De Comfortronic is een automatische versnellingsbak voorzien van een handmatige schakelfunctie waarmee de modellen van Lancia zijn uitgerust.
De werking van de Comfortronic
De transmissie Comfortronic berust op een traditionele automatische versnellingsbak die voorzien is van een hydraulische koppelomvormer, planetaire reducerende tandwielen en een elektronische besturing. De handbediende modus werkt op basis van een speciale software. Voor de activering ervan verplaatst de chauffeur de versnellingspook naar de corresponderende positie. Het verplaatsen van de hendel naar “+” of “-” zorgt ervoor dat er respectievelijk naar een hogere of lagere versnelling wordt geschakeld.
Vaak voorkomende Comfortronic-transmissies
Transmissie code | Producent | Aantal versnellingen | Max. motorkoppel in Nm | Max. motorinhoud in L | Soort aandrijving | Productie vanaf | Gebruikt in de modellen |
4HP20 | ZF | 4 | 330 | 3.5 | Voor wielaandrijving | 1995 | Lancia Kappa; Lancia Lybra; Lancia Phedra |
AW55-50SN | Aisin | 5 | 330 | 3.5 | Voor wielaandrijving | 2000 | Lancia Thesis |
Vaak voorkomende defecten aan de Comfortronic transmissies
Defecten | Transmissies |
De transmissie gaat trillen en lekken als gevolg van slijtage van de koppeling wrijvingsplaten en de koppelomvormer. | ZF 4HP20 |
De kraag van de oliepomp, de aandrijving en de lagers van de remklauw lopen schade op. | ZF 4HP20 |
De solenoïden raken vaak defect. Dat komt vaak door vervuiling. | ZF 4HP20; AW55-50SN |
De schakelsensor gaat niet lang mee. | ZF 4HP20 |
De kragen van de planetaire tandwielen zijn geneigd om vroegtijdig stuk te gaan. | AW55-50SN |
Reageren