Deze generieke OBD2-code wordt door de ECU opgeslagen wanneer de spannningsoutput van de IAT-sensor boven het verwachte sensorbereik ligt. DE IAT-sensor meet de temperatuur van de inlaatlucht. De ECU zendt een spanning van 5V aan de sensor en meet de feedback. Bij hogere temperaturen is de weerstand in de IAT-sensor lager, waardoor hij een hogere spanning teruggeeft. Dan treedt de P0113-foutcode op. Dit betekent dat de ECU denkt dat de temperatuur van de luchtinlaat in de auto heel hoog is. Dit is niet noodzakelijkerwijs het geval.
Oorzaken van P0113-codeDe volgende zaken kunnen veroorzaken dat de IAT-sensor een hoge spanning genereert:
De volgende signalen kunnen optreden in combinatie met de P0113-foutcode:
Wanneer de scanner de P0113-foutcode uitleest, kunnen verschillende stappen de code verhelpen.
Kijk eerst of de luchtfilter schoon is. Indien niet, vervang deze alvorens iets anders te proberen.
Laat de auto stationair draaien totdat de motor op temperatuur is. Meet vervolgens de temperatuur van de luchtinlaat en de koelvloeistof. Wanneer de inlaat een lagere temperatuur heeft dan de koelvloeistof, is deze niet oververhit. Dit is wel het geval wanneer het dezelfde temperatuur heeft, of deze hoger ligt.
Controleer de bedrading tussen de ECU en de IAT-sensor. Let op losse, verroeste of beschadigde draden. Gebruik een multimeter om vast te stellen of alle verbindingen goed zijn. Wanneer het probleem niet ligt bij de bedrading of de stekker, kan het door de IAT-zelf zijn veroorzaakt. Check met dezelfde scanner waarmee de oorspronkelijke P0113-foutcode werd uitgelezen de gegevens van de IAT-sensor zelf. Kijk of de uitgelezen temperatuur overeenkomt met de waarden op je temperatuurmeter. Is dit niet het geval, dan is de sensor defect. Komen de temperaturen wel overeen, is de ECU defect.
Deze code registreert dat de output van de IAT-sensor (of inlaatlucht temperatuur sensor) boven het verwachte sensorniveau ligt. De melding luidt iets in de orde van: "Aanzuiglucht temperatuursensor signaal te groot."
Wanneer de uitgangsspanning 0,5 seconden of langer boven 4,8V ligt, besluit de ECM dat er zich in het IAT-signaal een open circuit voordoet. Dit laat de code verschijnen.
De stekker van de IAT-sensor vervangen of repareren; de bedrading, of de IAT-sensor zelf vervangen
Door de P0113-code schakelt de auto in noodloop. Deze kan eventueel een mager lucht-brandstofmengsel tot gevolg hebben. Hiermee te lang rijden kan problemen met dichtingen en pakkingen in de motor veroorzaken.
Foutcode P0113 - Temperatuursensor inlaatlucht (G42) signaal te sterk kan bij elke auto voorkomen, maar komt het vaakst voor bij de volgende auto's:
Als de code P0113 in je auto wordt weergegeven, zorg er dan voor dat de diagnose correct wordt uitgevoerd en check of de fout niet reeds verholpen is. Ga na of er symptomen zijn die verband houden met het probleem en onderzoek de opties om het probleem op te lossen.
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op