
Uitsluiting van verantwoordelijkheid
Hoe draagarm van een auto te vervangen
downloads:
495
Views:
2996
Hoe een draagarm te vervangen [HANDLEIDING AUTODOC]


Wringijzer
Krachtdop voor velgen
Slagmoerdop
Fuseekogel-trekkerset
3-armige trekker
Krik
Let op!
- Een draagarm maakt het mogelijk de positie van het wiel te veranderen ten opzichte van de carrosserie of het subframe van de auto.
- Er zijn veel verschillende typen draagarmen. Ze hebben echter dezelfde werking en worden op vrijwel dezelfde manier vervangen
- De bussen laten slechts beweging van de arm om één rotatie-as toe
- De verbinding tussen de centrale en de buitenste bushulzen is flexibel. Dit maakt beweging van de bus of het corresponderende onderdeel mogelijk
- Een fuseekogel maakt niet alleen beweging mogelijk, maar ook rotatie van de assemblage
- Speling in de vering en geluiden zijn aanwijzingen voor versleten bussen en fuseekogels
- 1.Om eender welk type draagarm te verwijderen, moet je eerst toegang krijgen tot de bevestigingen en je vertrouwd maken met de constructieBelangrijk!In de MacPherson-veerpootophanging is de fuseekogel verbonden met de fuseeDe voorste en achterste bussen zijn aan het subframe of de carrosserie bevestigd
- 2.Maak de bevestigingen van de bussen los zonder ze helemaal los te draaien
- 3.Schroef de bevestiging van de fuseekogel los en verwijder de kogel uit de fusee
- 4.Verwijder de bevestigingen van de bussen en demonteer de armLet op!De fuseekogel van de draagarm kan afneembaar zijn of vast aan de arm bevestigd zijnEr kunnen twee verschillende typen kogelbout zijn:Een conische bout zit vast met een moer en moet er met een speciale trekker uit worden geperst. Deze trekkers variëren in hoogte, hoek en bekopeningEen cilindrische bout zit in een klem gestoken, die eerst enigszins uit elkaar moet worden geduwd
- 5.Om verwondingen te voorkomen, ga voorzichtig te werk bij het verwijderen van de draagarm, aangezien zijn rand veerbelast isWees voorzichtig!Als een draagarmbus losgeschroefd is, wordt de andere nog steeds belastIn deze constructie is de achterste bus enkel tegen beweging in de verticale richting vastgezetDe voorste, daarentegen, is door zijn bevestiging tegen beweging in de lengterichting vastgezet
- 6.Om de draagarm te verwijderen, maak eerst de voorste bussen los, dan de achtersteLet op!Voor een bepaald type bus zijn er houdersleuven op het subframe, die de montagerichting van de binnenste hoes van de bus bepalenDeze bussen kunnen alleen in een bepaalde positie worden verwijderdBij sommige auto's is de achterste bus aan het subframe bevestigd met een bout die van bovenaf wordt ingebrachtDit betekent dat om de draagarm te verwijderen, je eerst toegang tot de bus moet krijgen en eventueel andere onderdelen moet verwijderen
- 7.De constructie waarbij de voorste bus verticaal staat, is gebruikelijk. Om de bevestigingsbout ervan te verwijderen, moet je de steekas opzij schuivenOpgelet!In de meeste gevallen worden de draagarmen aan weerszijden van de as op dezelfde manier vervangenEen uitzondering is het verwijderen van de bout van de voorste bus op sommige wagens met automatische versnellingsbak
- 8.Het kan nodig zijn, eerst de versnellingsbaksteun te verwijderen en de versnellingsbak samen met de motor enigszins op te heffen
Was deze handleiding nuttig?
Gelieve deze handleiding een cijfer van 1 t/m 5 te geven. Mocht u nog verdere vragen hebben, staan we altijd klaar om die te beantwoorden.
Aantal keer gestemd – 1
Krijg toegang tot uw auto-onderhoudsassistent!
Uitgaven bijhouden, onderhoudsgegevens beheren, vervangingen plannen en nog veel meer.
Draagarmen & Ophanging: Populaire onderhoudstutorials
De beste reparatieleidraden
Is het al tijd om onderdelen te vervangen? In onze app vind je nog betere aanbiedingen.

SCAN MIJ