Om de app te downloaden:
Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op
Wat kan er gebeuren als de motorsteunen kapotgaan?
De motorsteunen zorgen ervoor dat de trillingen ten gevolge van de werking van de motor niet worden doorgegeven aan de carrosserie en de eenheden. Ook waarborgen ze dat de motor goed vastzit. Als de motorsteunen schade hebben opgelopen, dan worden de trillingen, stoten en schokken doorgegeven aan de carrosserie van de auto. Hierdoor wordt het rijcomfort beïnvloed en de levensduur van veel essentiële auto-onderdelen aanzienlijk verkort.
Kan ik met een auto rijden waarvan de motorsteun kapot is?
Dit is afhankelijk van de aard van het defect. Over het algemeen verslijten de motorsteunen geleidelijk. Onbelangrijke slijtage manifesteert zich in toenemende trillingen die op de carrosserie, het stuurwiel en de versnellingspook overgedragen worden. Mocht u deze verschijnselen constateren, dan houdt dat niet in dat u de onderdelen direct dient te vervangen. Wel moet u er rekening mee houden dat ze weldra aan vervanging toe zijn. Maar als het rubberen element helemaal stuk is en van het metalen component is losgekomen of als de bevestigingen kapot zijn, dan moet u de steunen direct vervangen. Rijden met uw auto kan dan leiden tot beschadiging van andere belangrijke onderdelen en assemblages, waaronder de homokineten.
Is de vervanging van de motorsteunen ingewikkeld?
Hoe complex deze werkzaamheden zijn, hangt af van de constructie van de auto evenals de indeling van het motorgedeelte en de plaats waar het te vervangen onderdeel wordt gemonteerd. Zo zijn de bovenste steunen te vinden in een redelijk bereikbare ruimte, zodat het vervangen daarvan doorgaans geen problemen oplevert. Voor vervanging van de onderste steunen zult u de motor moeten ondersteunen (omhoog krikken). Met behulp van de instructiefilmpjes van de AUTODOC CLUB kunt u de vervanging zelf uitvoeren.
Waardoor kunnen motorsteunen defect raken?
Op den duur zullen de rubberen componenten van de onderdelen verharden, minder elastisch worden en barsten. Dit proces wordt versneld bij contact met olie, koelvloeistof en overige technische vloeistoffen. Om die reden kunnen lekkages in de motorruimte de gebruiksduur van de motorsteunen significant verminderen. Ook kunnen de onderdelen vroegtijdig stukgaan als gevolg van montagefouten. Overige nadelige factoren voor deze onderdelen zijn bijvoorbeeld een agressieve rijstijl, rijden op slechte wegen en mankementen aan de ophanging, omdat de steunen zwaarder belast worden.
Motorsteunen met een goede kwaliteit hebben een levensduur van circa 100.000 kilometer. Hoeveel componenten er geplaatst moeten worden hangt af van de constructie van de motor en de locatie van de versnellingsbak. Over het algemeen zijn er 3-5 bevestigingspunten. Een aantal ervan is gemeenschappelijk voor zowel de motor als de versnellingsbak. In de voertuiginstructie kunt u uitgebreide informatie vinden over het aantal onderdelen waarmee uw voertuig is uitgerust.
Welke aanwijzingen zijn er voor slijtage aan de motorsteunen?
Bij slijtage aan de onderdelen worden de trillingen die optreden bij de werking van de motor minder goed opgevangen. Daardoor kunt u deze trillingen ook voelen op de carrosserie, het stuurwiel en op de versnellingspook. Soms, wanneer de motorsteun die zich aan de kant van de versnellingsmechaniek bevindt versleten is, is het mogelijk dat de auto uit de versnelling glijdt en dat u bij het optrekken een kloppend geluid uit de versnellingsbak zult horen. Daarnaast kunt u tijdens het starten van de motor stoten of schokken waarnemen, en bij het optrekken en afremmen stoten en klikken. Het schakelen kan bij voertuigen die een handgeschakelde versnellingsbak hebben, moeilijker zijn.
Soms, bijvoorbeeld als de motor helemaal van de steun is losgekomen, is de overdracht van het koppel naar de wielen minder effectief vanwege de verplaatsing van de motor. De bestuurder ervaart dit als een verlies aan vermogen en een algehele vermindering van de dynamische eigenschappen van de auto.
Gebrekkige steunen kunnen bij bepaalde auto's het Check Engine-lampje doen oplichten. Maar in de meeste gevallen gaat het om een probleem met de motoronderdelen, problemen met de vorming van het brandstof-luchtmengsel en de ontsteking, en niet zozeer om de staat van de steunen. Inspectie hiervan is hier slechts één van de vereiste maatregelen.
Verder stellen autobezitters zich vaak de vraag of een slechte motorsteun tot schokkerig stationair-draaien van de motor kan leiden. De onderdelen zijn bedoeld om trillingen op te vangen en beïnvloeden de werking van de motor niet. Mocht er met de motor zelf niets aan de hand zijn, dan zou deze onder alle bedrijfsomstandigheden prima moeten werken. Bestuurders zouden daarentegen de trillingen die worden overgedragen op de carrosserie van de auto kunnen opvatten als een onregelmatig stationair-draaiende motor.