TDCi: Ford dieselmotoren met Common Rail directe brandstofinjectiesysteem

TDCi: Ford dieselmotoren met Common Rail directe brandstofinjectiesysteem

De TDCi zijn turbogeladen dieselmotoren die voorzien zijn van het Common Rail brandstofinjectiesysteem, waarmee de modellen van Ford zijn uitgevoerd. In 2000 zijn ze in gebruik genomen. Bepaalde motoren worden in eigen beheer gebouwd door de Ford Motor Company, maar andere worden door Groupe PSA (nu Stellantis) vervaardigd.

De bijzonderheden van de TDCi-motoren

Elke TDCi-motor beschikt over 4 cilinders met 8 of 16 kleppen. Het motorblok is, afhangend van de uitvoering, vervaardigd uit aluminium of gietijzer. Daarnaast kan tevens de cilinderkop uitgevoerd worden in aluminium of gietijzer. De motor kan voorzien worden van een turbocompressor, veelal met een variabele geometrie. Het mechanisme voor de kleptiming werkt doorgaans met een riem. Maar er zijn ook uitvoeringen verkrijgbaar met een ketting of een combinatie van een riem en een ketting.

Vaak voorkomende TDCi-motoren

Naam van de versie Code Motorinhoud in L Aantal kleppen Max. motorvermogen in pk Max. motorkoppel in Nm Productie vanaf Modellen van Ford die met deze motor zijn uitgerust
Duratorq DLD-414 F6JA 1.4 8 68 160 2002 Fusion; Fiesta Mk5. 
Duratorq DLD-415 UGJC 1.5 8 75 185 2012 B-Max; Fiesta Mk5.
DLD-416 GPDA, GPDC 1.6 16 90 215 2005 Focus Mk1; C-Max. 
DLD-416 G8DA; G8DB 1.6 16 109 240 2003 Focus C-Max; Focus Mk2.
Duratorq DLD-418 HCPA 1.8 8 90 227 2002 Focus C-Max; Transit Connect Mk1.
DLD-418 FFDA 1.8 8 100 240 2002 Focus Mk1.
DLD-418 KKDA; KKDB 1.8 8 115 280 2004 C-Max; Focus Mk1.
DLD-418 QYWA 1.8 8 125 320 2006 Galaxy Mk2; S-MAX Mk1.
Duratorq DW QXWA 2.0 16 140 320 2006 S-MAX Mk1; Galaxy Mk2.
Duratorq DW TXDA 2.0 16 163 340 2010 Kuga Mk1.
Duratorq DW Q4BA 2.2 16 175 400 2008 Mondeo Mk4.
Duratorq DW KNWA 2.2 16 200 420 2010 Galaxy Mk2; C-Max.
TDCi Duratorq FMBA 2.0 16 130 330 2002 Mondeo Mk3.
TDCi Duratorq QJBB 2.2 16 155 360 2004 Mondeo Mk3.
TDCi Duratorq JXFA 2.4 16 115 310 2006 Transit Mk6.

Vaak voorkomende defecten aan de TDCi-motoren

DefectenMotoren
De brandstofinjectoren gaan nogal snel stuk.F6JA; FFDA; JXFA; KKDA; KKDB; FMBA; TXDA; KNWA; Q4BA; QJBB; TXDA; HCPA.
De kans op thermische beschadiging van de motorzuigers als gevolg van een overmatig brandstoftoevoer naar de injectoren is groot.FFDA; KKDA; KKDB; HCPA.
Het slijten van de constructie van de cilinderzuiger veroorzaakt een toename van het olieverbruik van de motor.F6JA.
De turbolader raakt snel versleten.GPDA; GPDC; F6JA.
De voorste motorsteun gaat slechts kort mee.F6JA.
Er vormen zich snel koolstofafzettingen door de EGR-klep.TXDA; KNWA; Q4BA; UGJC.
Na betrekkelijk weinig kilometers raakt het roetfilter verstopt.UGJC; Q4BA; KNWA; TXDA.
De onderdelen van het brandstofsysteem raken snel versleten.G8DA; UGJC; G8DB.
De nokkenassen raken vroegtijdig versleten en hun distributieketting wordt opgerekt.GPDA; GPDC; G8DA; QXWA; G8DB. 
De ringen onderaan de brandstofinjectoren verbranden vaak.GPDA; G8DA; G8DB; GPDC.
Op de motor ontstaat snel een koolstofafzetting.GPDA; G8DA; G8DB; GPDC.
Na verloop van tijd ontstaan er lekkages van de hydraulische steunen.GPDA; GPDC; G8DB; G8DA.
De poelie van de krukasdemper en de krukaspositiesensor gaan vroegtijdig defect.HCPA; KKDA; QYWA; FFDA.
De onderdelen van het brandstofsysteem zijn vatbaar voor luchtsluizen.QYWA.
Er kan al snel een defect ontstaan aan de hydraulische hefinrichtingen, waardoor er een kloppend geluid hoorbaar is.QXWA; TXDA.
Als gevolg van trillingen gaat de elektrische bedrading stuk en treden er defecten op in de elektronische besturingseenheid.QXWA; TXDA.
Verontreinigingen in de brandstof brengen schade toe aan de as van de brandstofpomp.JXFA; FMBA.
Het kleine uiteinde van de drijfstangen gaat kapot.FMBA; JXFA; QJBB.