De 4F27E transmissie van Ford is als klassieke automatische versnellingsbak voorzien van een elektronische regeling, een hydraulische koppelomvormer en planetaire versnellingen, waarmee de voertuigen van Ford en Mazda zijn uitgevoerd. Deze beschikt over 4 versnellingen en een handgeschakelde versnellingsbak. In 1998 is deze versnellingsbak voor het eerst geïntroduceerd en wordt nog altijd toegepast op tal van modellen. De versnellingsbak is in een samenwerkingsverband tussen Ford Motor Company en Mazda Motor Company tot stand gekomen. Het behoort tot de populairste versnellingsbakken waarmee de voertuigen van deze producenten zijn uitgevoerd.
De technische gegevens van de 4F27E transmissie van Ford
Transmissie index | Max. motorinhoud in L | Max. motorkoppel in Nm | Soort aandrijving | Gebruikt in de modellen |
4F27E (FN4A-EL) | 2.3 | 200 | Voorwielaandrijving | Ford Fiesta 7; Mazda 3; Ford Ixion; Mazda 323; Ford Focus 1, 2; Mazda 5; Mazda 2; Ford C-Max; Mazda 6 |
Vaak voorkomende defecten aan de 4F27E transmissies van Ford
- De koppelingsplaten kunnen nogal snel doorbranden. Dat komt doordat bepaalde constructiekenmerken van deze versnellingsbak en bepaalde parameters van de bediening van de transmissie leiden tot overbelasting van het systeem.
- De riemen van de remmen vertonen vroegtijdig slijtage, met als gevolg dat er lastiger kan worden geschakeld naar bepaalde versnellingen.
- De pakkingen van de pomp gaan lekken.
- Slijtage aan de Teflon afdichtingsringen van de pomp en de achterklep zorgt eveneens voor lekkages.
- De planetaire tandwielen gaan niet lang mee.
Reageren