Deze foutcode treedt op wanneer de MAP-sensor een te hoog spanningssignaal aan de ECU doorgeeft. Alle systemen in de motor maken gebruik van de gegevens over de druk in het inlaatspruitstuk om de juiste strategie van brandstoftoevoer te berekenen en de ontstekingstiming, klep- en nokkenastiming bij te regelen. Het spreekt voor zich dat een verkeerd signaal van de sensor die de druk in het inlaatspruitstuk meet, de efficiënte werking van de motor ernstig kan verstoren.
Oorzaken van DTC P0108Volgende oorzaken kunnen ten grondslag liggen aan deze OBD2-code:
Heel zelden is de code het gevolg van een defecte ECU.
Symptomen van foutcode P0108De symptomen van de codes P0107, P0108, P0108 en P0109 zijn min of meer dezelfde. Over het algemeen gaat het om de volgende:
Voor een gedegen diagnose, gebruik een scanner om de gegevens van de MAP-sensor met de luchtdrukmetingen te vergelijken met de contactsleutel op aan en de motor uit. Die gegevens zouden gelijk moeten zijn. Wanneer de spanningswaarde van de MAP-sensor meer dan 0,5 V hoger is dan die van de luchtdrukmeting, vervang de MAP-sensor.
Wanneer deze gegevens in orde zijn, check de spanning van de MAP-sensor bij stationair draaien. Deze zou rond 1,5 V moeten liggen. Is dit het geval, doet het probleem zich wellicht met tussenpozen voor. Inspecteer vacuümleidingen op schade en vervang indien nodig. Beweeg de kabelboom en stekker heen en weer om de connectie te testen.
Indien de scanner een spanning van de MAP-sensor van meer dan 4,5 V meet, check de vacuümwaarde met draaiende motor. Wanneer deze lager dan 0,51 of 0,54 bar (15 - 16 inHG) ligt, registreert de ECU wellicht te weinig onderdruk, hetgeen tot een hoger spanningssignaal leidt. Repareer het vacuüm-defect en test nogmaals.
Wanneer de vacuümwaarde 0,54 bar (16inHG) bedraagt, ontkoppel de MAP-sensor. Er zou geen spanning van de sensor moeten zijn. Check of de aarding van de ECU intact is en tevens dat de stekker van de MAP-sensor en de contacten in orde zijn. Wanneer de connectie in orde is, vervang de MAP-sensor.
Wanneer echter met contactsleutel aan en motor uit en afgekoppelde MAP-sensor de scanner een spanning meet, is er mogelijkerwijs een kortsluiting in de kabelboom van de MAP-sensor. Draai de contactsleutel uit. Haal de stekker er aan de kant van de ECU eruit en verwijder de signaaldraad van de MAP-sensor van de stekker. Steek de ECU-stekker er weer in en kijk of met contactsleutel aan en motor uitgeschakeld een MAP-spanning te lezen is met de scanner. Wanneer dit het geval is, moet de ECU worden vervangen.
De ECU registreert een te hoog spanningssignaal van de MAP-sensor
Defecte MAP-sensor, slecht motoronderhoud, vacuümlek, defecte gaskleppositiesensor, defecte MAF-sensor, kortsluiting of open circuits, beschadigde kabelboom of stekker.
Vervanging van MAP-sensor, reparatie / vervanging van vacuümleiding, kabelboom en stekker.
Ja, dat kan. Wanneer de auto normaal lijkt te functioneren en de code treedt op, wis hem en maak en testrit om te kijken of hij terugkomt.
Ja. Wanneer het motorvermogen nalaat, leidt dit uiteindelijk wel tot meer schade.
Stel vragen of deel uw bedrevenheid bij reparaties op het autoforum. Meld u aan voor updates om geen nieuwe handleidingen mis te lopen.
Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op