D3, D4 en D5 zijn turbogeladen dieselmotoren uitgerust met een Common Rail brandstofinjectiesysteem, die worden ingebouwd in de modellen van Volvo. In 2001 zijn ze voor het eerst toegepast. Vandaag de dag worden deze motoren toegepast op bijna alle modellen van het merk. Kenmerkend voor de motoren zijn de uitstekende prestaties en de bedrijfszekerheid. Ze zijn geluidsarm, onderhoudsvriendelijk en helpen het brandstofverbruik te verminderen.
De bijzonderheden van de motoren D3, D4 en D5
De motoren D3, D4 en D5 beschikken over 4 of 5 cilinders. Deze zijn vervaardigd uit aluminium. Deze motoren hebben een enkele of dubbele turbo. In sommige gevallen is er een turbocompressor met variabele geometrie. Per uitvoering kan het injectiesysteem voorzien zijn van elektromagnetische of piëzo-elektrische injectoren. Er wordt een riem gebruikt in het mechanisme van de kleptiming. Een aantal motoren beschikt over een I-Art – door Volvo zelf ontwikkeld. Hierbij wordt een afzonderlijke druk- en temperatuursensor en een microprocessor per injector gebruikt. Dit zorgt ervoor dat de motor soepel loopt en draagt bij aan een zo laag mogelijk brandstofverbruik en een zo gering mogelijke uitstoot van schadelijke stoffen in het milieu.
Vaak voorkomende D3, D4 en D5 motoren
Naam van de versie | Code | Aantal cilinders | Aantal kleppen | Motorinhoud in L | Max. motorvermogen in pk | Max. motorkoppel in Nm | Productie vanaf | Modellen van Volvo die met deze motor zijn uitgerust |
D3 | D4204T16 | 4 | 16 | 2.0 | 150 | 320 | 2018 | V40CC; XC40; S90; V60 |
D4204T9 | 4 | 16 | 2.0 | 150 | 320 | 2015 | V40; S90; XC40; V60; S60; V70; V90 | |
D4204T4 | 4 | 16 | 2.0 | 150 | 350 | 2016 | S60CC; V60CC; V90; V60; XC60 | |
D5204T2 | 5 | 20 | 2.0 | 163 | 400 | 2010 | XC60; S60; V70; S80 | |
D4 | D4204T14 | 4 | 16 | 2.0 | 190 | 400 | 2014 | V60; S90; XC60; S60; V40; V90; XC90 |
D5204T | 5 | 20 | 2.0 | 177 | 400 | 2009 | C30; C70; S40; V50 | |
D4204T6 | 4 | 16 | 2.0 | 190 | 420 | 2016 | XC90 | |
D5 | D5244T | 5 | 20 | 2.4 | 163 | 340 | 2001 | S60; V70; S80; XC70; XC90 |
D5244T4 | 5 | 20 | 2.4 | 185 | 400 | 2005 | S60; XC60; S80; XC70; V70; XC90 | |
D5244T15 | 5 | 20 | 2.4 | 215 | 440 | 2010 | V60; S80; XC60; S60; XC70 | |
D4204T11 | 4 | 16 | 2.0 | 225 | 470 | 2016 | S60; V70; XC90 |
Vaak voorkomende defecten aan de motoren D3, D4 en D
Defecten | Motoren |
De rubberen slangen van de turbolader en de intercooler scheuren vaak. | D4204T14 |
De afdichtingen lekken snel. | D4204T14 |
Er kunnen lekkages van onder het kleppendeksel ontstaan. | D4204T14 |
De distributieriem gaat niet lang mee. | D4204T14; D5244T4; D5244T15; D5244T |
De dieselroetfilter en de EGR-klep zijn tamelijk snel verstopt. | D4204T14; D5244T15; D5244T |
De pakking van de intercooler gaat redelijk snel kapot. | D4204T9; D4204T4 |
De hydraulische klepstoters zijn vrij gevoelig voor de brandstofkwaliteit. | D5244T4; D5244T15; D5244T |
De brandstofverstuivers gaan dikwijls kapot. | D5244T |
De drukregelklep van de brandstofrail gaat zo nu en dan kapot. | D5244T |
De draaiflappen van het inlaatspruitstuk zitten vaak vast. | D5244T4 |
De actuator van de turbolader gaat vroegtijdig kapot. | D5244T4 |
Reageren