P0403: Storing in het circuit van de uitlaatgasrecirculatie
Betekenis van foutcode P0403
Deze diagnostische OBD2-code geeft aan dat het circuit van het uitlaatgasrecirculatie (EGR) een storing vertoont. Het EGR-systeem reguleert de uitstoot op basis van de temperatuur die de motor van de auto afgeeft. Het is ontworpen om de temperatuur van de verbranding te verlagen hetgeen verhindert dat schadelijke stoffen de auto via de uitlaat verlaten. Het uitlaatgasrecirculatiesysteem wordt door de ECU aangestuurd via een solenoïde (magneetklep) die de EGR-klep bedient.
Foutcode P0403: mogelijke oorzaken
Voor deze DTC zijn de volgende oorzaken aangewezen:
- mogelijk lek in de vacuümleiding van het EGR module (uitlaatgasrecirculatie systeem)
- kortsluiting in de solenoïde
- water dat in de kabelboom van de solenoïde is binnengedrongen
- kapotte stekkers van de EGR-solenoïde
- de EGR-klep zelf is defect.
Symptomen van P0403
Bij sommige auto's is het enige merkbare symptoom het branden van het motorwaarschuwingslampje. Bij andere auto's kunnen de volgende signalen de foutcode begeleiden:
- motoruitval
- ontstekingsfouten bij het starten, die verdwijnen nadat de motor is opgewarmd
- uitstoot ruikt naar brandstof
- de ECU schakelt het EGR-systeem buiten werking
Diagnose en aanbevolen reparatie van DTC P0403
Voer een scan uit met een geavanceerde OBD2-scanner die documenteert wanneer het probleem is opgetreden.Wis de code en maak een testrit om te kijken of hij terugkomt. Check de bedrading en stekkers van de EGR-klep alsook de EGR-temperatuursensor.Maak de EGR-klep los en check op kortsluiting of open circuit. Test de EGR-klep met een dynamometer om te kijken of de stikstofoxide-niveaus dalen wanneer de klep geopend is. Wanneer dit inderdaad zo is, betekent dit wellicht dat er een blokkade in de EGR-leidingen of de cilinders zit. Een knallende uitlaat is gebruikelijk in geval van een blokkade in de EGR-leidingen.Check de klep ook op koolstofafzettingen. Indien de klep ernstig is vervuild blijft hij steken. Besproei hem met WD40 en laat het een nachtje inweken alvorens de klep terug te plaatsen. Check de stekker van de EGR-klep op roest.Repareer of vervang de kabelboom of stekker.
Vervang indien nodig de EGR-klep.
Hoe ernstig is de foutcode P0403?
Aanvankelijk veroorzaakt de foutcode geen risico's bij het rijden. De ECU schakelt wel het EGR-systeem uit. De auto zal niet door een uitstoottest komen en de motor kan bij het optrekken gaan pingelen. Wanneer de EGR-klep gesloten vastzit, ontstaat oververhitting in de motor met hoger olieverbruik tot gevolg. Wanneer uiteindelijk de koppakking van de cilinder het begeeft, wordt de reparatie pas echt kostbaar. P0403 kan samen met de volgende codes optreden:
- P0401 ( te weinig doorstroming in het EGR-systeem)
- P0402 (teveel doorstroming in het EGR-systeem)
- P0404 (EGR presteert slecht)
- P0405 (De kleppositiesensor van de EGR-klep heeft een lage spanning).
Veelgestelde vragen (FAQ)
Wat betekent code P0403?
Een storing in het circuit van het EGR-systeem.
Wat veroorzaakt de P0403 code?
Een defect in de kabelboom of stekker van de EGR-klep. Een defecte EGR-klep.
Hoe zorg ik ervoor dat een P0403 code verdwijnt?
Reparatie of vervanging van de kabelboom of stekker. Reiniging van de EGR-klep. Vervanging van de EGR-klep.
Kan een P0403 code uit zichzelf verdwijnen?
Ja, dat is mogelijk. Als er geen symptomen optreden, wis de code en maak een testrit om te kijken of hij terugkomt.
Kan ik rijden met een P0403 code?
Hoeveel kost het om een P0403 code te repareren?
De kosten voor een nieuwe EGR-klep liggen afhankelijk van het merk en automodel, alsmede de keuze voor het merk product tussen de € 50 en de € 500. De vervanging op zich kan behoorlijk in de papieren lopen aangezien de werkzaamheden gepaard gaan met veel demontage van andere componenten. De kosten voor arbeidsloon worden dan behoorlijk de hoogte ingejaagd tot meer dan € 1000.