P0106: Druksensor inlaatspruitstuk / Sensor barometrische druk: storing in circuit / werking
Foutcode P0106: Betekenis
Wanneer de foutcode P0106 opduikt, registreert de ECU een afwijking in de spanningsoutput van het MAP-sensorcircuit. Mogelijkerwijs gaat de DTC met problemen van de motorprestatie gepaard. De gegevens van de MAP-sensor (inlaatdruksensor in het inlaatspruitstuk) zijn cruciaal voor de brandstofinjectie en faciliteren van soepele motorwerking, brandstofefficiëntie en het juiste vermogen. De diagnostische OBD2-code P0106 treedt over het algemeen vaker op bij auto's met veel kilometers op de teller.
Oorzaak van P0106
Tal van oorzaken kunnen een P0106 vertonen, veel daarvan zijn gerelateerd aan veroorzakers van andere foutcodes. De meest voorkomende oorzaak is een vacuümslang of lucht aanzuigslang die los zit, barsten vertoont of plastic aansluitstukken en klemmen mist. De bedrading of de MAP-sensor zelf kan beschadigd zijn, een slechte verbinding vertonen of te dicht bij componenten zijn geplaatst, die een hoog stroomverbruik hebben, zoals de dynamo of bougiekabels. Een slechte massaverbinding kan tevens problemen veroorzaken.
Andere mogelijke oorzaken, waarbij ook andere foutcodes zich voordoen:
Symptomen van OBD2-code P0106
Voorafgaand aan de DTC gaat het motorwaarschuwingslampje op het dashboard branden. In de meeste gevallen draait de motor stationair slecht, trekt hij onregelmatig op, vertoont een vette verbranding en de uitlaat kan luidruchtig worden. Het brandstofverbruik neemt merkbaar toe.
P0106: Diagnose en aanbevolen reparatie
De diagnose van P0106 begint met een reset van de code en een testrit om te kijken of en onder begeleiding van welke andere codes hij terugkeert. Met geavanceerde scan-apparatuur kan een datastream op de scanner worden afgelezen tijdens het rijden.
Wanneer de code terugkomt, moeten de vacuüm- en andere slangen worden gecheckt. Zitten deze alle goed aangesloten en lekvrij op hun plek, dient eventuele fluctuatie van de spanningsoutput van de sensor bij draaiende motor te worden gecheckt. Haal de sensorstekker eruit en plaats hem weer terug om eventueel een nieuw signaal te genereren. Check ook of alle massa goed is aangesloten. Massafouten gerelateerd aan de ECU kunnen signalen van sensoren laten fluctueren. Reinig de massa-aansluiting.
Wanneer zich geen lekken vertonen en de spanning correct is, reinig de MAP-sensor.
Als geen van de stappen de code verhelpt, moet de MAP-sensor worden vervangen.
P0106 een ernstige zaak?
De DTC heeft een slecht draaiende motor tot gevolg. Daarom moet onmiddellijk aandacht aan het probleem worden geschonken. Een probleem met de MAP-sensor kan het brandstofverbruik aanzienlijk verhogen, en ruw draaien van de motor alsook startproblemen veroorzaken. Wanneer er geen juiste diagnose en reparatie volgen, en de bestuurder met de auto blijft rijden, kan gevolgschade ontstaan. Reparatie wordt daardoor onvermijdelijk duurder.
Veelgestelde vragen (FAQ)
Wat betekent code P0106?
De foutcode duidt op een fout in de spanningsoutput van het MAP-circuit.
Wat veroorzaakt de P0106 code?
Een vacuümlek, inlaatlek of fout in de MAP-sensorbedrading, slechte massaverbinding, soms ook een verstopte katalysator, defecte MAP-sensor.
Hoe zorg ik ervoor dat een P0106 code verdwijnt?
Verhelp eerst andere codes, repareer bedrading en stekker, vervang inlaatleidingen, reinig massa-aansluiting en de sensor zelf. Vervang de MAP-sensor.
Kan een P0106 code uit zichzelf verdwijnen?
Ja. Mogelijkerwijs keert de code niet terug na het verhelpen van een andere foutcode. Soms is het verwijderen en opnieuw plaatsen van de stekker voldoende.
Kan ik rijden met een P0106 code?
Ja, onmiddellijk risico voor de veiligheid is er niet. Voor het welzijn van de motor is het wel belangrijk dat er haast wordt gemaakt met reparatie wanneer de code terugkeert.