Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Hoe kunt u er achter komen dat uw waterpomp defect is?
Indirecte aanwijzingen voor een defecte pomp zijn een buitengewoon hoge temperatuur van de motor en een sterke geur van koelvloeistof in het interieur. Zodra het lager slijtage begint te vertonen, zijn er soms brommende, snerpende of piepende geluiden vanonder de motorkap hoorbaar. Vervolgens kunnen onderdelen van het samenstel beginnen te rammelen. Bovendien kunnen er ook externe geluiden ontstaan als de rotor schuin staat.
Mocht u een van deze problemen constateren, dan moet u de pomp met het blote oog inspecteren. Lekkage vanuit de montageplek of de behuizing wijzen op een defect. Inspecteer eveneens het lager. Daarvoor moet u de aandrijfpoelie van de pomp heen en weer bewegen. Daarbij mag er geen sprake zijn van speling.
Een defecte of slecht functionerende pomp is niet in staat om de benodigde druk in het koelsysteem te genereren. Hierdoor kan de motor oververhit raken. Als het apparaat niet meer dicht is, zal er koelvloeistof uitlekken. Daarnaast kan een gebrek aan koelvloeistof leiden tot oververhitting van de motor. Rijd niet verder als het peil van de koelvloeistof in uw auto een kritiek laag niveau heeft bereikt. Als het lager van de pomp beschadigd raakt, kan de aandrijfriem vroegtijdig verslijten of zelfs kapotgaan.
In het geval dat de aandrijving van de pomp door de aandrijfriem van de dynamo (multiriem) gebeurt, zal de accu niet worden opgeladen wanneer deze vastklikt en zullen sommige andere onderdelen, waaronder de hydraulische stuurbekrachtiging en de airconditioner, niet meer functioneren. Maar als de aandrijving van de pomp van het koelsysteem door een distributieriem of -ketting gebeurt, dan zal de breuk ervan veel ernstigere gevolgen hebben. Er is bijvoorbeeld een kans dat de kleppen worden beschadigd, dat de zuiger kapot gaat, dat de nokkenas en zijn lagers defect raken en dat de cilinderkop vervormd raakt of barst.
Kan ik zonder waterpomp met een auto rijden?
Nee, dat is niet aan te raden. De waterpomp is een essentieel onderdeel van het koelsysteem, en de uitval hiervan resulteert in oververhitting van en ernstige schade aan de motor. Daarnaast kan een voertuig zonder waterpomp niet functioneren: de poelie is een essentieel onderdeel voor het aandrijven van het kleppenmechanisme of van de ondersteunende uitrusting. De aandrijfriemen kunnen niet op de juiste manier worden gespannen als dit onderdeel niet aanwezig is.
Moet ik de waterpomp tegelijk met de distributieriem vernieuwen?
Ja. Een waterpomp, een distributieriem en poelies worden altijd gelijktijdig vernieuwd. Deze auto-onderdelen hebben ruwweg dezelfde gebruiksduur. Ook de kleinste mankementen eraan zijn onaanvaardbaar, want de bedrijfstoestand van de motor is direct afhankelijk van het kleppenmechanisme.
Welke factoren zorgen ervoor dat een waterpomp kapotgaat?
Het gebruik van koelvloeistof van slechte kwaliteit of als deze niet op tijd wordt vervangen, kan leiden tot vroegtijdige slijtage van de afdichtingen, met als gevolg dat het apparaat gaat lekken. Om beschadigingen aan de afdichtingen tegen te gaan, dient de pomp niet zonder koelvloeistof te functioneren, zelfs niet kortstondig. Lekkage van de afdichting van de as zorgt ervoor dat het smeermiddel uit de lagers van de as wordt gespoeld, zodat deze snel defect raken. Daarbij komt dat de lagers stuk kunnen gaan bij een verkeerde uitlijning van de poelies of bij een te strak gespannen aandrijfriem. Hierdoor kan eveneens de aandrijfas van de pomp schade oplopen.
Daarnaast zorgen onzuiverheden, verontreinigingen en diverse additieven (bijv. een lekafdichtmiddel voor de radiateur) in de koelvloeistof ervoor dat de elkaar aanrakende onderdelen verslijten, afzettingen op de schoepen en corrosievorming teweegbrengen.
Hoeveel tijd kost de vervanging van een distributieriem en een waterpomp?
De installatie van nieuwe componenten kost 3-10 uur en in sommige gevallen zelfs langer. De complexiteit van de werkzaamheden is afhankelijk van de constructie van de auto, het aantal extra eenheden en hoe de motorruimte is ingericht.
Soms is een vervanging van de thermostaat aan te raden bij de installatie van de nieuwe waterpomp. Vaak stellen automobilisten zich de vraag of dit wel verstandig is.
Anders dan bij de riem en de poelies is de installatie van een nieuwe thermostaat bij vervanging van de waterpomp meestal niet nodig. Overigens is de gebruiksduur ervan circa 1,5 keer zo lang als die van de pomp. Toch is het voor een aantal motoren van de modellen van Volkswagen, Vauxhall en Opel aan te raden om de thermostaat te vernieuwen. Hierbij wordt de thermostaat vlak achter het aandrijfsysteem van de distributieriem geïnstalleerd. Voor toegang tot dit onderdeel moet het complete systeem van de distributieriem dan ook worden verwijderd. Ook kunnen deze componenten niet opnieuw worden gebruikt, zodat deze onderdelen ook vervangen moeten worden indien zij niet kapot zijn. Vandaar dat het vervangen van de thermostaat in dat geval een verstandige keuze is.
Moet ik de koelvloeistof afvloeien als ik de waterpomp wil vervangen?
Over het algemeen vloeit er een aanzienlijke hoeveelheid koelvloeistof weg bij het losmaken van de slang van de pomp. Vandaar dat het verstandiger is om de koelvloeistof op voorhand af te vloeien in een bak, zodat er geen spetters in de motorruimte terechtkomen en er geen schadelijke stoffen gemorst kunnen worden. Let erop dat de bak schoon is in het geval van eventueel hergebruik van de koelvloeistof.
Kan een defecte waterpomp leiden tot een schokkerig draaiende motor?
Nee, want het instabiel stationair-draaien van de motor is het gevolg van andere mankementen en heeft niets te maken met een defect aan de waterpomp.