Wat is CiTD? Motorprestatiekenmerken

Wat is CiTD? Motorprestatiekenmerken

De CiTD-motoren zijn turbogeladen dieselmotoren uitgerust met een Common Rail-brandstofinjectiesysteem, waarmee de modellen van Mazda zijn uitgevoerd. De motoren worden ook MZR-CD, MZ-CD of CD genoemd. In 2002 zijn ze geïntroduceerd. Tot 2014 zijn de motoren volop gebruikt, en daarna zijn ze gaandeweg door de Skyactiv-D motoren vervangen. Het grootste deel van de CiTD-motoren is door Mazda Motor Corporation zelf ontwikkeld. Een aantal daarvan zijn evenwel aangepaste motoren die afkomstig zijn van de Groep PSA.

De bijzonderheden van de CiTD-motoren

De motoren zijn voorzien van 4 cilinders met 8 of 16 kleppen. De motorblokken zijn uitgevoerd in gietijzer of aluminium. De cilinderkop wordt altijd gemaakt van aluminium. Al naargelang de uitvoering zijn de motoren voorzien van turbo’s van IHI, BorgWarner of MHI en injectiesystemen voor brandstof van Siemens of Denso. De omwenteling tussen de onderdelen van het mechanisme van de kleptiming gebeurt met behulp van een riem of ketting.

Vaak voorkomende CiTD-motoren

Code Motorinhoud in L Aantal kleppen Max. motorvermogen in pk Max. motorkoppel in Nm Productie vanaf Modellen van Mazda die met deze motor zijn uitgerust
RF5C 2.0 16 120–135 310 2002 MPV LW; 6 GG
RF7J 2.0 16 110–145 310–360 2005 3 BK; 6 GG; 5 CR; 6 GH
R2AA 2.2 16 150‒185 360‒400 2008 3 BL; CX-7 ER; 6 GH
Y404 1.4 8 68 160 2003 2 DY; 2 DE
Y406/ Y646 1.6 16 90 205–215 2004 2 DE; 3 BK; 3 BL; 5 CW
Y601, Y642 1.6 16 109 240
Y661 1.6 8 95 205
Y650, Y655, Y6Y1 1.6 8 115 270

Vaak voorkomende defecten aan de CiTD-modellen

Defecten Motoren
De ringen die onder de brandstofinjectoren zitten, branden vaak door.RF7J; R2AA; RF5C.
De kleppen van de vacuümleidingen gaan niet lang mee.RF5C.
De massa-luchtstroomsensor gaat veelal defect.RF5C; RF7J.
In sommige gevallen stopt de klep van de hogedruk-brandstofpomp met werken.RF5C; R2AA; Y404; RF7J.
De flenzen van de intercooler kunnen gaan scheuren.RF7J.
De distributieketting raakt vroegtijdig opgerekt.R2AA.
Al bij een lage kilometerstand kan de dempende poelie van de krukas kapot gaan.Y404.
De nokken van de nokkenas raken snel versleten.Y406; Y642; Y646; Y601.
De turbolader gaat nogal eens stuk.Y406; Y642; Y646; Y601.
De ketting waarmee de nokkenassen zijn verbonden, heeft de neiging om op te rekken.Y406; Y642; Y646; Y601.