bij auto's met een aanjaagsysteem: een auto turbocharger of een supercharger. De DTC P0234 geeft aan dat de ECU een riskant hoge turbodruk registreert. Auto's met een dergelijk systeem zijn dusdanig gebouwd dat ze hoge hoeveelheden lucht aanzuigen om het vermogen, het koppel en de algehele motorprestatie een boost te geven. Ter voorkoming van overmatige turbodruk maakt de motor gebruik van een wastegate, i.e. een klep in de uitlaat. Als deze klep openstaat, voert het de uitlaatgassen weg van de draaiende turboschoepen teneinde het verder verhogen van de turbodruk te voorkomen.
Oorzaak van foutcode P0234
Het optreden van de foutcode is doorgaans het gevolg van een van volgende oorzaken:
- de wastegate is beschadigd of klemt
- de solenoïde van de wastegate klemt
- een slang van de wastegate is geblokkeerd of zit los
- de laaddruksensor (turbodruksensor) is defect.
Symptomen van DTC P0234
De symptomen die zich kunnen voordoen als gevolg van P0234 hangen af van de oorzaak van de overboost. Behalve dat het motorwaarschuwingslampje brandt, kunnen de volgende signalen optreden:
- vermogensverlies
- oververhitting van de motor
- oververhitting van de versnellingsbak en moeilijk schakelen
- pingelen als gevolg van vroegtijdige ontsteking.
Het verschijnen van andere codes kunnen een indicatie vormen voor de oorzaak. Er zijn afzonderlijke codes voor alle elektrische onderdelen die het motormanagement gebruikt voor de regeling van het aanjaagniveau.
Diagnose en aanbevolen reparatie
NB: De door code P0234 aangegeven overboost is vaak, maar niet altijd een gevolg van een met tussenpozen of permanent dichtgeklemde wastegate. Stel een zorgvuldige diagnose aan de hand van de volgende stappen:
Inspecteer de actuatorstang van de wastegate en repareer of vervang deze wanneer hij verbogen is.
Inspecteer de slangen, waaronder die van de turbodrukregelaar naar de wastegate-actuator en de leidingen naar de turbodrukregelaar op barsten of loszitten. Check op verstoppingen en kinken. Vervang kapotte wastegate-slangen.
Sluit een vacuümpomp aan op de wastegate-regelaar. Pomp langzaam en houd de actuatorstang in de gaten. Noteer de hoeveelheid benodigd vacuüm om de stang in beweging te zetten. Raadpleeg de onderhoudshandleiding voor het benodigde vacuümniveau. Wanneer dit buiten de aangegeven waarde valt, vervang de actuator.
Wanneer het vacuüm wordt gehandhaafd maar de stang beweegt niet, is de interne wastegate van de turbo dichtgeklemd. Verwijder de turbo en laat de wastegate repareren of vervang deze.
Start de motor en ontkoppel de toevoerslang naar de turbodrukregelaar. Check deze op blokkades en aanjaagdruk. Plaats de slang terug en en ontkoppel de slang aan de tegenoverliggende kant van de turbodrukregelaar. Er moet aanjaagdruk aanwezig zijn. Indien dit niet het geval is, aankoop van de turbodrukregelaar (drukomvormer).
Verifieer dat de melding van overboost niet het gevolg is van incorrecte ingangsspanning van de turbodruksensor. Wanneer dit wel het geval is, vervang de sensor Vervang de solenoïde van de wastegate indien deze vastgeklemd is. Ernst van foutcode P0234 Turbo kan voor veel power zorgen, maar wanneer de druk te hoog wordt, kun je de motor ermee opblazen of de koppakkingen van de motor vernielen. Bij P0234 is snel handelen geboden.
Veelgestelde vragen (FAQ)
Wat betekent code P0234?
De foutcode waarschuwt voor teveel turbodruk in de motor.
Wat veroorzaakt de P0234 code?
Een dichtgeklemde wastegate of magneetklep, kapotte of gekinkte slangen, defecte turbodrukregelaar.
Hoe zorg ik ervoor dat een P0234 code verdwijnt?
Vervanging van de wastegate of zijn magneetklep, reparatie of vervanging van de turbodrukregelaar, vervanging van geblokkeerde of kapotte leidingen, vervanging van de turbodruksensor
Kan een P0234 code uit zichzelf verdwijnen?
De code kan het gevolg zijn van een kapotte sensor. Dan is er geen sprake van te hoge druk en in die zin is het een "valse" P0234.
Kan ik rijden met een P0234 code?
Niet wanneer er daadwerkelijk sprake is van een te hoge turbodruk. Dat kan de motor vernielen.