Wat de OBD-II code p0108 betekent

Foutcode P0108 - een stapsgewijze handleiding voor diagnose en reparatie

De betekenis van foutcode P0108 - Druksensor inlaatspruitstuk / Sensor barometrische druk: signaal te sterk
P0108
Zoek je foutcode

P0108: betekenis, oorzaken, reparaties

P0108: Druksensor inlaatspruitstuk / Sensor barometrische druk: signaal te sterk

De betekenis van foutcode P0108

Deze foutcode treedt op wanneer de MAP-sensor (inlaatdruksensor) een te hoog spanningssignaal aan de ECU doorgeeft. Alle systemen in de motor maken gebruik van de gegevens over de druk in het inlaatspruitstuk van de motor om de juiste strategie van brandstoftoevoer te berekenen en de ontstekingstiming, klep- en nokkenastiming bij te regelen. Het spreekt voor zich dat een verkeerd signaal van de sensor die de druk in het inlaatspruitstuk meet, de efficiënte werking van de motor ernstig kan verstoren.

Oorzaken van DTC P0108

Volgende oorzaken kunnen ten grondslag liggen aan deze OBD2-code:

  • een mager draaiende auto motor (teveel lucht het lucht-brandstofmengsel)
  • ontstekingsfouten als gevolg van slecht motoronderhoud
  • een beschadigde of verstopte katalysator
  • Defecte MAP-sensor
  • Defecte luchtmassasensor (indien aanwezig)
  • defecte gaskleppositiesensor (TPS-sensor) van de auto
  • defecte luchtdruksensor (indien aanwezig)
  • kortsluiting of open circuits, beschadigde bedrading en stekkers.

Heel zelden is de code het gevolg van een defecte ECU.

Symptomen van foutcode P0108

De symptomen van de codes P0107, P0108, P0108 en P0109 zijn min of meer dezelfde. Over het algemeen gaat het om de volgende:

  • verhoogd brandstofverbruik
  • minder motorvermogen en -prestatie
  • startmoeilijkheden
  • aarzelend optrekken
  • plotselinge motoruitval
  • ruw stationair draaien.
Diagnose en aanbevolen reparatie van foutcode P0108

Voor een gedegen diagnose, gebruik een scanner om de gegevens van de MAP-sensor met de luchtdrukmetingen te vergelijken met de contactsleutel op aan en de motor uit. Die gegevens zouden gelijk moeten zijn. Wanneer de spanningswaarde van de MAP-sensor meer dan 0,5 V hoger is dan die van de luchtdrukmeting, vervang de MAP-sensor.

Wanneer deze gegevens in orde zijn, check de spanning van de MAP-sensor bij stationair draaien. Deze zou rond 1,5 V moeten liggen. Is dit het geval, doet het probleem zich wellicht met tussenpozen voor. Inspecteer vacuümleidingen op schade en vervang indien nodig. Beweeg de kabelboom en stekker heen en weer om de connectie te testen.

Indien de scanner een spanning van de MAP-sensor van meer dan 4,5 V meet, check de vacuümwaarde met draaiende motor. Wanneer deze lager dan 0,51 of 0,54 bar (15 - 16 inHG) ligt, registreert de ECU wellicht te weinig onderdruk, hetgeen tot een hoger spanningssignaal leidt. Repareer het vacuüm-defect en test nogmaals.

Wanneer de vacuümwaarde 0,54 bar (16inHG) bedraagt, ontkoppel de MAP-sensor. Er zou geen spanning van de sensor moeten zijn. Check of de aarding van de ECU intact is en tevens dat de stekker van de MAP-sensor en de contacten in orde zijn. Wanneer de connectie in orde is, vervang de MAP-sensor.

Wanneer echter met contactsleutel aan en motor uit en afgekoppelde MAP-sensor de scanner een spanning meet, is er mogelijkerwijs een kortsluiting in de kabelboom van de MAP-sensor. Draai de contactsleutel uit. Haal de stekker er aan de kant van de ECU eruit en verwijder de signaaldraad van de MAP-sensor van de stekker. Steek de ECU-stekker er weer in en kijk of met contactsleutel aan en motor uitgeschakeld een MAP-spanning te lezen is met de scanner. Wanneer dit het geval is, moet de ECU worden vervangen.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Wat betekent code P0108?


