Wat is ESC? Beschrijving en werkingsprincipe

Wat is ESC? Beschrijving en werkingsprincipe

ESC is de afkorting van “Electronic Stability Control”. Het systeem wordt toegepast in onder andere de modellen Hyundai, Chevrolet, Škoda, Kia en Lada. Hiermee wordt de wegligging van het voertuig geoptimaliseerd en kunnen ongevallen worden voorkomen. Bovendien helpt het de chauffeur om de voorgenomen koers aan te houden. Een gecompliceerde oplossing die veelal extra functies omvat, waaronder een noodremhulp, kantelbeveiliging en stabiliteitshulp voor aanhangwagens.

De werking van de ESC

De werking van de ESC is nauw verbonden met andere assistenten voor de bestuurder, bijvoorbeeld ABS en ASR. Zodra de sleutel in het contactslot wordt omgedraaid, schakelt deze automatisch in. Daarbij wordt de feitelijke koers van de auto voortdurend vergeleken met de voorgenomen koers om het verschil zo nodig weg te werken.

Met behulp van de stuurhoeksensor, de sensor voor de stand van het gaspedaal en de remlichtschakelaar worden de gedragingen van de chauffeur geregistreerd. Tegelijkertijd geven de giersnelheidssensor, de langs- en zijdelingse versnellingssensoren en de wielsnelheidssensoren gegevens over de feitelijke koers van het voertuig.

De ABS werkt samen met de ESC om de geplande koers te handhaven door remkracht op een aantal wielen toe te passen. Bovendien worden er commando’s voor de beperking van het koppel van de motor naar de besturingseenheid ervan verzonden.

Zodra het systeem wordt ingeschakeld, gaat het corresponderende waarschuwingslampje op het dashboard branden. Om het systeem uit te schakelen, drukt u op de drukknop op de middenconsole.

Populaire automodellen die zijn voorzien van ESC

  • Chevrolet Captiva, Cruze;
  • Škoda Octavia III, Fabia III;
  • Hyundai Elantra V, Sonata V;
  • Lada Vesta GFL;
  • Kia Soul I, Rio II, Carens IV.

De oorzaken van defecten

  • Nadat de accuklem is verwijderd, gaan de instellingen van het systeem verloren.
  • Een zekering die is doorgebrand.
  • De Haldex-koppeling gaat defect.
  • Foutieve meetwaarden van de ABS-sensoren.
  • Breuken in de elektrische bedrading.
  • Oververhitting van de besturingseenheid.