Wat de OBD-II code p0113 betekent

Foutcode P0113 - een stapsgewijze handleiding voor diagnose en reparatie

De betekenis van foutcode P0113 - Temperatuursensor inlaatlucht (G42) signaal te sterk
P0113
Zoek je foutcode

P0113: betekenis, oorzaken, reparaties

P0113: Temperatuursensor inlaatlucht (G42) signaal te sterk

P0113: Betekenis:

Deze generieke OBD2-code wordt door de ECU opgeslagen wanneer de spannningsoutput van de IAT-sensor boven het verwachte sensorbereik ligt. DE IAT-sensor meet de temperatuur van de inlaatlucht. De ECU zendt een spanning van 5V aan de sensor en meet de feedback. Bij hogere temperaturen is de weerstand in de IAT-sensor lager, waardoor hij een hogere spanning teruggeeft. Dan treedt de P0113-foutcode op. Dit betekent dat de ECU denkt dat de temperatuur van de luchtinlaat in de auto heel hoog is. Dit is niet noodzakelijkerwijs het geval.

Oorzaken van P0113-code

De volgende zaken kunnen veroorzaken dat de IAT-sensor een hoge spanning genereert:

  • Vuile auto luchtfilter. Dit doet de inlaat oververhitten. Dit euvel is relatief makkelijk te verhelpen.
  • Defecte of beschadigde IAT-sensor. Dit komt verhoudingsgewijs vaak voor.
  • Beschadigde bedrading. Kortsluiting of blootliggende draden kunnen allerlei storingen veroorzaken.
  • Defecte MAF-sensor (luchtmassameter). Dit komt niet zo vaak voor. Hierdoor wil de auto meer lucht aanzuigen, hetgeen de luchtinlaat oververhit.
  • Defecte ECU. Dit is de duurste mogelijkheid. In dit geval treden ook meer foutcodes op.
P0113: de symptomen

De volgende signalen kunnen optreden in combinatie met de P0113-foutcode:

  • Het motorwaarschuwingslampje brandt.
  • Laag motorvermogen. Dit kan kan wijzen op een vervuilde filter of een defecte MAF-sensor.
  • Hoog brandstofverbruik: een oververhitte luchtinlaat is funest voor de brandstofefficiëntie. Ook een kapotte sensor kan echter hoger brandstofverbruik veroorzaken.
  • Hogere uitstoot als gevolg van het verkeerde lucht/brandstofmengsel.
  • De auto trekt slecht op. Dit is tevens het gevolg van een ongunstige lucht/brandstofverhouding.
P0113: aanbevolen reparatie

Wanneer de scanner de P0113-foutcode uitleest, kunnen verschillende stappen de code verhelpen.

Kijk eerst of de luchtfilter schoon is. Indien niet, vervang deze alvorens iets anders te proberen.

Laat de auto stationair draaien totdat de motor op temperatuur is. Meet vervolgens de temperatuur van de luchtinlaat en de koelvloeistof. Wanneer de inlaat een lagere temperatuur heeft dan de koelvloeistof, is deze niet oververhit. Dit is wel het geval wanneer het dezelfde temperatuur heeft, of deze hoger ligt.

Controleer de bedrading tussen de ECU en de IAT-sensor. Let op losse, verroeste of beschadigde draden. Gebruik een multimeter om vast te stellen of alle verbindingen goed zijn. Wanneer het probleem niet ligt bij de bedrading of de stekker, kan het door de IAT-zelf zijn veroorzaakt. Check met dezelfde scanner waarmee de oorspronkelijke P0113-foutcode werd uitgelezen de gegevens van de IAT-sensor zelf. Kijk of de uitgelezen temperatuur overeenkomt met de waarden op je temperatuurmeter. Is dit niet het geval, dan is de sensor defect. Komen de temperaturen wel overeen, is de ECU defect.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Wat betekent code P0113?


Deze code registreert dat de output van de IAT-sensor (of inlaatlucht temperatuur sensor) boven het verwachte sensorniveau ligt. De melding luidt iets in de orde van: "Aanzuiglucht temperatuursensor signaal te groot."

Wat veroorzaakt de P0113-code?


