Vervang Thermostaat door uzelf

Zelf Thermostaat vervangen – handleidingen en tutorials

Nuttige leidraden en tips betreffende het vervangen van Thermostaat
Merk
Model
Categorie van het auto-onderdeel

Thermostaat vervangen: leidraden met stappenplan

Hier vind je nuttige handleidingen en tips voor vervanging van je Thermostaat op populaire automodellen. De professionele aanbevelingen van onze experts helpen je bij de eigenhandige vervanging van je Thermostaat. Selecteer je auto in de selector en download gratis handleidingen en video's.
Thermostaat wijzigen: videogids

Meest bekeken video-tutorials over de installatie van Thermostaat

  • Zelf Thermostaten vervangen - video online
    Hoe een thermostaat op een PEUGEOT 207 [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Zelf Thermostaat, behuizing monteren video-instructie op OPEL VECTRA
    Hoe de OPEL VECTRA C thermostaat vervangen Handleiding | Autodoc
  • Hoe en wanneer Thermostaathuis vervangen OPEL MERIVA: videohandleidingen
    Hoe een thermostaat op een OPEL MERIVA A [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Thermostaat, koelvloeistof demonteren online instructies
    Hoe een thermostaat op een VW GOLF 4 [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Thermostaathuis veranderen VW tips
    Hoe een thermostaat op een VW GOLF 2 [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Ontdek hoe u het probleem met Koelwaterthermostaat VW kunt oplossen: videogids
    Hoe een thermostaat op een VW PASSAT B7 Sedan [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Zelf Thermostaten vervangen - video online
    Hoe een thermostaat op een AUDI A4 B5 Sedan [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Zelf Thermostaat, behuizing monteren video-instructie op BMW 3 SERIES
    Hoe de BMW 3 E46 draagarmhouder vervangen Handleiding | Autodoc
  • Hoe en wanneer Thermostaathuis vervangen OPEL CORSA B (73_, 78_, 79_): videohandleidingen
    Hoe een thermostaat op een OPEL CORSA S93 [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Thermostaat, koelvloeistof demonteren online instructies
    Hoe temperatuursensor en thermostaat vervangen bij een MERCEDES W124 [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Thermostaathuis veranderen FORD tips
    Hoe een thermostaat op een FORD MONDEO MK3 Sedan [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Ontdek hoe u het probleem met Koelwaterthermostaat BMW kunt oplossen: videogids
    Hoe een thermostaat op een BMW E46 Touring [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Hoe een thermostaat op een BMW E36 [HANDLEIDING AUTODOC]
    Hoe een thermostaat op een BMW E36 [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Hoe een thermostaat op een ALFA ROMEO 147 (937) [HANDLEIDING AUTODOC]
    Hoe een thermostaat op een ALFA ROMEO 147 (937) [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Hoe een thermostaat op een BMW E39 Touring [HANDLEIDING AUTODOC]
    Hoe een thermostaat op een BMW E39 Touring [HANDLEIDING AUTODOC]
  • Hoe radiateur en thermostaat vervangen bij een MERCEDES W201 [HANDLEIDING AUTODOC]
    Hoe radiateur en thermostaat vervangen bij een MERCEDES W201 [HANDLEIDING AUTODOC]
Thermostaat : correcte verwijdering
Algemene aanbevelingen van AUTODOC voor het terugdringen van verontreiniging
Vervangen van uw Thermostaat - beste-praktijkengids

Video-handleidingen voor vervanging van Thermostaat - playlist van AUTODOC CLUB

  • Thermostaat zelf vervangen - gratis instructievideo
    Play all playlists
    Hoe de thermostaat vervangen tutorial | Stap-voor-stap videogids
DIY gids voor probleemoplossing Thermostaat
Advies over auto-onderhoud
  • Thermostaathuis vervanging en nog veel meer - gratis videotips
    Geluiden onder de motorkap die u niet mag negeren | AUTODOC
  • Thermostaat, koelvloeistof vervangende trucjes
    4 redenen waarom je MOTORSTORINGSLAMPJE brandt | AUTODOC tips
  • Onderhoudsadvies Koelwaterthermostaat
    De tekenen en oorzaken van het overslaan van de motor | Tips van AUTODOC
  • Thermostaten onderhouds tips
    Hoe een auto te starten na een lange periode van stilstand | AUTODOC tips
Installeer de AUTODOC CLUB-app!
Uw persoonlijke uitgavenboekhouder, onderhoudstips, reminders over aanstaande afspraken en service-intervallen, instructies voor eigenhandige reparaties – allemaal op uw telefoon.
Instructie voor Thermostaat plaatsen - scannen de QR-code
Scannen

Om de app te downloaden:

  • - scan de QR-code
  • - via de App Store downloaden
  • - bij Google Play downloaden
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op

Veelgestelde vragen over het vervangen van een thermostaat

Wat zijn aanwijzingen van een slecht werkende thermostaat?

