Direct geschakelde versnellingsbak (DSG): kenmerken, voordelen & nadelen

Direct geschakelde versnellingsbak (DSG): kenmerken, voordelen & nadelen

Een direct geschakelde versnellingsbak (DSG) is een elektronische gestuurde meerassige automatische versnellingsbak voorzien van een dubbele koppeling. Ze worden op een groot aantal wagens van de Volkswagen Groep gemonteerd. Hiermee zijn onder andere de modellen van Škoda, SEAT, Volkswagen en Bugatti uitgevoerd.

In 2003 is deze versnellingsbak geïntroduceerd bij de Volkswagen Golf Mk4 R32. Dit is de eerste automatische versnellingsbak ter wereld waarmee een in serie geproduceerde wagen is uitgerust. Er is een automatische en handgeschakelde modus.

Inmiddels zijn er al diverse generaties van deze versnellingsbak gemaakt. Veel daarvan zijn samen met andere producenten, onder andere met BorgWarner en LuK, geproduceerd.

De werking van de DSG

Het grootste pluspunt van deze versnellingsbak is de constante overdracht van het draaikoppel, hetgeen wordt gerealiseerd met behulp van twee koppelingen en twee overbrengingsassen. Eén versnelling wordt ingeschakeld en de tweede is gereed om te worden ingeschakeld. Aan de hand van een signaal van diverse sensoren selecteert de elektronische controle-eenheid een specifieke versnelling. De inschakeling van een versnelling gebeurt door middel van regelkleppen, elektromagnetische en drukregelende kleppen. Voor het inschakelen van de handmatige bediening dient men de versnellingspook naar rechts te schuiven. Teneinde de overbrengingsverhouding te verminderen, moet de versnellingspook naar “+” of “-” worden geschoven. Op tal van uitvoeringen voor de bediening van de handgeschakelde versnellingsbak zijn peddelschakelaars verkrijgbaar.

Veel voorkomende uitvoeringen van de DSG

VersieCodeAantal versnellingenMax. motorkoppel in NmMax. motorinhoud in LSoort koppelingProductie vanaf Gebruikt in de modellen
DSG-6DQ250 (02E)63503.2droog2003Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6; Seat Leon 1P; Škoda Octavia A5; Volkswagen Jetta 5; Škoda Superb B6; Volkswagen Touran
DSG-7DQ200 (0AM)72502.0droog2007Škoda Rapid; Volkswagen Golf 6; Škoda Fabia 2; Volkswagen Polo 5; Volkswagen Passat B7; Škoda Superb B6; Volkswagen Jetta 6; Škoda Octavia A7
DSG-7DQ500 (0BT, 0BH,  0DL)76002.5olie2008Volkswagen Golf 7; Škoda Superb B8; Volkswagen Tiguan NF; Škoda Octavia A7; Volkswagen Passat B8; Volkswagen Jetta 6
DSG-7DQ380 (0DE)74202.0olie2015Volkswagen Golf 7 GTI; Volkswagen Magotan
DSG-7DQ381 (0GC)7420–4302.0olie2017Volkswagen Golf 7.5 R; Škoda Karoq; Volkswagen Tiguan 2; Škoda Octavia 3 A7; Volkswagen Golf Sportsvan; SEAT Leon 3; Volkswagen Arteon
DSG-7DL382 (0CK/0CL)75003.0olie2015Volkswagen Phideon

Algemeen voorkomende defecten van de DSG transmissies

DefectenTransmissies
Tijdens het gebruik doen zich vaak schokken en trillingen voor.DQ250 (02E)
Bij een niet tijdige verversing van de transmissieolie kan het gebeuren dat de solenoïden met slijtresten van de koppeling verstopt raken.DQ250 (02E), DQ500 (0BT, 0BH,  0DL)
De koppelingsset is vroegtijdig versleten.DQ200 (0AM)
De electronische besturingseenheid brandt door.DQ200 (0AM)
De behuizing van de mechatronische eenheid kan scheuren als gevolg van een hoge oliedruk.DQ200 (0AM)
De voor de 6e versnelling gebruikte vork gaat snel stuk.DQ200 (0AM)
Als gevolg van een verstopte warmtewisselaar is het mogelijk dat de transmissie te warm wordt.DQ500 (0BT, 0BH,  0DL)
Een slechte werking van de mechatronische eenheid.DL382 (0CK, 0CL)
De transmissievloeistof verliest al snel zijn operationele eigenschappen. Dit veroorzaakt slijtage aan het koppelingslager.DL382 (0CK, 0CL)