CommandShift transmissie: essentiële informatie, soorten, kenmerken & technische parameters

CommandShift transmissie: essentiële informatie, soorten, kenmerken & technische parameters

CommandShift is de benaming voor een handbediende schakelfunctie van de automatische transmissies waarmee de modellen van Land Rover zijn uitgerust. Het is in 2003 in gebruik genomen. Hiermee is het mogelijk om de werking van een handgeschakelde versnellingsbak te imiteren, waardoor er diverse voordelen zijn. Denk bijvoorbeeld aan het versnellen bij het inhalen of, andersom, het afremmen van de motor bij het bergafwaarts rijden. De manuele bediening maakt veiliger wegrijden op een gladde ondergrond mogelijk en verhoogt de offroad-prestaties van de wagen wanneer er op ijs, zand en sneeuw wordt gereden. Deze functionaliteit is onmisbaar voor een sportieve rijstijl.

De werking van de CommandShift

De versnellingsbakken die voorzien zijn van een CommandShift functie bestaan uit klassieke automatische versnellingsbakken met planetaire tandwielen, een koppelomvormer en een vergrendelingsfunctie. De omschakeling naar de handbediening verschilt per automodel en -uitvoering. Zo dient u bij de Discovery Sport op de middenconsole de draaiknop in de positie “S” te zetten. Het op- en terugschakelen gebeurt door middel van peddelschakelaars.

In geval van de Range Rover Sport wordt de keuze van de transmissiemodus uitgevoerd via de versnellingspook. Als u naar de handmatige modus wilt overschakelen, plaatst u de versnellingspook in de stand “Sport” en schuift u deze dan in de stand “+” of “-” om naar een hogere of lagere versnelling over te schakelen.

Vaak voorkomende transmissies voorzien van de functie CommandShift

Transmissie indexProducentAantal versnellingenMax. motorkoppel in NmMax. motorinhoud in LSoort aandrijvingProductie vanafGebruikt in de modellen
6HP26ZF 66006.0Voorwielaandrijving, Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving2001Land Rover Discovery
6HP28ZF66206.7Voorwielaandrijving, Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving2005Range Rover Sport; Range Rover.
JF506EJatco53503.8Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving2000Land Rover Freelander.
TF-81SCAisin54504.0Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving2004Land Rover Evoque; Land Rover Freelander.
8HP70ZF87506.2Achterwielaandrijving, Vierwielaandrijving2010Range Rover Sport.
9HP48ZF94804.0Voorwielaandrijving, Vierwielaandrijving2013Range Rover Evoque; Range Rover Discovery Sport.

Vaak voorkomende gebreken aan de CommandShift transmissies

DefectenTransmissies
Slijtage aan de bussen van de wrijvingskoppeling en vervolgens aan de wrijvingskoppeling zelf.6HP28; 6HP26; TF-81SC.
De afdichtingen van de versnellingsbak gaan stuk door te veel trillingen, met lekkages als gevolg.6HP28.
De kunststof pan raakt vervormd.6HP28.
De mechatronische eenheid gaat dikwijls kapot, met name bij warme weersomstandigheden.6HP28; 8HP70; 6HP26.
De kabelbomen van de transmissie gaan kapot.6HP26.
De solenoïden raken snel verstopt met vuil en slijtresten van de wrijvingskoppeling, en gaan kapot.6HP28; 6HP26; 8HP70; JF506E.
De oliedrukregelklep gaat defect.JF506E.
De sensor voor de rotatiesnelheid gaat kapot.JF506E.
De remband en de koppelingsplaat gaan kapot.TF-81SC.
Er is sprake van een spontane omschakeling naar neutraal.9HP48.