De foutcode wordt door de ECU opgeslagen wanneer de lambdasensor (zuurstofsensor) 2 op Bank 1 een te hoge spanning voor een te lange tijd afgeeft. Dit is een indicatie van te weinig zuurstof in de uitstoot: het lucht-brandstofmengsel is te mager.
Oorzaak van P0138Oftewel de sensor doet zijn werk naar behoren en de verhoudingen in het lucht-brandstofmengsel zijn niet optimaal, oftewel de sensor is defect. Het oorzakenlijstje van P0138 is als volgt:
Mogelijkerwijs heeft de foutcode geen invloed op de rijdbaarheid van de auto. Als dat wel zo is, kunnen de symptomen verhoudingsgewijs gematigd zijn. De meest gebruikelijke tekenen die de DTC begeleiden:
Draai de contactsleutel aan zonder de auto te starten. Lees de live data met de OBD2-scanner van beide lambdasensoren (stroomopwaarts en stroomafwaarts) en vergelijk de gegevens. Ze zouden nagenoeg hetzelfde moeten zijn, die van sensor 2 iets hoger.
Inspecteer sensor 2 op afzettingen. Lekkende olie of koelvloeistof kan de werking van de sensor belemmeren.
Test de zuurstofsensor 2 met een digitale multimeter. Het referentiesignaal zou 0,3V moeten bedragen.
Check de bedrading rondom de lambdasensor 2 op roest, schade of losse contacten.
Inspecteer het uitlaatsysteem vóór de lambdasensor op lekken.
Test de katalysator met een manometer. Start de auto, zet hem in zijn vrij en trek de handrem aan. Verwijder de onderdrukslang en sluit de manometer aan op de verbinding aan. Laat de motor stationair draaien totdat deze de werkingstemperatuur bereikt. De meter zou 18-22 HG moeten vertonen. Verhoog het toerental. De drukwaarde zou kort moeten dalen en vervolgens naar zijn oorspronkelijke waarde terugkeren. Doet hij dat niet, is de katalysator wellicht verstopt.
Check de uitlaatpijpen op schade
Stappen voor reparatie:
De auto haalt de uitstoottest niet. Wanneer het brandstofmengsel daadwerkelijk niet optimaal is, kan dit de bougies vervuilen, hetgeen tot ontstekingsfouten leidt. Bovendien kan de katalysator beschadigd raken omdat deze door ophoping verstopt raakt. Dit betekent een erg dure reparatie.
Deze DTC duidt op een te hoge spanning van de stroomafwaartse lambdasensor.
Het brandstofmengsel is te vet, en de ECU probeert dit te compenseren door het mengsel magerder te maken. De verandering in de spanning van de sensor die hierdoor ontstaat, doet code P0138 verschijnen
Vervanging van een defecte zuurstofsensor, reparatie of vervanging van de bekabeling en de stekkers, eventuele reiniging van de sensor of de stekkers wanneer deze afzettingen vertonen, evt: reiniging van de katalysator.
Ja dat kan. Vooral wanneer er zich geen merkbare symptomen voordoen. Wis de code en maak een testrit om te kijken of hij terugkomt.
Ja, dat kan. Alleen is rijden met een te vet of te mager brandstofmengsel niet goed voor de motor, het brandstofverbruik en het milieu.
Ter indicatie: de vervanging van een lambdasensor kan, afhankelijk van het merk van de auto, €100 - € 450 kosten. Wanneer de katalysator moet worden vervangen, ligt de prijs inclusief arbeidsloon tussen de € 400 en € 850.
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op