Mocht de thermostaat uitvallen, kan het heel veel tijd kosten om de werktemperatuur te bereiken, of zal de motor in plaats daarvan snel oververhit raken. Bij het optrekken kan de motortemperatuur plotseling omlaag gaan en vlak na het tot stilstand brengen van het voertuig even sterk stijgen. De interieurverwarming werkt minder goed. Bovendien duidt de temperatuur van de onderste radiateurbuis op een gebrekkige thermostaat: zodra deze vlak na de motorstart warm wordt, houdt dit in dat de klep van dit onderdeel open blijft staan. Mocht de buis na het bereiken van de bedrijfstemperatuur van de motor koud blijven, dan duidt dit erop dat de klep dicht blijft zitten.

Soms veroorzaakt een defecte thermostaat dat het lampje Check Engine oplicht. Met behulp van een diagnostische scan kan de bijbehorende storingscode zichtbaar worden gemaakt. Maar dat is niet altijd het geval, zodat u nog steeds de hierboven genoemde klachten in aanmerking dient te nemen.

Het kan gebeuren dat de motor in zijn geheel niet wil starten als deze eenheid kapot is. Dit is het geval bij MINI's die een thermostaat met ingebouwde sensoren voor de temperatuur van de koelvloeistof hebben. Gaat deze sensor kapot, dan start en stopt de motor direct. Het kan voorkomen dat de ECU het starten van de motor verhindert.

Hoe kan ik een vastzittende thermostaat repareren?

Indien u bij de diagnostische scan een foutmelding heeft aangetroffen die aangeeft dat de thermostaat vastzit, moet u het onderdeel vervangen. Alleen op die wijze kan dit defect worden verholpen.

Kan ik met een auto rijden waarvan de thermostaat kapot is?

Nee, dat is niet aan te raden. De thermostaat moet naar behoren functioneren, want de functionaliteit van het koelsysteem is er rechtstreeks van afhankelijk. Bij open kleppen zal de koelvloeistof door het grotere circuit circuleren, met als gevolg een aanmerkelijk langere opwarmingstijd van de motor. Hierdoor neemt de slijtage aan de motor en de belasting van het smeersysteem toe. Blijft de klep van de thermostaat gesloten, dan loopt de koelvloeistof niet meer naar de radiateur en koelt hij niet meer af, wat oververhitting van de motor tot gevolg heeft.

Wat kan er gebeuren met een motor waarvan de thermostaat op de kop is geplaatst?

Dit onderdeel dient precies op de door de producent van de auto gespecificeerde positie te zijn aangebracht. Ondersteboven geplaatste componenten zorgen ervoor dat de klep niet correct functioneert, waardoor de koelvloeistof zou kunnen gaan koken, want deze stroomt enkel door het kleine circuit. Dit kan resulteren in oververhitting van de motor.

Waarom raakt mijn auto oververhit ofschoon ik een nieuwe thermostaat heb?

De mogelijkheid bestaat dat de nieuwe eenheid voor de montage niet getest is en dat u een gebrekkig of defect onderdeel ontvangen hebt. Ditzelfde kan ook het gevolg zijn van een foutieve montage van het onderdeel. Mocht u met zekerheid weten dat het onderdeel in orde is en goed gemonteerd, dan heeft de oververhitting een andere oorzaak. Zo kan het zijn dat u een verstopping in de radiateur hebt, dat er luchtsluizen in het systeem zitten of dat het koelvloeistofpeil te laag is. Soms ontstaat oververhitting ook bij een correct functionerend koelsysteem. Bijvoorbeeld bij een gescheurde cilinderkoppakking vindt er doorstroming van uitlaatgassen plaats, of een probleem met de brandstofinspuiting, de vorming van het mengsel of de ontsteking.

Moet ik koelvloeistof afvloeien als ik de thermostaat wil vervangen?

Ja, meestal dient u de koelvloeistof af te vloeien alvorens een nieuw onderdeel te monteren. Als u de koelvloeistof onlangs ververst hebt en deze wilt herbruiken dient u vooraf een schone opvangbak klaar te zetten. Er zijn autobezitters die het voor elkaar krijgen om de koelvloeistof deels via de slang van de thermostaat vloeien. Hierbij bestaat echter de kans dat de vloeistof in de motorruimte terechtkomt en dat hierdoor de elektrische onderdelen schade oplopen. Om die reden is het praktischer en ook veiliger om werk te verrichten aan een geheel leeggepompt koelsysteem.