DSTC: definitie, functie, werkingsprincipe en oorzaken van storing

DSTC: definitie, functie, werkingsprincipe en oorzaken van storing

DSTC is de afkorting voor Dynamic Stability & Traction Control en dit systeem wordt toegepast in de modellen van Volvo. In 1998 werd het geïntroduceerd in de sedan Volvo S80. Het systeem draagt in belangrijke mate bij aan de veiligheid van de auto; hiermee wordt het rijgedrag en de wendbaarheid verbeterd en wordt slippen en wegglijden van de wielen tegengegaan.

De werking van de DSTC

Om de stabiliteit te behouden, wordt de gewenste koers van de chauffeur vergeleken met de daadwerkelijke koers van het voertuig. Voor de bepaling van de juiste koers maakt een processor gebruik van de informatie over de stuurhoek, over de druk in het remsysteem en over de positie van de remlichtschakelaar. Voor het vaststellen van de feitelijke rijrichting tellen de volgende parameters mee: de wielsnelheid, de giersnelheid en de middelpuntvliedende kracht.

Zonodig schakelt dit systeem de remmen in om het voertuig weer op de gewenste koers te krijgen. Bovendien is het mogelijk om hiervoor het motorkoppel te reduceren door het aanpassen van de hoeveelheid ingespoten brandstof.

Dit systeem is standaard geactiveerd en is niet uit te schakelen. Maar de chauffeur kan wel de Sportmodus activeren, waarbij het systeem bijvoorbeeld “gecontroleerd slippen” mogelijk maakt.

Populaire modellen van Volvo die voorzien zijn van DSTC

  • V60 I, II;
  • S80 I, II;
  • V70 II, III;
  • S60 I, II;
  • V90 Cross Country.

De oorzaken van defecten aan de DSTC

  • De stuurhoeksensor gaat dikwijls stuk.
  • De wielsnelheidssensoren raken verontreinigd.
  • De bedrading kan beschadigen.
AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op