TACshift: kenmerken, voordelen & nadelen

TACshift: kenmerken, voordelen & nadelen

De TACshift (Touch Activated Control) is een handmatige schakelfunctie voor de automatische versnellingsbak, waarmee de Pontiac Grand Prix G-Force conceptwagen uit 2002 voor het eerst werd uitgerust. Vervolgens is deze voor een aantal uitvoeringen van het productiemodel van de Pontiac Grand Prix gebruikt. Uiteindelijk kreeg het een nieuwe naam: TAPshift.

De werking van de TACshift (Touch Activated Control)

De hydro-automatische GM 4T65E versnellingsbak met elektronische besturing is van het systeem TAC-shift voorzien. De chauffeur heeft de keuze uit een aantal automatische schakelmodi. Bij handmatige bediening kan men schakelen door middel van schakelpeddels met de aanduiding “+” en “-“.

De technische bijzonderheden van transmissies met de functie TACshift

Transmissie codeSoort aandrijvingMax. motorinhoud in LMax. motorkoppel in NmBouwjarenGebruikt in de modellen
GM 4T65EVoorwielaandrijving, Vierwielaandrijving3.83801995–2008Pontiac Grand Prix

Vaak voorkomende defecten 

  • De lagers gaan na een poosje stuk.
  • De trommels van de koppeling gaan niet lang mee.
  • De randen en aandrijfketting raken snel versleten.
  • De solenoïden verontreinigen bij een niet tijdige verversing van de transmissie-olie.
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op