Deze foutcode doet zich voor wanneer de koelvloeistoftemperatuur sensor (ECT-sensor) een te hoge weerstandswaarde registreert. Deze sensor zit in een koelleiding in de koelleiding in de cilinderkop geschroefd en is voorzien van een NTC-weerstand (Negatieve Temperatuur Coëfficiënt). Dit betekent dat een hoge weerstand een indicatie is voor een te lage temperatuur van de koelvloeistof.
Oorzaken van OBD2-code P0118De redenen voor het optreden van de DTC kunnen zijn:
Vaak treden er geen duidelijke symptomen op, die de rijdbaarheid beïnvloeden. Even goed kunnen er overduidelijke signalen optreden, zoals
Gebruik een geavanceerde OBD2-scanner voor het uitlezen van foutcodes. Noteer alle andere eventueel optredende codes omdat dit bij de diagnose kan helpen.
Check de koelvloeistof in de auto. Een heldere vloeistof duidt op een goede conditie. Wanneer het donker of troebel is, slecht ruikt of wanneer er zichtbare deeltjes in drijven, moet het worden vervangen. Spoel en ontlucht het koelsysteem van de auto bij gelegenheid van de verversing van de koelvloeistof, hetgeen ook een einde maakt aan de luchtbellen in de leidingen. Check de bedrading van de koelmiddeltemperatuursensor. Vervang beschadigde of gerafelde draden.
Kijk of de pinnetjes van de sensorstekker niet verbogen zijn. In geval van roestsporen of andere afzetting, reinig met een oplossing die geschikt is voor reiniging van elektronische onderdelen. Beweeg de stekker en de kabelboom heen en weer bij het uitlezen van de sensorgegevens in de scanner. Wis vervolgens de code en maak een testrit. Wanneer P0118 terugkeert, verwijder de koelvloeistoftemperatuursensor en check de weerstand. De eenvoudigste manier is bij kamertemperatuur de temperatuur van de weerstand langzaam laten stijgen met behulp van een föhn. De weerstand zou moeten dalen bij het stijgen van de temperatuur en stijgen wanneer de sensor afkoelt. Als dit niet gebeurt, vervang de koelvloeistoftemperatuursensor.
Is de P0118 code ernstig?De DTC kan de auto in noodloop schakelen. Dit heeft een weerslag op het motorvermogen. Ook stijgt het brandstofverbruik, en veroorzaakt de modus meer koolstofafzettingen. Wanneer langere tijd met een auto in noodloop wordt gereden, ontstaan extra kosten voor reiniging of reparatie van mogelijk ontstane ontstekingsfouten. Ook kan P0118 tot gevolg hebben dat de koelventilatoren continu in werking zijn wanneer de motor draait.
De DTC betekent dat de weerstand in het circuit van de koelvloeistoftemperatuursensor te hoog ligt. Dit duidt op een te lage temperatuur van de koelvloeistof.
Slechte kwaliteit van de koelvloeistof, luchtbellen in de leidingen, beschadigde sensorbedrading of losse stekker, kortsluiting of open circuit in de sensor.
Vervanging van de koelvloeistof, reiniging van het koelsysteem, reparatie of vervanging van kabelboom en stekker Vervanging van de ECT-sensor.
Ja, soms is er sprake van een signaalfout. Dan keert de code ook niet terug na het wissen, en is alles in orde.
Wanneer de code met duidelijke symptomen gepaard gaat of in de noodloop schakelt, mag er niet met reparatie worden gewacht. Rijden in noodloop kan gevaarlijk zijn en goed voor de motor is het ook niet.
Foutcode P0118 - Koelvloeistoftemperatuursensor - signaal te sterk kan bij elke auto voorkomen, maar komt het vaakst voor bij de volgende auto's:
Als de code P0118 in je auto wordt weergegeven, zorg er dan voor dat de diagnose correct wordt uitgevoerd en check of de fout niet reeds verholpen is. Ga na of er symptomen zijn die verband houden met het probleem en onderzoek de opties om het probleem op te lossen.
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op