De ECU registreert een te hoog spanningssignaal van de MAP-sensor

Wat veroorzaakt de P0108 code?


Defecte MAP-sensor, slecht motoronderhoud, vacuümlek, defecte gaskleppositiesensor, defecte MAF-sensor, kortsluiting of open circuits, beschadigde kabelboom of stekker.

Hoe zorg ik ervoor dat een P0108 code verdwijnt?


Vervanging van MAP-sensor, reparatie / vervanging van vacuümleiding, kabelboom en stekker.

Kan een P0108 code uit zichzelf verdwijnen?


Ja, dat kan. Wanneer de auto normaal lijkt te functioneren en de code treedt op, wis hem en maak en testrit om te kijken of hij terugkomt.

Kan ik rijden met een P0108 code?


Ja. Wanneer het motorvermogen nalaat, leidt dit uiteindelijk wel tot meer schade.

Auto's waarbij de foutcode P0108 het vaakst optreedt.

Foutcode P0108 - Druksensor inlaatspruitstuk / Sensor barometrische druk: signaal te sterk kan bij elke auto voorkomen, maar komt het vaakst voor bij de volgende auto's:

  • VW: Polo, Crafter
  • Peugeot: 206
  • Honda

Als de code P0108 in je auto wordt weergegeven, zorg er dan voor dat de diagnose correct wordt uitgevoerd en check of de fout niet reeds verholpen is. Ga na of er symptomen zijn die verband houden met het probleem en onderzoek de opties om het probleem op te lossen.

Wat te doen als de foutcode p 0108 verschijnt

Meest bekeken autoreparatie-video's

  • Foutcode p0108: een stapsgewijze gids voor diagnose en reparatie
    Hoe u de distributieriem, spanrol en waterpomp vervangt op een VW PASSAT B6 (3C5) [AUTODOC-TUTORIAL]
  • Foutcode p0108: een stapsgewijze gids voor diagnose en reparatie
    Hoe een voorste gloeilamp koplamp vervangen op een OPEL ASTRA G CC (F48, F08) [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Foutcode p0108: een stapsgewijze gids voor diagnose en reparatie
    ★ HOE DE BMW 3 E46 gasveer achterklep VERVANGEN HANDLEIDING | AUTODOC ★
  • Foutcode p0108: een stapsgewijze gids voor diagnose en reparatie
    Hoe een handremkabel vervangen op een MERCEDES-BENZ M W163 [HANDLEIDING]
  • Foutcode p0108: een stapsgewijze gids voor diagnose en reparatie
    Hoe een remtrommel en remschoenen vervangen op een RENAULT SYMBOL/THALIA 1 [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Foutcode p0108: een stapsgewijze gids voor diagnose en reparatie
    Hoe een voor remschijven en voor remblokken vervangen op een FORD FOCUS 2 [HANDLEIDING]
  • Foutcode p0108: een stapsgewijze gids voor diagnose en reparatie
    Hoe een distributieriem set en waterpomp vervangen op een PEUGEOT 307 (3H) [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Foutcode p0108: een stapsgewijze gids voor diagnose en reparatie
    Hoe een raammechanisme vervangen op een AUDI A4 (B7) [AUTODOC-TUTORIAL]
Wilt u meer nuttige informatie krijgen?

Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.

Alles wat je moet weten over code P0108
Tips van de AUTODOC CLUB
Meer bekijken
  • Life hacks voor code P0108
    3 dingen die je moet weten voordat je zomerbanden koopt | AUTODOC tips
  • Snelle oplossingen voor OBD2-code p0108
    Wat u moet controleren bij het kopen van een tweedehands auto | AUTODOC tips
  • De meest voorkomende oorzaken van code p 0108
    TOP 4 reinigingsproducten voor de auto | AUTODOC tips
  • Advies over het verhelpen van foutcode P0108
    Hoe zelf een bumper te repareren | AUTODOC tips
Installeer de AUTODOC CLUB-app!
Uw persoonlijke uitgavenboekhouder, onderhoudstips, reminders over aanstaande afspraken en service-intervallen, instructies voor eigenhandige reparaties – allemaal op uw telefoon.
Scannen de QR-code AUTODOC CLUB-app
Scannen

Om de app te downloaden:

  • - scan de QR-code
  • - via de App Store downloaden
  • - bij Google Play downloaden
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op

Handleidingencatalogus van de AUTODOC CLUB