De code P0037 verschijnt wanneer de ECU een spanningssignaal van zuurstofsensor 2 op cilinderbank 1 ontvangt, dat niet binnen het vooraf vastgestelde bereik van die sensor valt. Een lage spanning wordt veroorzaakt door een te laag zuurstofgehalte in de uitstoot. De ECU probeert vervolgens het lucht-brandstofmengsel te regelen door meer brandstof aan het mengsel toe te voegen. NB: Sensor 2 verwijst naar de zuurstofsensor (lambdasensor) die stroomafwaarts van de katalysator is geplaatst.
OBD2-code P0037: OorzakenDe oorzaak van P0037 kan liggen in doorgebrande bedrading. Wanneer draden te dicht bij hete uitlaat onderdelen in de auto liggen, kunnen ze smelten en kortsluiting veroorzaken.
Ook kan de DTC zijn veroorzaakt door slechte aansluitingen als gevolg van corrosie of impactschade, veroorzaakt door stenen op de weg. Slechte aarding, lage accuspanning of doorgeslagen auto zekeringen van het verwarmingscircuit kunnen ook een oorzaak zijn.
Symptomen van foutcode P0037Het motorwaarschuwingslampje gaat branden. Verder gaat deze DTC mogelijkerwijs gepaard met de volgende symptomen:
Check de code en elke eventuele andere code die tegelijkertijd optreedt met de OBD2-scanner met de contactsleutel in de ontstekingspositie en uitgeschakelde motor.
Veel foutcodes treden op als gevolg van defecte bedrading. Wanneer P0037 is bevestigd, voer een visuele inspectie uit en check op doorgebrande zekeringen, verbrande of beschadigde bedrading en kapotte stekkers. Vervang of repareer beschadigde elementen en scan opnieuw of de code is verdwenen.
Check de stroomvoorziening van het verwarmingselement met een multimeter. De spanning moet 12V bedragen. Wanneer er geen spanning is, repareer de kortsluiting of het open circuit.
Check tevens de weerstand naar het verwarmingselement. Deze moet ongeveer 8 Ohm bedragen. Wijkt deze weerstand meer dan 10% af, activeert dit foutcode P0037. Check de massakabel en repareer indien nodig de verbinding. Nu je toch bezig bent, reinig de aarding van eventuele vervuiling.
Wanneer na al deze stappen de DTC blijft optreden, vervang de lambdasonde en check de code opnieuw.
Ernst van foutcode P0037Je kunt gewoon blijven rijden met deze OBD2-code. Niettemin moet de reparatie niet te lang worden vooruitgeschoven teneinde vertraagde reactietijden van de sensor, een slechte functie en verhoogd brandstofverbruik te vermijden. Ook zal de auto niet door de uitstoottest komen. Te lang rijden in noodloop is niet bevorderlijk voor de motor. Vroeg of laat kan de schade zich naar andere onderdelen uitbreiden.
De ECU detecteert een te laag spanningssignaal op het verwarmingscircuit van zuurstofsensor 2 op cilinderbank 1.
Doorgebrande of beschadigde bedrading, doorgebrande zekering, slechte massaverbinding, defecte zuurstofsensor 2 op cilinderbank 1.
Reparatie van kabelboom en stekkers, reparatie van de massaverbinding, vervanging van de zuurstofsensor.
Ja. Begin altijd met het wissen van de code en kijken of hij terugkeert. Soms is de code verholpen na reparatie van een andere foutcode.
Ja. Reparatie mag echter niet te lang worden uitgesteld. Een eventueel verhoogd brandstofverbruik is niet goed voor de portemonnee, de motor en het milieu.
Ter indicatie: de vervanging van een lambdasonde kost afhankelijk van automerk en model tussen de € 100 en € 450 inclusief arbeidskosten.
Foutcode P0037 - Verwarming zuurstofsensor (Bank 1, sensor 2): signaal te zwak kan bij elke auto voorkomen, maar komt het vaakst voor bij de volgende auto's:
Als de code P0037 in je auto wordt weergegeven, zorg er dan voor dat de diagnose correct wordt uitgevoerd en check of de fout niet reeds verholpen is. Ga na of er symptomen zijn die verband houden met het probleem en onderzoek de opties om het probleem op te lossen.
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op