
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Wat zijn aanwijzingen voor mankementen aan wielnaaflagers?
De eerste aanwijzingen voor slijtage aan een wiellager zijn geknars, geklop, gerammel en andere ongebruikelijke geluiden die uit de buurt van het wiel afkomstig zijn. Dergelijke geluiden zijn soms luider of zwinden bij het nemen van een bocht. Zo geeft het geluid bij het rechts afslaan aan dat er een defect is aan het onderdeel van het linkerwiel. Als het geluid verdwijnt, is er sprake van een defect lager aan de rechterzijde. Bovendien kunnen er trillingen op het stuurwiel worden gevoeld. In sommige gevallen worden deze trillingen doorgegeven aan de carrosserie van de auto. Als u met een vastgelopen lager rijdt, dan kan het zijn dat het voertuig naar één kant overhelt. Wanneer u de boven- en onderkant van het wiel vastpakt en het wiel op en neer beweegt, zal er speling merkbaar zijn.
Soms gaat het op het dashboard het controlelampje van de ABS aan, want het lager en het antiblokkeersysteem staan met elkaar in verbinding: het onderdeel is voorzien van een ingebouwde ABS-meetring waarmee de draaisnelheid van het wiel kan worden gemeten.
De opvatting dat een defect lager in het wiel leidt tot een verkeerde werking van de aandrijflijn is ongefundeerd. Mocht uw versnellingsbak niet goed functioneren, dan moet u dus op zoek naar andere mogelijke oorzaken.
Kan ik de vervanging van het wiellager zelf verrichten?
Als u basisvaardigheden hebt op het gebied van autoreparaties, dan is het mogelijk om zelf de wielnaaflagers te vervangen. De tutorials van de AUTODOC Club kunnen u daarbij helpen. Maar bedenk wel dat het vervangen van het naaflager een behoorlijk arbeidsintensieve aangelegenheid is. Het kan zijn dat u een metaalborstel, lagerdrijvers, sleutels waaronder een kruissleutel, een hamer en schroevendraaiers nodig hebt. Daarnaast is het verstandig om een voorraadje autoverzorgingsproducten aan te leggen: remmenreiniger voor het verwijderen van verontreinigingen en het ontvetten van het oppervlak, kruipolie om vastzittende bevestigingsmiddelen los te krijgen en een universeel smeermiddel. Een hefbrug maakt de werkzaamheden een stuk eenvoudiger. De vervanging van het onderdeel kost per wiel gemiddeld 1 tot 3 uur, al naargelang de constructie van de auto en uw vaardigheid.
Het is niet nodig om de onderdelen per twee stuks op een as te vervangen. Eventueel hoeft u maar één kapot exemplaar te vervangen. Moderne voertuigen beschikken doorgaans over wiellagers die uit één stuk bestaan. Ze hoeven voor de montage niet ingesmeerd te worden, omdat ze standaard met het juiste vet worden gevuld.
De wielnaafmoer met het juiste aandraaimoment vast te draaien is uiterst belangrijk, omdat deze anders snel defect kan raken. Het aandraaimoment verschilt per automerk en model en de producent van het voertuig vermeldt dit doorgaans in het instructieboekje van de auto.
Vormt rijden met een versleten naaflager een gevaar?
Zeer zeker. In het gunstigste geval zal het rijden met defecte lagers kostbare reparaties aan de ophanging met zich meebrengen. In het ongunstigste geval, namelijk als een naaflager tijdens het rijden stuk gaat, is het mogelijk dat het wiel blokkeert, met als gevolg dat u de macht over het stuur helemaal verliest, waardoor u een verkeersongeluk kunt veroorzaken.
Hoe vlug gaat een wiellager stuk?
Gemiddeld gaat het onderdeel 100.000-150.000 kilometer mee. Maar soms, onder meer als het onderdeel kapot is of van matige kwaliteit, of als het niet correct gemonteerd werd, is het mogelijk dat het lager al na 3000 km defect raakt.
Vroegtijdige defecten van het onderdeel worden in de hand gewerkt door een onjuiste uitlijning van de draaias, te strakke aandraaiing van de wielnaafmoer, toepassing van slaggereedschap bij het monteren, hergebruik van oude bevestigingen en afdichtingen en een agressieve rijstijl met herhaaldelijk bruusk optrekken en afremmen. Het rijden op slechte wegen en het overbelasten van de auto hebben ook een negatieve invloed op dit onderdeel. Het is niet raadzaam om door diepe waterplassen te rijden. Vermijd eveneens ondeskundige tuning, omdat de montage van te brede of grote wielen, evenals de plaatsing van banden met een ondiep profiel, een stuggere vering en schokdempers tot een hogere belasting van de wielnaafconstructie leiden en zodoende tot een snelle destructie van de wielnaaf.