Geartronic — versnellingsbakken voor Volvo auto's

Geartronic — versnellingsbakken voor Volvo auto's

Geartronic is een manumatische versnellingsbak die is voorzien van een hydraulische koppelomvormer met een handbediende modus, waarmee zowel personenauto’s als bedrijfswagens van Volvo worden uitgerust. Deze is in de negentiger jaren van de vorige eeuw op de markt gebracht. Inmiddels is vrijwel ieder model van dit merk hiervan voorzien. De handgeschakelde modus biedt de chauffeur de mogelijkheid om de auto zonodig onder controle te houden; onder andere om de off-road prestaties of de rijdynamiek in specifieke rij-omstandigheden te optimaliseren.

De werking van Geartronic

Standaardmatig functioneert de Geartronic als een automatische versnellingsbak, waarmee de verhouding tussen de versnellingen onafhankelijk van elkaar wordt berekend en gewijzigd. Voor het overschakelen op handmatig, duwt de chauffeur de versnellingspook in de “+S-” positie en daarna in de “+” of “-“, al naar gelang de versnelling waar hij/zij naar wil schakelen. Tal van moderne modellen van Volvo beschikken bovendien over peddelschakelaars voor het bedienen van de handgeschakelde transmissie. Zodra de bestuurder naar de handgeschakelde versnellingsbak schakelt, wordt de kleur van de “+S-” indicator op het dashboard oranje en geeft een getal aan naar welke versnelling is ingeschakeld.

Vaak voorkomende uitvoeringen van de Geartronic

Versnellingsbak code Producent Aantal versnellingen Max. motorinhoud in L Max. motorkoppel in Nm Productie vanaf Gebruikt in de modellen
AWTF-80 SC Aisin 6 2.5 450 2001 Volvo C30 I; Volvo S60 I, II; Volvo XC60 I; Volvo S40 II; Volvo XC70 II
AW55-50SN Aisin 5 3.5 320 2000 Volvo S40 I, II; Volvo S80 I, II; Volvo S60 I; Volvo V70 I
4T65-E General Motors 4 3.8–5.3 380–440 1996 Volvo XC90; Volvo S80
TG-81SC (AWF8F35, AWF8G45, AWF8F45) Aisin 8 3.5–4.5 350–480  2013 Volvo S60 I; Volvo XC40 I; Volvo S90 I; Volvo XC90 I; Volvo S80 I; Volvo V90 I; Volvo XC60 I
TF-80SD Aisin 6 3.0 450 2010 Volvo V40 II; Volvo V70 III; Volvo V50 I; Volvo XC70 II; Volvo S60 II; Volvo XC60 I

Vaak voorkomende defecten aan de Geartronic 

DefectenTransmissies
Bij niet tijdige verversing van de transmissievloeistof raken de solenoïden van de koppelomvormer verstopt.AW55-50SN, TG-81SC.
De mechanische componenten van de versnellingsbak gaan slijten bij een te laag peil van de transmissievloeistof.AW55-50SN.
De planetaire tandwielassen gaan regelmatig stuk.AW55-50SN.
Slijtage aan koppelomvormer vergrendeling.TG-81SC. 
Lekkage van de hoes of afdichting van de aandrijfas aan de linkerkant.TG-81SC.
De lagers kunnen snel defect raken.GM 4Т65Е. 

Aantal reacties: 2

  • @user_914087
    23.12.2023 12:24
    Lid

    Allemaal duidelijk! Maar is een geartronic nu wel of niet aan te raden bij een Volvo van 2002?
    Of is een gewone automaat toch betrouwbaarder?

  • @user_914087
    23.12.2023 12:25
    Lid

    Ik zoek namelijk een Volvo(automaat) om caravan te trekken van 1800 kilo

AUTODOC CLUB
Uw account is uw persoonlijke assistent

Het houdt uw auto-uitgaven bij, voert een autologboek en vervangingsschema en slaat uw aantekeningen en documenten op