S tronic is een automatische versnellingsbak voorzien van een dubbele koppeling, waarmee de modellen van Audi vanaf 2005 zijn uitgerust. Daarvoor noemde men het DSG, evenals bij andere voertuigen die de Volkswagen Groep bouwt. Daarbij worden de pluspunten van automatische en handgeschakelde versnellingsbakken gecombineerd, waardoor een optimaal gebruikscomfort wordt gegarandeerd, waarbij de chauffeur desgewenst ook met de hand kan schakelen. Een aantal S tronic transmissies zijn een kopie van de versnellingsbak DSG die de Volkswagen Groep installeert op een groot deel van de voertuigen van de merken Škoda, SEAT en Volkswagen. Een aantal daarvan is specifiek afgestemd op voertuigen waarvan de motor in de lengterichting is geplaatst en wordt uitsluitend aangetroffen in diverse modellen van Audi.
Hoe functioneert de S tronic
De constructie van de versnellingsbak is voorzien van twee hoofdassen voorzien van een oneven en een even aantal tandwielen, die stuk voor stuk verbonden zijn met de desbetreffende koppeling. Tijdens de inschakeling van één versnelling analyseert de besturing van de elektronische transmissie de signaleringen van de diverse sensoren, terwijl de keuze van welke versnelling op de tweede as aansluitend dient te worden geactiveerd. Voor het omschakelen naar de manuele bediening dient men de keuzehendel in de bijbehorende uitsparing te schuiven of de schakelpeddels te gebruiken.
Veel voorkomende uitvoeringen van de S tronic
Versnellingsbak code | Aantal versnellingen | Max. motorkoppel in Nm | Motorinhoud in L | Opstelling van de motor | Type koppeling | Productie vanaf | Gebruikt in de modellen |
DL501 (0B5) | 7 | 550 | 4.2 | Longitudinaal | Nat | 2008 | Audi A4 B8; Audi A7 4G; Audi A6 C7; Audi Q5 8R; Audi A5 8T |
DL800 (0BZ) | 7 | – | – | Longitudinaal | Nat | 2013 | Audi R8 4S; Audi R8 42 |
DL382 (0CK/0CL) | 7 | 500 | 3.0 | Longitudinaal | Nat | 2015 | Audi A4 B9; Audi A5 F5; Audi A5 C7, C8; Audi Q5 FY |
DQ250 (02E) | 6 | 350 | 3.2 | Transversaal | Droog | 2003 | Audi TT 8J; Audi A3 8P; Audi Q3 8U |
DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) | 7 | 600 | 2.5 | Transversaal | Nat | 2008 | Audi A3 8V; Audi RS3; Audi Q3 8U |
0СJ | 7 | 400 | 2,0 | Longitudinaal | Nat | 2016 | Audi A4 8W |
Vaak voorkomende gebreken aan de S tronic
Defecten | Transmissies |
Het mechanisme van de dubbele koppeling gaat tamelijk snel defect. | DL501 (0B5). |
Bij niet tijdige olieverversing zullen de solenoïden dichtslibben met slijtresten van de koppeling. | DL501 (0B5); DQ250 (02E); DQ500 (0BT, 0BH, 0DL). |
Het bevestiging van de koppelingskap loopt schade op. | DL501 (0B5). |
De versnellingsbak schokt en veroorzaakt buitensporige trillingen. | DQ250 (02E). |
De transmissie raakt oververhit door het niet tijdig schoonhouden van de warmtewisselaar. | DQ500 (0BT, 0BH, 0DL). |
Reageren