VCDi is een lijn van turbogeladen dieselmotoren die voorzien zijn van een Common Rail brandstofinjectiesysteem. Vanaf 2006 zijn ze ingebouwd in de modellen van Chevrolet. In eerste instantie zijn ze gebouwd door de firma VM Motori. Na 2010 worden deze motoren door General Motors vervaardigd.
De bijzonderheden van de VCDi-motoren
Deze motoren beschikken over 4 cilinders met 16 kleppen. Het motorblok is vervaardigd uit gietijzer en de cilinderkop is gemaakt van aluminium. Het mechanisme voor de kleptiming gebeurt met behulp van een riem of via een ketting. Elke uitvoering is voorzien van een turbolader die een variabele geometrie heeft, wat de prestaties ten goede komt.
De technische bijzonderheden van de VCDi-motoren
Motorcode | Motorinhoud in L | Max. motorvermogen in pk | Max. motorkoppel in Nm | Productie vanaf | Modellen die met deze motor zijn uitgerust |
Z20S (Z20DMH, LLW) | 2.0 | 150 | 320 | 2006 | Captiva C100; Cruze J300; Epica V250. |
Z20S1 (Z20DM, LMN) | 2.0 | 121‒127 | 280‒300 | 2006 | Captiva C100; Lacetti J200. |
Z20D1 (LNP) | 2.0 | 163 | 350–360 | 2010 | Cruze J300; Orlando J309; Malibu. |
Z22D1 (LNQ) | 2.2 | 163–184 | 350–400 | 2010 | Captiva C140. |
Vaak voorkomende defecten aan de VCDi-motoren
Defecten | Motoren |
De onderdelen van het brandstofsysteem zijn uiterst kwetsbaar voor de brandstofkwaliteit. | Z20S (Z20DMH, LLW); Z20D1 (LNP); Z20S1 (Z20DM, LMN). |
De aandrijfriem van de kleppen gaat slechts een korte tijd mee. | Z20S (Z20DMH, LLW); Z20S1 (Z20DM, LMN). |
De distributieketting van de kleppen rekt snel uit. | Z22D1 (LNQ); Z20D1 (LNP). |
De turbolader gaat vaak defect. | Z20D1 (LNP). |
Het dieselroetfilter raakt snel verstopt. | Z20D1 (LNP). |
Reageren