2-Tronic — versnellingsbakken voor Peugeot auto's

2-Tronic — versnellingsbakken voor Peugeot auto's

De 2-Tronic is een geautomatiseerde 5-versnellingsbak waarmee een aantal modellen van Peugeot vanaf 2005 zijn uitgerust. Hij beschikt over een handgeschakelde bedieningsmodus die zich aanpast aan de specifieke rijstijl van de bestuurder.

De werking van de 2-Tronic

De transmissie 2-Tronic werkt volgens een handmatige versnellingsbak voorzien van twee elektromechanische componenten die via een computer worden geregeld. Eén ervan dient voor de keuze van de versnelling en de andere voor het aan- en afkoppelen van de koppeling. Voor het overschakelen op de handgeschakelde modus brengt de chauffeur de versnellingshendel in de positie “M” en zet deze dan in de positie “+” of “-” voor het naar een hogere of lagere versnelling schakelen. In deze stand wordt de transmissie tevens aangestuurd via schakelpeddels.

Vaak voorkomende 2-Tronic transmissies

Transmissie codeProducentMax. motorkoppel in NmMax. motorinhoud in LSoort aandrijvingProductie vanafGebruikt in de modellen
МC5AisinVoorwielaandrijving2005Peugeot 107
MAPPSA1401.4Voorwielaandrijving2006Peugeot 207; Peugeot 1007

Vaak voorkomende defecten aan de 2-Tronic transmissies

DefectenTransmissies
Vanwege defecten in de firmware kunnen er zich tijdens het schakelen schokken voordoen.MAP
De koppelingsaandrijving gaat niet lang mee.MAP; C551/C552
De bedieningseenheid van de transmissie werkt niet meer.MAP
De onderdelen van de koppeling raken snel defect.MAP; C551/C552

Aantal reacties: 1

  • @user_814773
    17.11.2023 10:49
    Lid

    Hoe kun je dit voorkomen?

    Vanwege defecten in de firmware kunnen er zich tijdens het schakelen schokken voordoen'

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op