Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Wat zijn aanwijzingen van een slecht werkende thermostaat?
Mocht de thermostaat uitvallen, kan het heel veel tijd kosten om de werktemperatuur te bereiken, of zal de motor in plaats daarvan snel oververhit raken. Bij het optrekken kan de motortemperatuur plotseling omlaag gaan en vlak na het tot stilstand brengen van het voertuig even sterk stijgen. De interieurverwarming werkt minder goed. Bovendien duidt de temperatuur van de onderste radiateurbuis op een gebrekkige thermostaat: zodra deze vlak na de motorstart warm wordt, houdt dit in dat de klep van dit onderdeel open blijft staan. Mocht de buis na het bereiken van de bedrijfstemperatuur van de motor koud blijven, dan duidt dit erop dat de klep dicht blijft zitten.
Soms veroorzaakt een defecte thermostaat dat het lampje Check Engine oplicht. Met behulp van een diagnostische scan kan de bijbehorende storingscode zichtbaar worden gemaakt. Maar dat is niet altijd het geval, zodat u nog steeds de hierboven genoemde klachten in aanmerking dient te nemen.
Het kan gebeuren dat de motor in zijn geheel niet wil starten als deze eenheid kapot is. Dit is het geval bij MINI's die een thermostaat met ingebouwde sensoren voor de temperatuur van de koelvloeistof hebben. Gaat deze sensor kapot, dan start en stopt de motor direct. Het kan voorkomen dat de ECU het starten van de motor verhindert.
Hoe kan ik een vastzittende thermostaat repareren?
Indien u bij de diagnostische scan een foutmelding heeft aangetroffen die aangeeft dat de thermostaat vastzit, moet u het onderdeel vervangen. Alleen op die wijze kan dit defect worden verholpen.
Kan ik met een auto rijden waarvan de thermostaat kapot is?
Nee, dat is niet aan te raden. De thermostaat moet naar behoren functioneren, want de functionaliteit van het koelsysteem is er rechtstreeks van afhankelijk. Bij open kleppen zal de koelvloeistof door het grotere circuit circuleren, met als gevolg een aanmerkelijk langere opwarmingstijd van de motor. Hierdoor neemt de slijtage aan de motor en de belasting van het smeersysteem toe. Blijft de klep van de thermostaat gesloten, dan loopt de koelvloeistof niet meer naar de radiateur en koelt hij niet meer af, wat oververhitting van de motor tot gevolg heeft.
Wat kan er gebeuren met een motor waarvan de thermostaat op de kop is geplaatst?
Dit onderdeel dient precies op de door de producent van de auto gespecificeerde positie te zijn aangebracht. Ondersteboven geplaatste componenten zorgen ervoor dat de klep niet correct functioneert, waardoor de koelvloeistof zou kunnen gaan koken, want deze stroomt enkel door het kleine circuit. Dit kan resulteren in oververhitting van de motor.
Waarom raakt mijn auto oververhit ofschoon ik een nieuwe thermostaat heb?
De mogelijkheid bestaat dat de nieuwe eenheid voor de montage niet getest is en dat u een gebrekkig of defect onderdeel ontvangen hebt. Ditzelfde kan ook het gevolg zijn van een foutieve montage van het onderdeel. Mocht u met zekerheid weten dat het onderdeel in orde is en goed gemonteerd, dan heeft de oververhitting een andere oorzaak. Zo kan het zijn dat u een verstopping in de radiateur hebt, dat er luchtsluizen in het systeem zitten of dat het koelvloeistofpeil te laag is. Soms ontstaat oververhitting ook bij een correct functionerend koelsysteem. Bijvoorbeeld bij een gescheurde cilinderkoppakking vindt er doorstroming van uitlaatgassen plaats, of een probleem met de brandstofinspuiting, de vorming van het mengsel of de ontsteking.
Moet ik koelvloeistof afvloeien als ik de thermostaat wil vervangen?
Ja, meestal dient u de koelvloeistof af te vloeien alvorens een nieuw onderdeel te monteren. Als u de koelvloeistof onlangs ververst hebt en deze wilt herbruiken dient u vooraf een schone opvangbak klaar te zetten. Er zijn autobezitters die het voor elkaar krijgen om de koelvloeistof deels via de slang van de thermostaat vloeien. Hierbij bestaat echter de kans dat de vloeistof in de motorruimte terechtkomt en dat hierdoor de elektrische onderdelen schade oplopen. Om die reden is het praktischer en ook veiliger om werk te verrichten aan een geheel leeggepompt koelsysteem.