Deze diagnostische OBD2-code geeft aan dat het circuit van het uitlaatgasrecirculatie (EGR) een storing vertoont. Het EGR-systeem reguleert de uitstoot op basis van de temperatuur die de motor van de auto afgeeft. Het is ontworpen om de temperatuur van de verbranding te verlagen hetgeen verhindert dat schadelijke stoffen de auto via de uitlaat verlaten. Het uitlaatgasrecirculatiesysteem wordt door de ECU aangestuurd via een solenoïde (magneetklep) die de EGR-klep bedient.
Foutcode P0403: mogelijke oorzakenVoor deze DTC zijn de volgende oorzaken aangewezen:
Bij sommige auto's is het enige merkbare symptoom het branden van het motorwaarschuwingslampje. Bij andere auto's kunnen de volgende signalen de foutcode begeleiden:
Voer een scan uit met een geavanceerde OBD2-scanner die documenteert wanneer het probleem is opgetreden.Wis de code en maak een testrit om te kijken of hij terugkomt. Check de bedrading en stekkers van de EGR-klep alsook de EGR-temperatuursensor.Maak de EGR-klep los en check op kortsluiting of open circuit. Test de EGR-klep met een dynamometer om te kijken of de stikstofoxide-niveaus dalen wanneer de klep geopend is. Wanneer dit inderdaad zo is, betekent dit wellicht dat er een blokkade in de EGR-leidingen of de cilinders zit. Een knallende uitlaat is gebruikelijk in geval van een blokkade in de EGR-leidingen.Check de klep ook op koolstofafzettingen. Indien de klep ernstig is vervuild blijft hij steken. Besproei hem met WD40 en laat het een nachtje inweken alvorens de klep terug te plaatsen. Check de stekker van de EGR-klep op roest.Repareer of vervang de kabelboom of stekker.
Vervang indien nodig de EGR-klep.
Hoe ernstig is de foutcode P0403?Aanvankelijk veroorzaakt de foutcode geen risico's bij het rijden. De ECU schakelt wel het EGR-systeem uit. De auto zal niet door een uitstoottest komen en de motor kan bij het optrekken gaan pingelen. Wanneer de EGR-klep gesloten vastzit, ontstaat oververhitting in de motor met hoger olieverbruik tot gevolg. Wanneer uiteindelijk de koppakking van de cilinder het begeeft, wordt de reparatie pas echt kostbaar. P0403 kan samen met de volgende codes optreden:
Een storing in het circuit van het EGR-systeem.
Een defect in de kabelboom of stekker van de EGR-klep. Een defecte EGR-klep.
Reparatie of vervanging van de kabelboom of stekker. Reiniging van de EGR-klep. Vervanging van de EGR-klep.
Ja, dat is mogelijk. Als er geen symptomen optreden, wis de code en maak een testrit om te kijken of hij terugkomt.
Ja, dat is mogelijk.
De kosten voor een nieuwe EGR-klep liggen afhankelijk van het merk en automodel, alsmede de keuze voor het merk product tussen de € 50 en de € 500. De vervanging op zich kan behoorlijk in de papieren lopen aangezien de werkzaamheden gepaard gaan met veel demontage van andere componenten. De kosten voor arbeidsloon worden dan behoorlijk de hoogte ingejaagd tot meer dan € 1000.
Foutcode P0403 - Storing in het circuit van de uitlaatgasrecirculatie kan bij elke auto voorkomen, maar komt het vaakst voor bij de volgende auto's:
Als de code P0403 in je auto wordt weergegeven, zorg er dan voor dat de diagnose correct wordt uitgevoerd en check of de fout niet reeds verholpen is. Ga na of er symptomen zijn die verband houden met het probleem en onderzoek de opties om het probleem op te lossen.
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op