Code P0441 is een foutcode die aangeeft dat de benzinedampafzuiging (EVAP) niet correct functioneert. Dit uitstootregelsysteem moet voorkomen dat brandstofdampen in het milieu terechtkomen. Het bestaat uit tal van onderdelen waaronder benzinedampleidingen, dop van de benzinetank, koolstofbus (actief-koolstoffilter), afzuigregelklep, ventilatieklep, sensoren en de ECU. Het systeem slaat brandstofdampen op in het actief-koolstoffilter. Deze worden gecontroleerd afgevoerd en in de motor verbrand. Volgens DTC P0441 ligt de mate van afzuiging hoger of lager dan zou moeten.
P0441: OorzakenHet vinden van de oorzaak van P0441 kan enige tijd vergen. Een lek of defect in een van de afzonderlijke componenten van het EVAP-systeem doet de foutcode verschijnen. Een aantal mogelijke oorzaken zijn:
De code kan worden veroorzaakt omdat het ontluchtingssysteem een bepaald vacuüm niet kan handhaven. Wanneer een afzonderlijk onderdeel van de EVAP door slijtage lek is geraakt, treedt de DTC P0441 op. Eventueel kan de code optreden na vervanging van de brandstofpomp omdat de pakking niet goed werd geïnstalleerd. Indien onlangs reparaties aan het brandstofsysteem werden ondernomen, zijn deze de mogelijke veroorzakers van de foutcode.
Symptomen van P0441Het optreden van deze foutcode gaat met weinig of geen symptomen gepaard. Het motorwaarschuwingslampje gaat branden en in uitzonderlijke gevallen is een brandstofgeur waarneembaar. Dat is het dan ook wel.
Foutcode P0441: Diagnose en aanbevolen reparatieWanneer de code na resetten en een testrit terugkomt, moet eerst het brandstofafzuigsysteem aan een visuele inspectie worden onderworpen. Sluit vervolgens een scanner aan om de gegevens over brandstofdruk op mogelijke fouten te checken. Inspecteer de dop van de brandstoftank. Met de scanner kan ook de vacuümschakelaar en de regelklep op goede werking worden gecheckt. Als geen check uitsluitsel geeft, moet het EVAP-systeem aan een rooktest worden onderworpen. Een aantal mogelijke stappen zijn:
Het gebruik van een geavanceerde scanner is nodig bij de diagnose van deze foutcode. Zowel de werking van de vacuümschakelaar als de regelklep moeten worden gecheckt, en het EVAP-systeem moet aan verschillende tests worden onderworpen. Een rooktest kan nodig zijn omdat mogelijke brandstofdamplekken heel klein zijn en vaak niet met het blote oog te zien. Een dergelijke test maakt microscopische lekken zichtbaar.
.Deze foutcode wijst op een verkeerde stroming van de brandstofdampen in het brandstofontluchtingssysteem (EVAP).
Een lek in het EVAP-systeem, een verkeerde dop van de brandstoftank, defecte regelklep, defecte vacuümschakelaar.
Vervanging van afzonderlijke defecte onderdelen van het EVAP-systeem, vervanging van de regelklep of vacuümschakelaar, vervanging van de kabelboom.
Ja. Begin altijd met het wissen van de code en een testrit maken. Als het lampje niet gaat branden, was het een valse code.
Ja dat is heel goed mogelijk. Uiteindelijk zal de auto bij inspectie een uitstoottest niet halen.
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op