Foutcode P0057 wordt weergegeven en het motorcontrolelampje brandt - wat betekent dit?
Het OBD/EOBD-systeem heeft een laag circuit gedetecteerd in de verwarming van lambdasonde 2 (bank 2). Deze DTC P0057 geeft een probleem aan met het verwarmingscircuit van de nageschakelde lambdasonde, die zich na de katalysator bevindt. De exacte aanduiding en positie van de betreffende sensor kan per fabrikant verschillen.
Welke oorzaken kan deze foutcode hebben?
- Defecte lambdasondeverwarming
- Beschadigde of doorgebrande kabel naar de lambdasonde
- Corrodeerde of losse stekkerverbindingen
- Defecte zekering in het verwarmingscircuit van de lambdasonde
- Defecte motorregeleenheid (ECU)
- Kortsluiting in de bedrading
- Defecte lambdasonde zelf
- Overspanning in het elektrische systeem
Welke symptomen treden parallel op met foutcode P0057?
- Verhoogd brandstofverbruik: Het voertuig verbruikt meer brandstof dan normaal omdat de mengselregeling verstoord is.
- Ongelijkmatige motorloop: De motor loopt ongelijkmatig of schokt, vooral bij stationair toerental of bij lage toerentallen.
- Slechte uitlaatemissiewaarden: Tijdens de uitlaatemissietest worden verhoogde emissiewaarden vastgesteld.
- Startproblemen: Het duurt langer voordat het voertuig start, vooral als de motor koud is.
- Vermogensverlies: Verminderd motorvermogen en slechte acceleratie.
Hoe kan het probleem met foutcode P0057 worden verholpen?
- Het verhelpen van storingscode P0057 vereist een systematische aanpak om het defecte onderdeel te identificeren.
- Vervang lambdasonde bank 2 volledig, inclusief verwarmingselement en sensoronderdeel, om zowel mechanische als elektrische defecten te elimineren
- Controleer alle bedrading tussen ECU en lambdasonde en vervang beschadigde kabeldelen, controleer alle aansluitingen op corrosie en dichtheid
- Zoek de zekering in het verwarmingscircuit van de lambdasonde en vervang deze als hij doorbrandt, bepaal vervolgens de oorzaak van de overbelasting en verhelp deze.
- De stekkerverbindingen van de lambdasonde reinigen, met contactspray behandelen en vastschroeven om de contactweerstand op te heffen
- Laat de motorregeleenheid controleren op defecten en indien nodig vervangen of herprogrammeren als andere componenten in orde zijn
- Meet de voedingsspanning van het complete lambdasonde-systeem met een multimeter en zoek bij afwijkingen de oorzaak in de elektrische installatie van het voertuig.
FAQ - Veelgestelde vragen over DTC P0057
Kan ik doorrijden met foutcode P0057?
Het is mogelijk om korte tijd door te rijden, maar foutcode P0057 moet onmiddellijk worden verholpen omdat er een verhoogde uitstoot en een hoger brandstofverbruik kunnen optreden. Het uitlaatsysteem kan op de lange termijn beschadigd raken.
Hoeveel kost het om foutcode P0057 te repareren?
De reparatiekosten voor code P0057 liggen tussen 80-400 euro, afhankelijk van de oorzaak. Een nieuwe lambdasonde kost 60-200 euro, bedrading repareren 50-150 euro en een ECU vervangen kan tot 800 euro kosten.
Hoe lang duurt het om P0057 te diagnosticeren en repareren?
De foutdiagnose voor de EOBD-code P0057 duurt 30-60 minuten, het vervangen van de lambdasonde nog eens 30-90 minuten. Reparatie van de bedrading kan 1-3 uur duren, afhankelijk van de bereikbaarheid.
Kan ik foutcode P0057 zelf repareren?
Met het juiste gereedschap en ervaring is het mogelijk om de lambdasonde voor code P0057 zelf te vervangen. Problemen met de bedrading vereisen echter vaak een professionele diagnose en moeten in de werkplaats worden verholpen.
Komt de foutcode P0057 terug na de reparatie?
Als de juiste oorzaak is verholpen, zal DTC P0057 normaal gesproken niet terugkeren. Een herhaling duidt op een onvolledige reparatie of bijkomende defecten in het systeem.
Heeft storingscode P0057 invloed op de hoofdinspectie?
Ja, de actieve storingscode P0057 leidt tot een klacht tijdens de algemene inspectie/keuring, omdat de uitlaatgasreiniging verstoord is. De storing moet voor de volgende inspectie worden verholpen.