JTD is een lijn van dieselmotoren die voorzien zijn van een common rail direct injectiesysteem, afkomstig van Fiat Chrysler Automobiles. De modellen van Fiat, Lancia en Alfa Romeo worden hiermee uitgevoerd. Daarnaast zijn ook Chrysler, Jeep, Marati, RAM en een aantal andere wagens er mee uitgevoerd. In 1997 zijn ze in productie genomen. Het zijn de eerste exemplaren met een common rail direct injectiesysteem – een samenwerkingsverband tussen Fiat en Bosch. Daarnaast zijn er een aantal JTD-motoren ontworpen samen met General Motors. Deze beschikken allen over dubbele of variabele-geometrische turboladers. Kenmerkend voor deze motoren zijn het hoge vermogen, de betrouwbaarheid en het zuinige verbruik..
Veelgebruikte JTD-motoren
Motor aanduiding |
Benaming |
Motorinhoud in L |
Aantal en opstelling van de cilinders |
Aantal kleppen |
Vermogen in pk |
Max. motorkoppel in Nm |
Van bouwjaar |
Toepassing in de modellen |
182 B4.000; 182 B9.000; 186 A8.000; 192 A3.000; 182 B9.000; 223 B2.000; 937 A2.000; 186 A6.000; AR 32302; 188 A7.000; 937 A7.000 |
Unijet; vanaf 2002, MultiJet |
1.9 |
4, in lijn |
8 |
80–140 |
195–280 |
1997 |
Alfa Romeo 146; Fiat Brava; Alfa Romeo 156; Fiat Punto; Alfa Romeo 145; Alfa Romeo 147; Fiat Bravo; Fiat Stilo; Lancia Lybra; Fiat Croma; Fiat Doblo; Fiat Sedici; Lancia Delta |
192 A5.000; 937 A5.000; 937 A4.000; 192 B1.000; 186 A9.000 |
MultiJet |
1.9 |
4, in lijn |
16 |
140–190 |
305‒400 |
2002 |
Fiat Doblo; Fiat Croma; Alfa Romeo GT; Alfa Romeo 147; Alfa Romeo 156 |
188 A9.000; 199 A2.000; 188 A8.000; 199 B2.000; 223 A9.000; 199 B8.000; 199 B4.000; 199 A3.000 |
MultiJet |
1.3 |
4, in lijn |
16 |
70–105 |
170 |
2003 |
Fiat Punto; Fiat Albea; Fiat Panda; Lancia Ypsilon; Fiat Idea; Fiat FiorinoAlfa Romeo MiTo; Fiat Palio; Fiat 500; Fiat Doblò; Fiat Qubo; Fiat Tipo; Lancia Musa |
955 A3.000; 350 A3.000; 844 A3.000; 350 A2.000; 198 A6.000; 198 A3.000; 955 A4.000; 198 A2.000 |
Multijet |
1.6 |
4, in lijn |
16 |
105–120 |
290–320 |
2006 |
Alfa Romeo Mito; Fiat Bravo; Alfa Romeo Giulietta; Fiat 500L; Fiat Grande Punto; Fiat Doblò; Fiat Linea; Fiat Idea; Fiat Tipo |
844 A2.000; 198 A8.000; 55263087; 198 A5.000; 250 A2.000; 263 A1.000; 55263088; 250 A1.000; 939 B4.000; 940 B5.000; 939 B4.000; 940 A7.000 |
Multijet II |
2.0 |
4, in lijn |
16 |
110–195 |
260–380 |
2008 |
Lancia Delta; Alfa Romeo 159; Fiat Doblò; Fiat Bravo; Fiat Freemont; Alfa Romeo Giulietta; Fiat Sedici; Fiat Ducato; Alfa Romeo 159; Fiat Croma |
839 A5.000; 185 A6.000; AR 32501; 839 A6.000; AR 34202 |
Unijet |
2.4 |
5, in lijn |
10 |
136–150 |
|
1997 |
Fiat Marea; Fiat Marea Weekend |
841 N.000; 841 M.000; 841 G.000; 841 H.000; 939 A3.000 |
Multijet |
2.4 |
5, in lijn |
20 |
175–210 |
385–400 |
2003 |
Alfa Romeo 156 Alfa Romeo 166; Fiat Croma; Alfa Romeo 156 Sportwagon |
F1AE0481D; F1AE0481N; F1AE0481C; F1AE3481E; F1AE6481D |
Multijet |
2.3 |
4, in lijn |
16 |
110–148 |
270–380 |
2006 |
Fiat Ducato |
Vaak voorkomende defecten aan JTD-motoren
Defecten | Motoren |
Bij de uitvoeringen die voorzien zijn van een kunststof inlaatspruitstuk kunnen de wervelkleppen afbreken en schade toebrengen aan de motor als ze in de verbrandingskamers terechtkomen. | 1.9 MultiJet 16v; 2.4 MultiJet 20v. |
Zonder een tijdige olieverversing is het mogelijk dat de brandstofverstuivers snel dichtslibben. Die gaan na reiniging niet lang meer mee. | 1.9 MultiJet. |
De olie verbrandt snel, zodat de distributieketting kan overslaan. | 1.3 MultiJet. |
De distributieketting gaat niet lang mee. De tuimelaars lopen schade op als deze breekt. | 1.3 MultiJet. |
De ECU functioneert gebrekkig bij temperaturen onder het vriespunt, hetgeen een motorstart bemoeilijkt. | 1.3 MultiJet. |
Lekkage van koelvloeistof onder de thermostaat veroorzaakt mogelijk oververhit raken van de motor. Bij bepaalde uitvoeringen kan de thermostaat zelf kapot gaan. | 1.3 MultiJet; 1.6 MultiJet; 2.0 Multijet II. |
Den
een goedlachse monteur die al aardig wat ervaring opgedaan heeft in de tutorials van AUTODOC;
laat zich nooit blikken zonder zijn veiligheidsbril;
trotse bezitter van een BMW X5 E53
droomt ervan ooit de Gold Play Button van Youtube te mogen ontvangen voor het behalen van de grens van 1.000.000 abonnees.
Reageren