De TDCi zijn turbogeladen dieselmotoren die voorzien zijn van het Common Rail brandstofinjectiesysteem, waarmee de modellen van Ford zijn uitgevoerd. In 2000 zijn ze in gebruik genomen. Bepaalde motoren worden in eigen beheer gebouwd door de Ford Motor Company, maar andere worden door Groupe PSA (nu Stellantis) vervaardigd.
De bijzonderheden van de TDCi-motoren
Elke TDCi-motor beschikt over 4 cilinders met 8 of 16 kleppen. Het motorblok is, afhangend van de uitvoering, vervaardigd uit aluminium of gietijzer. Daarnaast kan tevens de cilinderkop uitgevoerd worden in aluminium of gietijzer. De motor kan voorzien worden van een turbocompressor, veelal met een variabele geometrie. Het mechanisme voor de kleptiming werkt doorgaans met een riem. Maar er zijn ook uitvoeringen verkrijgbaar met een ketting of een combinatie van een riem en een ketting.
Vaak voorkomende TDCi-motoren
Naam van de versie | Code | Motorinhoud in L | Aantal kleppen | Max. motorvermogen in pk | Max. motorkoppel in Nm | Productie vanaf | Modellen van Ford die met deze motor zijn uitgerust |
Duratorq DLD-414 | F6JA | 1.4 | 8 | 68 | 160 | 2002 | Fusion; Fiesta Mk5. |
Duratorq DLD-415 | UGJC | 1.5 | 8 | 75 | 185 | 2012 | B-Max; Fiesta Mk5. |
DLD-416 | GPDA, GPDC | 1.6 | 16 | 90 | 215 | 2005 | Focus Mk1; C-Max. |
DLD-416 | G8DA; G8DB | 1.6 | 16 | 109 | 240 | 2003 | Focus C-Max; Focus Mk2. |
Duratorq DLD-418 | HCPA | 1.8 | 8 | 90 | 227 | 2002 | Focus C-Max; Transit Connect Mk1. |
DLD-418 | FFDA | 1.8 | 8 | 100 | 240 | 2002 | Focus Mk1. |
DLD-418 | KKDA; KKDB | 1.8 | 8 | 115 | 280 | 2004 | C-Max; Focus Mk1. |
DLD-418 | QYWA | 1.8 | 8 | 125 | 320 | 2006 | Galaxy Mk2; S-MAX Mk1. |
Duratorq DW | QXWA | 2.0 | 16 | 140 | 320 | 2006 | S-MAX Mk1; Galaxy Mk2. |
Duratorq DW | TXDA | 2.0 | 16 | 163 | 340 | 2010 | Kuga Mk1. |
Duratorq DW | Q4BA | 2.2 | 16 | 175 | 400 | 2008 | Mondeo Mk4. |
Duratorq DW | KNWA | 2.2 | 16 | 200 | 420 | 2010 | Galaxy Mk2; C-Max. |
TDCi Duratorq | FMBA | 2.0 | 16 | 130 | 330 | 2002 | Mondeo Mk3. |
TDCi Duratorq | QJBB | 2.2 | 16 | 155 | 360 | 2004 | Mondeo Mk3. |
TDCi Duratorq | JXFA | 2.4 | 16 | 115 | 310 | 2006 | Transit Mk6. |
Vaak voorkomende defecten aan de TDCi-motoren
Defecten | Motoren |
De brandstofinjectoren gaan nogal snel stuk. | F6JA; FFDA; JXFA; KKDA; KKDB; FMBA; TXDA; KNWA; Q4BA; QJBB; TXDA; HCPA. |
De kans op thermische beschadiging van de motorzuigers als gevolg van een overmatig brandstoftoevoer naar de injectoren is groot. | FFDA; KKDA; KKDB; HCPA. |
Het slijten van de constructie van de cilinderzuiger veroorzaakt een toename van het olieverbruik van de motor. | F6JA. |
De turbolader raakt snel versleten. | GPDA; GPDC; F6JA. |
De voorste motorsteun gaat slechts kort mee. | F6JA. |
Er vormen zich snel koolstofafzettingen door de EGR-klep. | TXDA; KNWA; Q4BA; UGJC. |
Na betrekkelijk weinig kilometers raakt het roetfilter verstopt. | UGJC; Q4BA; KNWA; TXDA. |
De onderdelen van het brandstofsysteem raken snel versleten. | G8DA; UGJC; G8DB. |
De nokkenassen raken vroegtijdig versleten en hun distributieketting wordt opgerekt. | GPDA; GPDC; G8DA; QXWA; G8DB. |
De ringen onderaan de brandstofinjectoren verbranden vaak. | GPDA; G8DA; G8DB; GPDC. |
Op de motor ontstaat snel een koolstofafzetting. | GPDA; G8DA; G8DB; GPDC. |
Na verloop van tijd ontstaan er lekkages van de hydraulische steunen. | GPDA; GPDC; G8DB; G8DA. |
De poelie van de krukasdemper en de krukaspositiesensor gaan vroegtijdig defect. | HCPA; KKDA; QYWA; FFDA. |
De onderdelen van het brandstofsysteem zijn vatbaar voor luchtsluizen. | QYWA. |
Er kan al snel een defect ontstaan aan de hydraulische hefinrichtingen, waardoor er een kloppend geluid hoorbaar is. | QXWA; TXDA. |
Als gevolg van trillingen gaat de elektrische bedrading stuk en treden er defecten op in de elektronische besturingseenheid. | QXWA; TXDA. |
Verontreinigingen in de brandstof brengen schade toe aan de as van de brandstofpomp. | JXFA; FMBA. |
Het kleine uiteinde van de drijfstangen gaat kapot. | FMBA; JXFA; QJBB. |
Reageren