XWD: definitie, functie, werkingsprincipe en oorzaken van storing

XWD: definitie, functie, werkingsprincipe en oorzaken van storing

XWD, Cross-Wheel Drive of Haldex Generation 4 zijn benamingen voor de vierwielaandrijving die in 2008 in het model Saab Turbo X werd geïntroduceerd. Het systeem werd door de Zweedse Haldex Group in samenwerking met Saab Automobile AB ontwikkeld. Het realiseert een optimale verdeling van het koppel tussen de voorste en achterste assen op basis van de rijstijl en de operationele omstandigheden van de wagen. Het voorkomt wielslip en verbetert de brandstofzuinigheid. Tot 2011 werd dit systeem zowel in de Saab 9-3, de Saab 9-5 als de Opel Insignia geïnstalleerd.

Werking van XWD

Dit systeem wordt aangestuurd door een elektronische eenheid die met de regeleenheden van de motor, de versnellingsbak, de ABS en ESP communiceert. De gegevens over de snelheid van het wiel, de remkracht en de giersnelheid worden naar de regeleenheid van het systeem verzonden en gebruikt voor de aansturing van de energieafname-eenheid. Het zet het koppel van de motor via een cardanas over op een elektronisch gestuurde differentieel met beperkte slip. Laatstgenoemde verdeelt het koppel over de achterwielen.

Koppeloverdracht

  • Tot 100% op allebei de assen in geval van slippen.
  • 50% op beide assen voor een optimale acceleratie, een betere tractie en een stabielere
  •  positie van de wagen.
  • 90% op de voorwielen bij het rijden op de snelweg voor een zuinig brandstofverbruik.
  • Circa 60% op de vooras als er op een natte of gladde ondergrond wordt gereden.
  • Tot 85% op één van de achterwielen als er tijdens het rijden een maximale tractie vereist is.

De nadelen van XWD

  • De pakkingen verslijten sneller.
  • De transmissievloeistof gaat snel achteruit.
  • Het systeem vereist frequent onderhoud.
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op