De code doet zich voor wanneer de ECU meerdere ontstekingsfouten van cilinder 3 detecteert. De code kan samen met andere codes optreden, die op ontstekingsfouten duiden, alsook in geval van een te vet of te mager lucht-brandstofmengsel. Het motorwaarschuwingslampje gaat aan en mogelijkerwijs wordt de noodloop ingeschakeld.
P0303: OorzakenDeze DTC kan worden veroorzaakt door tal van factoren en de prijs van reparatie kan ook nogal verschillen. Wanneer het defect een bougie of bougiekabel betreft, is de schade te overzien. Er zijn echter nog andere mogelijke oorzaken, zoals een defecte bobine of bobineblok. Ook kan de brandstofinjector defect zijn. Tot de minder waarschijnlijke maar mogelijke oorzaken behoren mechanische motorproblemen, een lek in het inlaatsysteem of een kapotte lambdasensor. Uiteindelijk kan ook de katalysator beschadigd zijn.
Symptomen van P0303Verscheidene symptomen kunnen foutcode 0303 begeleiden. Soms gaat enkel het lampje aan. In andere gevallen treedt prestatieverlies van de motor op, doen zich ontstekingsfouten en startproblemen voor. Het brandstofverbruik neemt toe. De auto kan in noodloop schakelen. Is een defecte katalysator in het geding, ruikt de uitstoot naar rotte eieren.
Diagnose en aanbevolen reparatie van DTC P0303Verschillende systemen kunnen de foutcode veroorzaken. Daarom is het stellen van een zorgvuldige diagnose noodzakelijk door OBD2-scannen op actuele, hangende codes en code-geschiedenis. Treden geen duidelijke symptomen op, wis de code en maak een testrit. Voer vervolgens een visuele inspectie uit op versleten of kapotte ontstekingscomponenten, lekken en beschadigde bedrading. Tel de ontstekingsfouten in cilinder 3 terwijl hij in werking is. Bestudeer eventuele long-term fuel trims, opgeslagen door het motormanagement, met het oog op problemen met de brandstoftoevoer.
Aanbevolen reparaties, gerangschikt van meest tot minst waarschijnlijk zijn:
Bougies worden doorgaans ter gelegenheid van onderhoudsbeurten vervangen. Ze zijn aan slijtage onderhevig en de meest gebruikelijke veroorzakers van ontstekingsfouten, vooral bij teveel kilometers op de teller. De bobineblokken bij modernere wagens gaan meestal langer mee dan bougies met kabels of een verdelersysteem. Defecte bobineblokken kunnen als volgt worden gediagnosticeerd: plaats het verdachte bobineblok op een andere cilinder. Wanneer de ontstekingsfout meeverhuist, is het bobineblok de boosdoener. Bobineblokken worden doorgaans als set vervangen.
Ernst van foutcode P0303De foutcode kan de rijdbaarheid van de auto beïnvloeden. Is dit het geval, zou het altijd mogelijk moeten zijn, naar een veilige locatie te rijden. Daar moeten dan onmiddellijk een diagnose en reparatie worden uitgevoerd.
De code wijst op ontstekingsfouten in cilinder 3.
Defecte bougies of bobineblokken. Voorzover toepasselijk: versleten bougiekabels of defect in de ontstekingsverdeler of - rotor.
Vervanging van bougies, vervanging van bobineblok. Mogelijkerwijs reparatie van de brandstoftoevoer of van lekken in het inlaatsysteem.
Ja. Wanneer er geen symptomen zijn, wis de code en kijk of hij na een testrit terugkeert. Is dit niet het geval, betrof het een vals alarm of een geïsoleerde ontstekingsfout.
Ja, dat is mogelijk. Diagnose en reparatie dulden echter geen uitstel.
Het vervangen van bougies kan inclusief garagekosten op € 75 - € 175 komen, ook afhankelijk van het soort bougies. Een nieuwe katalysator komt al snel op €400 - € 500 voor het onderdeel alleen.
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op