Wanneer de uitgangsspanning 0,5 seconden of langer boven 4,8V ligt, besluit de ECM dat er zich in het IAT-signaal een open circuit voordoet. Dit laat de code verschijnen.

Hoe zorg ik ervoor dat code P0113 verdwijnt?


De stekker van de IAT-sensor vervangen of repareren; de bedrading, of de IAT-sensor zelf vervangen

Kan ik rijden met een P0113-code?


Door de P0113-code schakelt de auto in noodloop. Deze kan eventueel een mager lucht-brandstofmengsel tot gevolg hebben. Hiermee te lang rijden kan problemen met dichtingen en pakkingen in de motor veroorzaken.

Auto's waarbij de foutcode P0113 het vaakst optreedt.

Foutcode P0113 - Temperatuursensor inlaatlucht (G42) signaal te sterk kan bij elke auto voorkomen, maar komt het vaakst voor bij de volgende auto's:

  • VW: Caddy, Polo
  • Chevrolet: Spark
  • Citroen: C2

Als de code P0113 in je auto wordt weergegeven, zorg er dan voor dat de diagnose correct wordt uitgevoerd en check of de fout niet reeds verholpen is. Ga na of er symptomen zijn die verband houden met het probleem en onderzoek de opties om het probleem op te lossen.

Wat te doen als de foutcode p 0113 verschijnt

Meest bekeken autoreparatie-video's

  • Foutcode p0113: een stapsgewijze gids voor diagnose en reparatie
    Hoe u de distributieriem, spanrol en waterpomp vervangt op een VW PASSAT B6 (3C5) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Foutcode p0113: een stapsgewijze gids voor diagnose en reparatie
    Hoe een voorste gloeilamp koplamp vervangen op een OPEL ASTRA G CC (F48, F08) [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Foutcode p0113: een stapsgewijze gids voor diagnose en reparatie
    ★ HOE DE BMW 3 E46 gasveer achterklep VERVANGEN HANDLEIDING | AUTODOC ★
  • Foutcode p0113: een stapsgewijze gids voor diagnose en reparatie
    Hoe een handremkabel vervangen op een MERCEDES-BENZ M W163 [HANDLEIDING]
  • Foutcode p0113: een stapsgewijze gids voor diagnose en reparatie
    Hoe een remtrommel en remschoenen vervangen op een RENAULT SYMBOL/THALIA 1 [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Foutcode p0113: een stapsgewijze gids voor diagnose en reparatie
    Hoe een voor remschijven en voor remblokken vervangen op een FORD FOCUS 2 [HANDLEIDING]
  • Foutcode p0113: een stapsgewijze gids voor diagnose en reparatie
    Hoe een distributieriem set en waterpomp vervangen op een PEUGEOT 307 (3H) [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Foutcode p0113: een stapsgewijze gids voor diagnose en reparatie
    Hoe een raammechanisme vervangen op een AUDI A4 (B7) [AUTODOC-TUTORIAL]
Wilt u meer nuttige informatie krijgen?

Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.

Alles wat je moet weten over code P0113
Tips van de AUTODOC CLUB
Meer bekijken
  • Life hacks voor code P0113
    5 belangrijkste redenen waarom je auto piept | AUTODOC tips
  • Snelle oplossingen voor OBD2-code p0113
    Hoe je jouw banden kunt laten glanzen | AUTODOC tips
  • De meest voorkomende oorzaken van code p 0113
    Hoe u de koelventilator van de motor kunt vervangen | AUTODOC tips
  • Advies over het verhelpen van foutcode P0113
    TOP 8 van fouten die autobezitters maken | AUTODOC tips
Installeer de AUTODOC CLUB-app!
Uw persoonlijke uitgavenboekhouder, onderhoudstips, reminders over aanstaande afspraken en service-intervallen, instructies voor eigenhandige reparaties – allemaal op uw telefoon.
Scannen de QR-code AUTODOC CLUB-app
Scannen

Om de app te downloaden:

  • - scan de QR-code
  • - via de App Store downloaden
  • - bij Google Play downloaden
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op

Handleidingencatalogus van de AUTODOC CLUB