De 2-Tronic is een geautomatiseerde 5-versnellingsbak waarmee een aantal modellen van Peugeot vanaf 2005 zijn uitgerust. Hij beschikt over een handgeschakelde bedieningsmodus die zich aanpast aan de specifieke rijstijl van de bestuurder.
De werking van de 2-Tronic
De transmissie 2-Tronic werkt volgens een handmatige versnellingsbak voorzien van twee elektromechanische componenten die via een computer worden geregeld. Eén ervan dient voor de keuze van de versnelling en de andere voor het aan- en afkoppelen van de koppeling. Voor het overschakelen op de handgeschakelde modus brengt de chauffeur de versnellingshendel in de positie “M” en zet deze dan in de positie “+” of “-” voor het naar een hogere of lagere versnelling schakelen. In deze stand wordt de transmissie tevens aangestuurd via schakelpeddels.
Vaak voorkomende 2-Tronic transmissies
Transmissie code | Producent | Max. motorkoppel in Nm | Max. motorinhoud in L | Soort aandrijving | Productie vanaf | Gebruikt in de modellen |
МC5 | Aisin | – | – | Voorwielaandrijving | 2005 | Peugeot 107 |
MAP | PSA | 140 | 1.4 | Voorwielaandrijving | 2006 | Peugeot 207; Peugeot 1007 |
Vaak voorkomende defecten aan de 2-Tronic transmissies
Defecten | Transmissies |
Vanwege defecten in de firmware kunnen er zich tijdens het schakelen schokken voordoen. | MAP |
De koppelingsaandrijving gaat niet lang mee. | MAP; C551/C552 |
De bedieningseenheid van de transmissie werkt niet meer. | MAP |
De onderdelen van de koppeling raken snel defect. | MAP; C551/C552 |
- @user_81477317.11.2023 10:49Lid
Hoe kun je dit voorkomen?
Vanwege defecten in de firmware kunnen er zich tijdens het schakelen schokken voordoen'
Aantal reacties: 1