Dit is de foutcode die erop wijst dat de MAP-sensor onvoldoende respons afgeeft. Deze sensor meet de absolute druk in het inlaatspruitstuk en vertaalt de metingen in een spanningssignaal aan de ECU. In geval van P0107 ontvangt de ECU een te zwakke spanning.
Oorzaken van foutcode P0107Het probleem van lage spanning van het MAP-sensorcircuit kan verschillende oorzaken hebben:
De lage spanningsoutput kan het gevolg zijn van slijtage van interne componenten van de sensor. MAP-sensoren moeten binnen een bepaald bereik functioneren om de correcte signalen aan de ECU te zenden, en deze met de gaskleppositiesensor coördineren ten behoeve van de optimale motorwerking. Een verkeerde output kan in verband staan met andere foutcodes die tegelijkertijd met P0107 optreden. Wanneer de brandstofdruk onvoldoende is of de motor een verbrande klep heeft, kan dit het spanningssignaal van de MAP-sensor verstoren. Verder kan de oorzaak te vinden zijn in de achterafinstallatie van onderdelen van slechte kwaliteit, zoals zekeringen van de auto, relais, etc.
Symptomen van de P0107 codeDe diagnostische foutcode gaat vaak gepaard met een aantal signalen. Voorafgaand aan de code zal het motorwaarschuwingslampje op het dashboard gaan branden. Afhankelijk van geval tot geval kunnen zich verdere symptomen voordoen:
Mogelijkerwijs schakelt de motor in noodloop totdat de code wordt verholpen.
Foutcode P0107: diagnose en aanbevolen reparatieDe diagnose van DTC P0107 wordt uitgevoerd met een geavanceerde OBD2-scanner. Begonnen wordt met het resetten van de codes en het maken van een testrit en kijken of en wanneer de code tijdens het rijden terugkomt.
Begin met het checken of er geen sprake is van een verstopt of vuil auto filter element, beschadigde of losgeraakte vacuümleidingen, of een beschadigde auto katalysator. Repareer deze indien nodig en check of de code terugkomt.
Check bedrading en stekker, trek deze eruit en steek hem er terug in om te kijken of de verbinding zich herstelt. Raadpleeg ook altijd een reparatiehandleiding voor het bepalen van de kleurcode, locatie, het doel en verloop van de bedrading.
Voer een spanningstest uit met de multimeter om te checken of er een input van 5 V naar de MAP-sensor gaat, en minimaal 0,5 tot 1 V output optreedt met gesloten gasklep. Een stationair draaiende motor moet minimum 1 V input naar de ECU vertonen. Deze spanning zou moeten oplopen bij het verhogen van het toerental. Wanneer de spanningswaarden correct zijn, is de MAP-sensor wellicht defect en moet deze worden vervangen.
Ernst van foutcode P0107In het licht van de symptomen, die foutcode P0107 begeleiden, zoals moeizaam starten, ruwe motorwerking en verhoogd brandstofverbruik, is het belangrijk dat de code snel verholpen wordt. Ander kan er motorschade optreden wanneer met de DTC verder wordt gereden.
Een te laag spanningssignaal van de MAP-sensor.
Een defecte MAP-sensor, kapotte bedrading of stekkeraansluiting, slecht aardingscircuit.
Reparatie of vervanging van kapotte leidingen, bedrading en stekkers, aankoop van de MAP-sensor.
Ja. Bij auto's met veel kilometer op de teller kan hij verschijnen bij het starten. Wanneer er geen verdere symptomen zijn, volstaat het wissen van de code.
Ja, maar liefst zo snel mogelijk naar de garage. Optredende symptomen kunnen uiteindelijk leiden tot motorschade.
Foutcode P0107 - Druksensor inlaatspruitstuk / Sensor barometrische druk: signaal te zwak kan bij elke auto voorkomen, maar komt het vaakst voor bij de volgende auto's:
Als de code P0107 in je auto wordt weergegeven, zorg er dan voor dat de diagnose correct wordt uitgevoerd en check of de fout niet reeds verholpen is. Ga na of er symptomen zijn die verband houden met het probleem en onderzoek de opties om het probleem op te lossen.
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op